{"id":2127,"date":"2018-11-06T21:59:38","date_gmt":"2018-11-06T20:59:38","guid":{"rendered":"http:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=2127"},"modified":"2018-11-11T11:30:51","modified_gmt":"2018-11-11T10:30:51","slug":"formy-wyladowania-energji-metapsychicznej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/formy-wyladowania-energji-metapsychicznej\/","title":{"rendered":"Formy wy\u0142adowania energji metapsychicznej cz. 1"},"content":{"rendered":"
T. O.<\/strong><\/em> Energja metapsychiczna, wynurzaj\u0105c si\u0119\u00a0z zatajenia na pewne t\u0142o dostrzegalne, spe\u0142nia dwa zasadnicze warunki:<\/p>\n Jako taka, zdaje si\u0119 by\u0107 podobn\u0105 do wszystkich innych znanych nam\u00a0energij, badanych i obserwowanych przez nauk\u0119 oficjaln\u0105. Skoro jednak\u017ce\u00a0przejdziemy do analizy samej formy, uderzy\u0107 nas musi niezmiernie ciekawy\u00a0moment: oto pomimo najprzer\u00f3\u017cniejszych typ\u00f3w, rodzai i podtyp\u00f3w, forma\u00a0pozostaje nieub\u0142aganie jednakow\u0105.<\/p>\n W pierwszym rz\u0119dzie za jej po\u015brednictwem wy\u0142ania si\u0119 zawsze i stale\u00a0my\u015bl pewna, zamiar, tendencja. Czyto b\u0119d\u0105 jakie\u015b odg\u0142osy, czy ruchy o\u0142\u00f3wka,\u00a0czy. te\u017c obraz mniej lub wi\u0119cej wyra\u017any, przed wzrokiem naszego umys\u0142u\u00a0demonstrowa\u0107 si\u0119 b\u0119dzie nie \u015blepy, bezduszny mechanizm, ani jaka\u015b inna rzecz\u00a0martwa, ale co\u015b o zakonturowaniu wybitnie psychologicznem. Poza tem\u00a0\u00a0i jest\u00a0to moment, zdaniem naszem niedostatecznie jeszcze wzi\u0119ty pod uwag\u0119\u00a0– forma wy\u0142adowania energji metapsychicznej przejaskrawia si\u0119 nie jako prosty\u00a0refleks my\u015bli, przez kogo\u015b \u015bwiadomie czy bezwiednie rzutowanej, ale zawsze\u00a0prawie znamionuje posta\u0107 cz\u0142owieka \u017cyj\u0105cego.<\/p>\n We\u017amy np. pod uwag\u0119 najprzer\u00f3dniejsze wizje z dziedziny zjawisk nadnormaInych, kt\u00f3re dzia\u0142aj\u0105 na zmys\u0142y\u00a0w spos\u00f3b wyra\u017anie zewn\u0119trzny, obiektywny czego dowodem s\u0105 pozostawiane niekiedy \u015blady fizyczne, lub tak zwane\u00a0halucynacje zbiorowe.\u00a0Jakkolwiek \u015bwiat, kt\u00f3ry nas otacza, roi si\u0119 od wszelkiego rodzaju form\u00a0nieruchomych, wzgl\u0119dnie o\u017cywianych mechanicznie,\u00a0a my\u015bli b\u0119d\u0105ce niczem\u00a0wi\u0119cej, jak kopi\u0105 otaczaj\u0105cych rzeczy, przedstawiaj\u0105 te same formy, definiuj\u0105ce na tle subjektywnem, wizje nadnormalne dotycz\u0105 niemal zawsze cz\u0142owieka. Przy objawach telepatji spontanicznej manifestuj\u0105 si\u0119 osoby b\u0105d\u017a to\u00a0zupe\u0142nie zdrowe, b\u0105d\u017a te\u017c ogarniane kryzysem niebezpiecze\u0144stwa lub \u015bmierci.<\/p>\n Widma, kt\u00f3re w granicach telepatji si\u0119 nie mieszcz\u0105, przedstawiaj\u0105 zn\u00f3w nieboszczyka, wyj\u0105tkowo jakie\u015b zwierz\u0119, Co tezie naszej nie przeczy jak to wyka\u017cemy p\u00f3\u017aniej. Od najdawniejszych czas\u00f3w kr\u0105\u017c\u0105 mi\u0119dzy ludem do\u015bwiadania\u00a0dotycz\u0105ce widzianych \u017cywych fantom\u00f3w, opowiadania, kt\u00f3rym na tle ostatnich\u00a0porobionych spostrze\u017ce\u0144 mo\u017cemy cho\u0107\u00a0w pewnej cz\u0119\u015bci dawa\u0107 wiar\u0119. Za\u00a0wyj\u0105tkiem iluzyj\u00a0o charakterze czysto fizycznym (fata morgana) nie zdarza si\u0119,\u00a0aby kto\u015b trafi\u0142 na widziad\u0142o rochatej wierzby, domu mieszkalnego, po\u017c\u0105danego ,tak do niedawna worka dolar\u00f3w, albo bogatej limuzyny. Rzeczy martwe\u00a0bywaj\u0105, oczywi\u015bcie, spostrzegane, ale nie stanowi\u0105 prawie nigdy samodzielnej\u00a0tre\u015bci widzenia, wyst\u0119puj\u0105:c jedynie jako przydatki. akcesorja, otaczaj\u0105ce istot\u0119\u00a0\u017cyw\u0105. A wi\u0119c: garderoba, przybory wojskowe, narz\u0119dzia trzymane\u00a0w r\u0119ku, lub\u00a0co\u015b podobnego\u00a0– ukazuj\u0105 si\u0119 wsp\u00f3\u0142cze\u015bnie\u00a0z obrazem ludzkim.<\/p>\n Zwr\u00f3\u0107my np. uwag\u0119 na materjalizacje medjumiczne.\u00a0Z regu\u0142y powstaje tam widmo cz\u0142owieka, niekiedy tylko zwierza\u00a0a wi\u0119c\u00a0istoty \u017cyj\u0105cej. W dalszej cz\u0119\u015bci niniejszego artyku\u0142u wyka\u017cemy, i\u017c martwe\u00a0przedmioty otrzymywane w pewnych okoliczno\u015bciach, daj\u0105 tylko poz\u00f3r samodzielnego istnienia.\u00a0Teraz spojrzyjmy na ga\u0142\u0105\u017a objaw\u00f3w ostrzeganych r\u00f3wnie\u017c wzrokowo,\u00a0kt\u00f3re jednak poIegaj\u0105 na ruchu przedmiot\u00f3w czy to\u00a0w domu nawiedzanym, czy\u00a0na seansie, czy przy innej okazji.<\/p>\n Jakkolwiek powy\u017csze wypadki nie s\u0105 r\u00f3wnoznaczne\u00a0z wymienionemi\u00a0poprzednio, niemniej zdaj\u0105 si\u0119 by\u0107 mocno do nich zbli\u017cone. Obserwuj\u0105c\u00a0bowiem ruchy sto\u0142u, kamienia, lub o\u0142\u00f3wka, odnosi si\u0119 wra\u017cenie, i\u017c ukryta \u017cywa\u00a0posta\u0107 stanowi ich bezpo\u015bredni\u0105 przyczyn\u0119.<\/p>\n Niewidzialne d\u0142onie ci\u0105gn\u0105 za\u00a0nogi krzese\u0142ka, podrzucaj\u0105 umbrdk\u0119, przenosz\u0105 znajduj\u0105ce si\u0119\u00a0w mieszkaniu\u00a0meble. Innemi s\u0142owy kto\u015b, przybrany niejako\u00a0w „koszulk\u0119-niewidomk\u0119”\u00a0widzi, s\u0142yszy i czuje to co si\u0119 dzieje doko\u0142a, omija bowiem zr\u0119cznie istniej\u0105ce\u00a0\u00a0nawet w ciemno\u015bciach przeszkody i zachowuje si\u0119 prawie tak, jakby to ka\u017cdy\u00a0z nas uczyni\u0142 w jakim\u015b stanie p\u00f3\u0142lunatycznym czy te\u017c przy nieokre\u015blonych\u00a0bli\u017cej utrudnieniach, byleby posiada\u0142 oczy kota i wi\u0119cej zr\u0119czno\u015bci. Za przyk\u0142ad niech nam pos\u0142u\u017c\u0105 nast\u0119puj\u0105ce fakty bardziej skomplikowane,\u00a0a b\u0119d\u0105ce\u00a0wska\u017anikiem, \u017ce i te odmiennej natury, jakkolwiek prostsze i mniej przekonywuj\u0105.ce, musz\u0105 pochodzi\u0107 z identycznego \u017ar\u00f3d\u0142a.<\/p>\n Oto w ksi\u0105\u017cce Norberta Oko\u0142awicza p.t. „Wspomnienia\u00a0z seans\u00f3w z medjum Frankiem Kluskim” znajdujemy tak\u0105 ciekaw\u0105. wzmiank\u0119:\u00a0W drugiej po\u0142owie 1919 r. wyst\u0105pi\u0142y kilkakrotnie inne jeszcze objawy,\u00a0zas\u0142uguj\u0105ce na specjalne opisanie. By\u0142o to uk\u0142adanie w zupe\u0142nej ciemno\u015bci\u00a0piramidy z rozmaitych przedmiot\u00f3w w spos\u00f3b, nie daj\u0105cy si\u0119 potem powt\u00f3rzy\u0107 przez uczestnik\u00f3w nawet w pe\u0142nem \u015bwietle. Wyst\u0119powa\u0142o to w czasie\u00a0seansu, odbywanego systemem zamkni\u0119tego ko\u0142a uczestnik\u00f3w, w \u015brodku\u00a0kt\u00f3rego nie stawiano sto\u0142u. W powsta\u0142em st\u0105d pustem miejscu wyst\u0119powa\u0142y objawy.\u00a0Jakkolwiek ustawianie takich piramid wymaga\u0142o znoszenia z r\u00f3\u017cnych\u00a0stron pokoju r\u00f3\u017cnych przedmiot\u00f3w i przenoszenia ich potem ponad g\u0142owami\u00a0uczestnik\u00f3w do \u015brodka ko\u0142a, to jednak nie by\u0142o wypadku, a\u017ceby kt\u00f3ra\u015b\u00a0z uczestnicz\u0105cych os\u00f3b zosta\u0142a nie tylko potr\u0105con\u0105, ale nawet dotkni\u0119t\u0105\u00a0kt\u00f3rymkolwiek z przenoszonych przedmiot\u00f3w. R\u00f3wnocze\u015bnie nie konstatowano odg\u0142os\u00f3w st\u0105pa\u0144 za wyj\u0105tkiem charakterystycznych trzeszcze\u0144\u00a0i szmer\u00f3w, spowodowanych przenoszeniem ci\u0119\u017cszych przedmiot\u00f3w ponad\u00a0g\u0142owami uczestnik\u00f3w.<\/p>\n Dla scharakteryzowania takiego objawu opisuj\u0119, jak wygl\u0105da jedna\u00a0z piramid w chwili przerwania seansu przez za\u015bwiecenie \u015bwiat\u0142a. W \u015brodek\u00a0ko\u0142a zosta\u0142 wstawiony st\u00f3\u0142, na stole tym sta\u0142o krzes\u0142o, lecz tylko na trzech\u00a0nogach, czwarta bowiem by\u0142a w powietrzu. Dla utrzymania r\u00f3wnowagi\u00a0krzes\u0142a ustawiona by\u0142a na niem ci\u0119\u017cka drewniana kolumna wysoko\u015bci\u00a0140 cm, te\u017c zawieszona jedn\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 w powietrzu; na samej za\u015b g\u00f3rze sta\u0142 ci\u0119\u017cki bronzowy \u015bwiecznik, ustawiony w ten spos\u00f3b, \u017ce r\u00f3wnowa\u017cy\u0142 zn\u00f3w\u00a0po\u0142o\u017cenie kolumny. Piramida ta si\u0119ga\u0142a prawie do sufitu i zrobi\u0142a w chwili\u00a0za\u015bwiecenia \u015bwiat\u0142a tego rodzaju wra\u017cenie na uczestnikach, \u017ce wszyscy\u00a0rzucili si\u0119 do niej gwa\u0142townie dla jej podtrzymania, gdy\u017c zdawa\u0142o si\u0119, \u017ce\u00a0lada chwila runie im na g\u0142owy… (str. 396).<\/p>\n Jak mo\u017cna sobie wyt\u0142umaczy\u0107 takie lub inne niemniej trudne ruchy przedmiot\u00f3w?<\/p>\n Je\u015bli zastanawimy si\u0119 g\u0142\u0119biej nad mo\u017cliwo\u015bciami sztucznego manipulowania pewn\u0105 rzecz\u0105 materialn\u0105, to musimy przyzna\u0107, i\u017c r\u0119ka ludzka jest aparatem nie do zast\u0105pienia. Dzi\u0119ki zmys\u0142owi dotyku, rozpo\u015bcieraj\u0105cemu si\u0119 we\u00a0wszystkich okolicach sk\u00f3ry, a osobliwie na ko\u0144cach palc\u00f3w; dzi\u0119ki ustrojowi\u00a0mi\u0119\u015bni zdolnych na poczekaniu adoptowa\u0107 swe pora\u017cenie i przywarcie do rozmaitych powierzchni i krzywizn, .a tak\u017ce na skutek poczucia przestrzeni, kt\u00f3re\u00a0umo\u017cliwia ruchy precyzyjne, trafiaj\u0105ce bezustannie do w\u0142a\u015bciwych punkt\u00f3w\u00a0tr\u00f3j wymiaru, cz\u0142owiek jest maszyn\u0105 wykonuj\u0105c\u0105 istne cuda pod wzgl\u0119dem\u00a0mechanicznym.<\/p>\n C\u00f3\u017c zatem mog\u0142oby na\u015bladowa\u0107 \u00f3w niezwyk\u0142y aparat przy objawach, kt\u00f3re\u00a0tutaj omawiamy?<\/p>\n Ale\u017c wszystka to s\u0105 s\u0142owa, kt\u00f3re pozostaj\u0105\u00a0w ra\u017c\u0105cym przeciwie\u0144stwie do\u00a0fakt\u00f3w; zamiast bowiem da\u0107 cho\u0107by najog\u00f3lniejsze racjonalne wyja\u015bnienie\u00a0bawi\u0105 nas mistyk\u0105 naukowej terminologji.\u00a0Zatem znowu cz\u0142owiek, wszystko jedna, widzialny czy\u00a0 niewidzialny, manifestuje si\u0119 w postaci zorganizowanej. Energja metapsychiczna ujawnia nadal\u00a0form\u0119 wy\u0142adowania, dostrzegaln\u0105 przy materializacjach.\u00a0Je\u015bli z kolei przeanalizowa\u0107 wra\u017cenia s\u0142uchowe, c\u00f3\u017c widzimy?\u00a0 Oto kiedy\u00a0w otaczaj\u0105cym \u015bwiecie p\u0142ynie ci\u0105g\u0142y nurt odg\u0142os\u00f3w zar\u00f3wna pochodzenia\u00a0mechanicznego jak i\u00a0 powodowanych \u017cydem, wszelkie szmery, ha\u0142asy i pukania nad normalne daj\u0105 zawsze efekt\u00a0 psychologiczny, cho\u0107 bardzo ,cz\u0119sto grzesz\u0105\u00a0dziecinn\u0105 wprost naiwno\u015bci\u0105. Albo to b\u0119d\u0105 st\u0105pania niewidzialnych krok\u00f3w,\u00a0albo odg\u0142os przewracanych mebli, kt\u00f3ry ustaje pod wp\u0142ywem czyjego\u015b przybycia\u00a0a p\u00f3\u017aniej zjawia si\u0119 znowu, albo ;te\u017c s\u0142ycha\u0107 szmery, wywo\u0142ane jakby\u00a0krz\u0105tanin\u0105 niewidzialnych istot po mieszkaniu,\u00a0– s\u0142owem: nie ukryty mechaniczny czynnik pobudza uwag\u0119 obecnych, ale co\u015b \u017cyj\u0105cego.\u00a0W innych okoliczno\u015bciach odg\u0142osy pozostaj\u0105 w zwi\u0105zku\u00a0z tragicznym\u00a0wypadkiem,\u00a0z promieniowaniem jakby m\u00f3zgu oddalonego, manifestuj\u0105c si\u0119\u00a0atoli nie jako go\u0142y refleks, spowodowany przez transmisj\u0119 my\u015bli ale si\u0142\u0119 do\u00a0pewnego stopnia zorganizowan\u0105 i obecn\u0105 na miejscu wy\u0142adowania. Co\u015b zastuka\u0142o np. w okno, zrzuci\u0142o ze \u015bciany portret osoby, dotkni\u0119tej kryzysem agonii,\u00a0poruszy\u0142o klamk\u0105 od drzwi wej\u015bciowych i t.p. Na seansach\u00a0z wybitniejszymi\u00a0mediami doznaje si\u0119 s\u0142uchowego wra\u017cenia obecno\u015bci istoty, posiadaj\u0105cej r\u0119ce,\u00a0nogi, zmys\u0142y, czyli ukszta\u0142towanej biologicznie\u00a0a tylko niewidocznej dla otoczenia,\u00a0– s\u0142owem: przejawia si\u0119 ca\u0142y cz\u0142owiek, podobnie jak i\u00a0w wypadkach\u00a0wymienionych poprzednio.<\/p>\n Reakcje medjumiczne, ujawniaj\u0105ce si\u0119 za po\u015brednictwem dotyku, jeszcze\u00a0wybitniej potwierdzaj\u0105 omawian\u0105 tutaj zasad\u0119.\u00a0R\u0119ka, kt\u00f3ra seansuj\u0105cych klepie po ramionach. albo g\u0142aszcze po twarzy,\u00a0przedmiot jaki\u015b, kt\u00f3rego ruchy wyczuwamy dotykowo\u00a0w taki spos\u00f3b, jak gdyby\u00a0nim kierowa\u0142y niewidzialne d\u0142onie, szklanka wody, przytkni\u0119ta zr\u0119cznie do ust,\u00a0przedstawiaj\u0105 form\u0119 ,czego\u015b obdarzonego nie tylko my\u015bl\u0105, ale i budow\u0105 da\u0142a\u00a0fizycznego – fragmenty bowiem podsuwaj\u0105 domys\u0142 istnienia ,ca\u0142o\u015bci,\u00a0a przynajmniej sprawiaj\u0105 identyczny\u00a0z ni\u0105 efekt.\u00a0Wprawdzie mo\u017cna by takiemu domys\u0142owi zarzuci\u0107, \u017ce przecie\u017c cz\u0142onki\u00a0\u00a0ludzkie ,cz\u0119sto bywaj\u0105 na gor\u0105cym uczynku niejako przy\u0142apane, kiedy wynurzaj\u0105 si\u0119 'z boku lub ramienia medjum, \u017ce ruchy niewidzialnych mi\u0119\u015bni znajduj\u0105. dziwny refleks\u00a0w wysi\u0142ku rzeczywistym medjum,\u00a0w pochyleniach jego\u00a0cia\u0142a, stopniowo wzamagaj\u0105cem si\u0119 zm\u0119czeniu i t.p.<\/p>\n Nam jednak w tej chwili o co innego zupe\u0142nie chodzi. Pragniemy tylko\u00a0wykaza\u0107, \u017ce form\u0105 objawu jest zawsze forma cz\u0142owieka, wzgl\u0119dnie zwierza,\u00a0natomiast form, odtwarzaj\u0105cych przedmioty martwe, a istniej\u0105cych zupe\u0142nie\u00a0samodzielnie W metapsychologji prawie nie spotykamy. Wielkie znaczenie\u00a0teoretyczne tego faktu poruszymy w cz\u0119\u015bci ko\u0144cowej niniejszej rozprawki.\u00a0Podobnie dzieje si\u0119 i przy reakcjach intelektualnych.\u00a0Rozpowszechnione tak bardzo komunikaty medjumiczne, zar\u00f3wno wypowiadane g\u0142osem, jak i przy pomocy rozmaitych znak\u00f3w umownych, zawsze\u00a0wynurzaj\u0105 si\u0119 w kszta\u0142cie osobowo\u015bci, niezale\u017cnej od medjum i jego otoczenia. Nie bior\u0105c na razie pod uwag\u0119, czy owe personifikacje nale\u017c\u0105 do rz\u0119du \u015bwiadomie symulowanych, czy rzeczywistych jakich\u015b odruch\u00f3w, psychologicznie\u00a0uzasadnionych, musimy stwierdzi\u0107 prawd\u0119 niezawodn\u0105, i\u017c otrzymywane st\u0105d\u00a0my\u015bli nie wyst\u0119puj\u0105 samodzielnie w oderwaniu zupe\u0142nem od psyche, ale wi\u0105\u017c\u0105\u00a0si\u0119 z pewn\u0105. postaci\u0105, usi\u0142uj\u0105c\u0105 wywo\u0142a\u0107 prze\u015bwiadczenie realnej egzystencji,\u00a0podobnie jak przy objawach fizycznych nie zjawia\u0142 si\u0119 martwy suchy efekt\u00a0natury chemicznej lub elektrycznej, ale wyb\u0142yskiwa\u0142 jako ca\u0142o\u015b\u0107 wzgl\u0119dnie\u00a0fragment \u017cywego ludzkiego obrazu.<\/p>\n Takie np. pismo automatyczne niezmiernie ciekawe jako inwazja si\u0142y\u00a0dzia\u0142aj\u0105cej wbrew woli medjum\u00a0a zagospodarowanej\u00a0w jego w\u0142asnych tkankach, uwypukla ze szczeg\u00f3lnem napi\u0119ciem typowo\u015b\u0107 omawianych zjawisk.\u00a0Pisz\u0105ca r\u0119ka zmienia form\u0119 liter, podaje tre\u015b\u0107, pochodz\u0105c\u0105 formalnie od innej\u00a0osoby,\u00a0a realno\u015b\u0107 tej ostatniej uzasadnia niekiedy argumentami tak osza\u0142amiaj\u0105cemi, \u017ce najwi\u0119kszych sceptyk\u00f3w ogarnia zdumienie.\u00a0\u00a0Wyra\u017canie si\u0119\u00a0w obcym j\u0119zyku,\u00a0o kt\u00f3rym 'cz\u0119sto nie tylko rzekomy po\u015brednik ale i otoczenie\u00a0nie ma \u017cadnego poj\u0119cia, znajomo\u015b\u0107 fakt\u00f3w, zidentyfikowanych p\u00f3\u017aniej jako\u00a0prawdziwe, s\u0105 ,czynnikami ugruntowywuj\u0105ocemi metod\u0105 jak najbardziej zdecydowan\u0105 widmo cz\u0142owieka, jak gdyby tylko niedostrzegalne zmys\u0142owo, ale\u00a0rzeczywi\u015bcie pisz\u0105ce r\u0119k\u0105 medjum.\u00a0Zdawa\u0142oby si\u0119, \u017ce ,chocia\u017c kategorja malarstwa nadnormalnego winna si\u0119\u00a0produkowa\u0107 jako sukces artyzmu\u00a0w zakresie wy\u017cszej techniki, opartej mi\u0119dzy\u00a0innemi na szybko\u015bci wykonania dziela, niezwyk\u0142ej zdolno\u015bci\u00a0w oddaniu formy,\u00a0przy wsp\u00f3\u0142udziale osobliwych pierwiastk\u00f3w tw\u00f3rczych.\u00a0Niestety. I tutaj dziwny fatalizm, kt\u00f3ry ca\u0142ej nieomal metapsychologji\u00a0akompaniuje \u015bwi\u0119ci niezaprzeczone tryumfy. Medjum tworzy\u00a0w imieniu jakiego\u015b „ducha”, obdarzonego niby to zdolno\u015bciami malarskiemi. Poszczeg\u00f3lne\u00a0obrazy w sposobie wykonania przedstawiaj\u0105 r\u00f3\u017cnice indywidualne, jakby faktycznie => rozmaici autorowie byli ich wykonawcami. Bywa, \u017ce medjum, dokonywuj\u0105c pracy w imieniu malarza, kt\u00f3ry kiedy\u015b istotnie przebywa\u0142\u00a0w gronie\u00a0\u017cyj\u0105cych, stosuje metod\u0119, odpowiedni\u0105 tej wla\u015bnie epoce, jakkolwiek \u017cadnej\u00a0wiadomo\u015bci w danym przedmiocie nie posiada, a jedynie rzeczoznawcy rozpoznaj\u0105 owe szczeg\u00f3\u0142y.<\/p>\n Widzimy zatem, \u017ce dzia\u0142 reakcyj intelektualnych jak gdyby automatycznie\u00a0przerzuca kszta\u0142t cz\u0142owieka w sfer\u0119 psychologiczn\u0105, \u017ce, pomimo odr\u0119bno\u015bci\u00a0warunk\u00f3w i przeciwie\u0144stwa obrazowego, pozostaje wierny og\u00f3lni,e panuj\u0105cej\u00a0zasadzie.\u00a0Ale na zaakcentowanej dotychczas roli bynajmniej si\u0119 nie streszcza ca\u0142kowite motto form: wy\u0142adowania energji metapsychicznej. Nale\u017cy jeszcze\u00a0uwzgl\u0119dni\u0107 jej stal\u0105 tendencj\u0119 do rozszczepie\u0144 na odr\u0119bne niezalezne od siebie\u00a0\u00a0typy, kt\u00f3re defiluj\u0105 przed badaczem, niby kreacje artysty dramatycznego.<\/p>\n Wszelkie postacie,\u00a0o ile dotycz\u0105 nie zwierz\u0105t\u00a0 lecz cz\u0142owieka, przewa\u017cnie\u00a0\u00a0daj\u0105 si\u0119 zidentyfikowa\u0107 na skutek wygl\u0105du, zachowania, lub posiadanych wiadomo\u015bci jako duplikaty os\u00f3b Tzw oczywistych, b\u0105d\u017a istniej\u0105cy,ch w jednej p\u0142aszczy\u017anie czasu\u00a0z objawem, b\u0105d\u017a te\u017c od niego wcze\u015bniejszych.<\/p>\n Widma ektoplazmiczne z regu\u0142y nieomal odtwarzaj\u0105 nieboszczyk\u00f3w. Odg\u0142osy przez swoiste\u00a0odcienie s\u0142yszanych krok\u00f3w, akcentacj\u0119 wymowy, lub inne szczeg\u00f3\u0142y d\u017awi\u0119kowe stanowi\u0105 nie mniejszy probierz rozpoznawczy. Dotyki np., tak popularne\u00a0przy do\u015bwiadczeniach\u00a0z niekt\u00f3remi mediami, odtwarzaj\u0105 ca\u0142\u0105 gam\u0119 r\u00f3\u017cnic\u00a0psychologicznych, zupe\u0142nie wystarczaj\u0105cych, aby wywo\u0142a\u0107 prze\u015bwiadczenie\u00a0realnej obecno\u015bci danego cz\u0142owieka.<\/p>\n Oto co czytamy w tej\u017ce samej ksi\u0105\u017cce Norberta Oko\u0142owicza:\u00a0Opr\u00f3cz indywidualnych cech, kt\u00f3re charakteryzuj\u0105 objaw dotykania\u00a0(o ile chodzi o stron\u0119 zewn\u0119trzn\u0105), posiadaj\u0105 one jeszcze wyra\u017an\u0105 rozmaito\u015b\u0107\u00a0pod wzgl\u0119dem samego sposobu dotykania, stukania, czy ujmowania przedmiot\u00f3w. Przez to robi\u0105 one wra\u017cenie, jak gdyby nale\u017ca\u0142y do rozmaitych\u00a0istot \u017cyj\u0105cych… (str. 455). Pismo automatyczne czy te\u017c malarstwo nadnormalne ujawniaj\u0105, co ju\u017c raz\u00a0zaznaczyli\u015bmy, \u015bci\u015ble t\u0119 sam\u0105 regu\u0142\u0119, tak \u017ce wszelkie zjawiska dzisiejszego czy\u00a0te\u017c dawnego medjumizmu przedstawiaj\u0105 dwa zasadnicze momenty, kompletny\u00a0obraz \u017cywego ,cz\u0142owieka oraz indywidualizacj\u0119 poszczeg\u00f3\u0142nych wy\u0142adowa\u0144,\u00a0kt\u00f3ra odpowiada najcz\u0119\u015bciej jakim\u015b orygina\u0142om, cho\u0107by ju\u017c usuni\u0119tym z\u00a0widowni bytu.\u00a0U\u017cywaj\u0105c terminu „obraz”, stajemy si\u0119 mimo woli ra\u017c\u0105co niedok\u0142adni, ten\u00a0ostatni bowiem zaledwie tylko powierzchownie wszelk\u0105 rzeczywisto\u015b\u0107 odbija.<\/p>\n P\u0142\u00f3tno przedstawiaj\u0105ce jak\u0105kolwiek malatur\u0119, odtwarza jedynie zbi\u00f3r wzrokowych wra\u017ce\u0144, wywo\u0142anych odbiciem promieni \u015bwietlnych o cz\u0119s\u0107 danej\u00a0powierzchni. Rze\u017abiarz na\u015bladuje do pewnego stopnia ca\u0142o\u015b\u0107 figury poza granice jednak 'tej\u017ce powierzchni nie przenika. Ka\u017cde uj\u0119cie my\u015bl\u0105 pewnego\u00a0przedmiotu wraz\u00a0z plastycznem jego wyra\u017ceniem w jakim by to nie by\u0142o\u00a0materjale, streszcza si\u0119 do bardzo skromnej liczby niewiadomych, wchodz\u0105cych w zakres rzeczywisto\u015bci. Ot\u00f3\u017c energja metapsychiczna okazuje si\u0119 zdolno\u015bci\u0105 nadludzk\u0105, gdy\u017c jej, \u017ce tak powiemy, modele pokrywaj\u0105 si\u0119\u00a0z orygina\u0142ami, istniej\u0105cymi\u00a0w zbiorowiskach natury. Jakkolwiek bowiem kompletne\u00a0materjaIizacje wraz\u00a0z krwioobiegiem, biciem serca i poszczeg\u00f3lnymi\u00a0 organami\u00a0zdarzaj\u0105 si\u0119 bardzo rzadko, niemniej energja ta zawiera\u00a0w sobie potencja\u0142\u00a0wykonawczy, kt\u00f3ry potrafi niejako na \u017c:;.da:nie lada zarys lub mgie\u0142k\u0119 formy\u00a0organicznej wyko\u0144czy\u0107\u00a0z ca\u0142kowit\u0105 dok\u0142adno\u015bci\u0105.\u00a0Dla przyk\u0142adu zacytujemy ponownie niekt\u00f3re urywki\u00a0z pracy Okolowicza:<\/p>\n O ile mo\u017cna by\u0142o stwierdzi\u0107 przy \u015bwietle czerwonej lampy lub ekranu,\u00a0d\u0142onie, wykonywuj\u0105ce te czynno\u015bci (mowa o dotykach, przyp. autora), posiadaj\u0105 najwyra\u017aniej zmaterjalizowane te cz\u0119\u015bci, kt\u00f3remi zwyczajnie dokonywane bywa samo dotkni\u0119cie, czy te\u017c ujmowanie przedmiot\u00f3w. Napi\u0105stek\u00a0i przegub d\u0142oni zdaj\u0105 si\u0119 by\u0107 niepe\u0142ne, a dalsze cz\u0119\u015bci, przedrami\u0119 i rami\u0119\u00a0robi\u0105 cz\u0119sto wra\u017cenie jak gdyby po\u0142\u0105czonych z wi\u0119ksz\u0105 mg\u0142awic\u0105, przewa\u017cnie o konturach zacieraj\u0105cych si\u0119 w ciemno\u015bci, niekiedy zn\u00f3w, zw\u0142aszcza,\u00a0gdy objaw taki wyst\u0119powa\u0142 bli\u017cej medjum zdawa\u0142y si\u0119 by\u0107 po\u0142\u0105czone z cia\u0142em medjum d\u0142ug\u0105 mglist\u0105 smug\u0105… (str. 455). \u017ar\u00f3d\u0142o:<\/strong><\/em>\u00a0„Hejna\u0142” rok 1936, nr 8<\/p>\n *1) Przez energj\u0119 metapsychiczn\u0105 rozumiemy t\u0119 nieznan\u0105 nam bli\u017cej energj\u0119,\u00a0od kt\u00f3rej pochodz\u0105 wszelkie zjawiska nadnormalne. – (Przyp. autora.)<\/p>\n definicje:<\/strong><\/em><\/p>\n Ideoplastia<\/strong> – wg\u00a0 OCHOROWICZA: „Ideoplasti\u0105 nazywamy urzeczywistnienie si\u0119 w osobniku pewnego wyobra\u017cenia, spe\u0142nienia pewnego faktu, wytworzenia si\u0119 pewnego stanu, a to niezale\u017cnie od tego, czy owo urzeczywistnienie by\u0142o wywo\u0142ane przez poddanie osoby drugiej czy przez spe\u0142nienie w\u0142asnego,danego sobie samemu nakazu (autosugestia), czy te\u017c nawet niezale\u017cnie od w\u0142asnych lub obcych poddawa\u0144”.\u00a0Szczeg\u00f3lnie interesuj\u0105cym przejawem jest np. wyst\u0105pienie zjawiska ideoplastii po zabiegu hipnotycznym, kiedy to ju\u017c w pe\u0142nej \u015bwiadomo\u015bci stan\u00f3w i odczu\u0107 „zadanych” w hipnozie zjawiaj\u0105 si\u0119 na ciele wyra\u017ane, nawet krwawi\u0105ce, znaki b\u0119d\u0105ce rezultatem tych wyobra\u017ce\u0144\u00a0\u00bb STYGMATY.<\/p>\n Ektoplazma<\/strong><\/em> \u2013 w pseudonauce nazwa nadana hipotetycznej formie \u201eg\u0119stej bio-energii\u201d, protoplazmatyczna substancja, imitowana przez medium. Jest to galaretowata substancja, wyp\u0142ywaj\u0105ca z cia\u0142a medium. Z ust, uszu, nosa, oczu, a nawet z dolnych partii.\u00a0Wed\u0142ug innych wyja\u015bnie\u0144 nienaukowych jest to materia\u0142, z kt\u00f3rego sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 duchy. Podczas seans\u00f3w spirytystycznych, ektoplazm\u0119 \u201ewydziela\u0142y\u201d niekt\u00f3re organizmy \u017cywe<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" T. O. Formy wy\u0142adowania energji metapsychicznej *1) Energja metapsychiczna, wynurzaj\u0105c si\u0119\u00a0z zatajenia na pewne t\u0142o dostrzegalne, spe\u0142nia dwa zasadnicze warunki: po pierwsze – ukazuje si\u0119 w okre\u015blonym punkcie przestrzeni, po drugie\u00a0– posiada w\u0142a\u015bciw\u0105 sobie form\u0119 wy\u0142adowania.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[138],"tags":[151,152,150],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2127"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2127"}],"version-history":[{"count":18,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2127\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2148,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2127\/revisions\/2148"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2127"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2127"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2127"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\nFormy wy\u0142adowania energji metapsychicznej *1)<\/em><\/strong><\/p>\n\n
\n
\nKilkadziesi\u0105t razy stwierdzono, \u017ce niekt\u00f3re z os\u00f3b komunikowa\u0142y, i\u017a\u00a0\u00a0czuj\u0105 za sob\u0105 obecno\u015b\u0107 jakiej\u015b \u017cyj\u0105cej istoty, zupe\u0142nie przypominaj\u0105cej spos\u00f3b bycia osoby znanej im za \u017cycia. Przejawia\u0142o si\u0119 to w szeregu drobnych\u00a0a specyficznych szczeg\u00f3\u0142\u00f3w, typowych dla ka\u017cdej indywidualno\u015bci psychicznej. Nast\u0119puj\u0105ce potem zwyczajnie o\u015bwietlenie si\u0119 zjawy uwypukla\u0142o wra\u017cenie, jakkolwiek zdarza\u0142y si\u0119 wypadki, \u017ce kontakt w ciemno\u015bci wywo\u0142ywa\u0142\u00a0o wiele wyra\u017aniejsze wra\u017cenie u danej osoby, ani\u017celi o\u015bwietlenie si\u0119 ekranem… (str. 506).<\/p>\n
\nW pierwszym okresie pojawia\u0142y si\u0119 te\u017c zjawy, jakby zrobione z tektury\u00a0lub szmat. Wygl\u0105da\u0142o to nieraz bardzo groteskowo i niezdarnie, niemniej\u00a0jednak tego rodzaju zjawy wykazywa\u0142y zawsze wyra\u017ane cechy \u017cycia i najcz\u0119\u015bciej kszta\u0142towa\u0142y si\u0119 i doskonali\u0142y w oczach uczestnik\u00f3w… (str. 473).
\nNa jednym z seans\u00f3w zauwa\u017cy\u0142em, \u017ce jedna ze zjaw, posiadaj\u0105ca bujne\u00a0sploty w\u0142os\u00f3w, wyj\u0119\u0142a z toaletki grzebie\u0144 medjum i zacz\u0119\u0142a rozczesywa\u0107\u00a0nim w\u0142osy. Sta\u0142o si\u0119 to po uwadze jednej z uczestnicz\u0105cych os\u00f3b, \u017ce w\u0142osy\u00a0wydaj\u0105 si\u0119 by\u0107 sko\u0142tunione i jakoby sztuczne. Podkre\u015blam, \u017ce zw\u0142aszcza\u00a0uw\u0142osienie u niekt\u00f3rych zjaw w pewnych chwilach robi wra\u017cenie sztucznego. O ile jednak kto\u015b z uczestnik\u00f3w zauwa\u017cy\u0142 to g\u0142o\u015bno, wtedy prawie\u00a0zawsze zjawa ta w nast\u0119pnem wyst\u0105pieniu usi\u0142owa\u0142a jakoby specjalnie\u00a0wykaza\u0107, \u017ce w\u0142os\u00f3w, czy zarost nie nale\u017cy ju\u017c uwa\u017ca\u0107 za sztuczne. Najcz\u0119\u015bciej wtedy rzeczywi\u015bcie odnoszono wra\u017cenie, \u017ce w\u0142osy przybiera\u0142y\u00a0wygl\u0105d zupe\u0142nie naturalny. Najsilniej wyst\u0119powa\u0142o to wtedy, je\u017celi zjawa\u00a0kilkakrotnie powraca\u0142a dla wykazania, \u017ce w\u0142osy jej niczem si\u0119 nie r\u00f3\u017cni\u0105\u00a0od naturalnych… (str. 480). (c. d. n.)<\/strong><\/em><\/p>\n