{"id":745,"date":"2016-11-07T11:04:26","date_gmt":"2016-11-07T10:04:26","guid":{"rendered":"http:\/\/tarot-marsylski.pl\/?page_id=745"},"modified":"2016-11-07T11:11:58","modified_gmt":"2016-11-07T10:11:58","slug":"dzien-swiety-swiecic-ani-sobota-ani-niedziela","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/dzien-swiety-swiecic-ani-sobota-ani-niedziela\/","title":{"rendered":"Dzie\u0144 \u015bwi\u0119ty \u015bwi\u0119ci\u0107 \u2013 ani sobota, ani niedziela"},"content":{"rendered":"
Zgodnie z Bibli\u0105 szabat nie jest ani sobot\u0105, ani niedziel\u0105! Kalendarz opisany w Torze i u\u017cywany przez Moj\u017cesza oparty by\u0142 na fazach ksi\u0119\u017cyca, a nie na nieprzerwanym cyklu tygodniowym. To w\u0142a\u015bnie tego kalendarza ksi\u0119\u017cycowego u\u017cywano dla wszystkich \u015bwi\u0105t, w tym dla szabatu.<\/p>\n
Poniewa\u017c kalendarz biblijny opiera si\u0119 na ksi\u0119\u017cycu, jego dni nie maj\u0105 swoich odpowiednik\u00f3w we wsp\u00f3\u0142czesnym kalendarzu gregoria\u0144skim. Dla przyk\u0142adu, szabat nie jest zawsze w sobot\u0119, albo zawsze w niedziel\u0119, ale mo\u017ce np. wypada\u0107 jednego miesi\u0105ca w \u015brod\u0119, a drugiego we wtorek.<\/p>\n
Z punktu widzenia ekonomicznego mo\u017ce to by\u0107 problematyczne, bior\u0105c pod uwag\u0119, \u017ce ludzie chc\u0105cy \u015bwi\u0119ci\u0107 szabat zgodnie z biblijnym kalendarzem musieliby prosi\u0107 o wolny dzie\u0144 prawie co tydzie\u0144 (poniedzia\u0142ek-pi\u0105tek). Braliby wolne nie raz, czy dwa razy na rok, ale w ka\u017cdym tygodniu. Rzecz jasna nie jest to rozwi\u0105zanie po\u017c\u0105dane przez pracodawc\u00f3w i koleg\u00f3w z pracy.<\/p>\n
FORMAT MIESI\u0104CA BIBLIJNEGO<\/strong><\/p>\n Biblijny miesi\u0105c rozpoczyna si\u0119 od Nowego Ksi\u0119\u017cyca. Wygl\u0105da to tak:<\/p>\n (NM = New Moon\/Nowy Ksi\u0119\u017cyc, W = Work day\/Dzie\u0144 pracuj\u0105cy, S = Szabat)<\/p>\n <\/a><\/p>\n Uwaga: Fazy ksi\u0119\u017cyca podane s\u0105 przyk\u0142adowo i dotycz\u0105 naszej p\u00f3\u0142kuli p\u00f3\u0142nocnej. Je\u015bli mieszkasz na p\u00f3\u0142kuli po\u0142udniowej, fazy b\u0119d\u0105 odwr\u00f3cone.<\/p>\n Wed\u0142ug tego kalendarza szabat wypada zawsze w 8, 15, 22 i 29 dniu miesi\u0105ca ksi\u0119\u017cycowego. Kolejne szabaty wypadaj\u0105 7 dni po sobie, jednak liczenie musi zacz\u0105\u0107 si\u0119 od ka\u017cdego nowego miesi\u0105ca ksi\u0119\u017cycowego.<\/p>\n Warte odnotowania:<\/strong><\/p>\n Pierwszy dzie\u0144 miesi\u0105ca to dzie\u0144 Nowego Ksi\u0119\u017cyca [N\u00f3w lub pierwszy sierp ksi\u0119\u017cyca \u2013 s\u0105 dwie teorie. Patrz: Por\u00f3wnanie dw\u00f3ch kalendarzy \u017cydowskich \u2013 przyp. t\u0142um] Nast\u0119pny miesi\u0105c zaczyna si\u0119 od Nowego Ksi\u0119\u017cyca, a my zaczynamy liczy\u0107 od nowa. WSZYSTKIE DROGI PROWADZ\u0104 DO (I Z) RZYMU<\/strong><\/p>\n Bior\u0105c pod uwag\u0119, \u017ce cz\u0119\u015b\u0107 ludzi uwa\u017ca Rzym za biblijn\u0105 \u201eBesti\u0119\u201d z Ksi\u0119gi Objawienia, a wyznaczenie dnia szabatu jest problemem natury zar\u00f3wno religijnej jak i ekonomicznej (regulacja tygodnia pracy i odpoczynku), owa zmiana kalendarza jest jednym z mo\u017cliwych wype\u0142nie\u0144 nast\u0119puj\u0105cego proroctwa i ostrze\u017cenia:<\/p>\n On te\u017c sprawia, \u017ce wszyscy, mali i wielcy, bogaci i ubodzy, wolni i niewolnicy otrzymuj\u0105 znami\u0119 na swojej prawej r\u0119ce albo na swoim czole, i \u017ce nikt nie mo\u017ce kupowa\u0107 ani sprzedawa\u0107, je\u017celi nie ma znamienia, to jest imienia zwierz\u0119cia lub liczby jego imienia. JU\u017b NIED\u0141UGO: KALENDARZ NOWEGO \u015aWIATA<\/strong><\/p>\n Istniej\u0105 plany zmiany kalendarza, kt\u00f3re uczyni\u0105 niekompatybilnym z kalendarzem pracy nawet dotychczasowe \u015bwi\u0119cenie niedzieli. Wprowadzenie kalendarza nowego \u015bwiata proponowano ju\u017c pod koniec roku 2012.<\/p>\n http:\/\/www.theworldcalendar.org<\/p>\n Kalendarz ten jest oczywi\u015bcie wygodnym narz\u0119dziem dla \u015bwiatowej gospodarki, mog\u0105cym rozwi\u0105za\u0107 wiele problem\u00f3w spowodowanych przez wsp\u00f3\u0142czesny kalendarz. Oto jego przyk\u0142adowe cechy:<\/p>\n Ujednolicenie harmonogram\u00f3w biznesowych i edukacyjnych, poniewa\u017c wszystkie lata b\u0119d\u0105 trwa\u0107 tyle samo. Problem polega na tym, \u017ce przerwany zostanie wtedy cykl siedmiodniowy. Na koniec roku nowego kalendarza, dzie\u0144 nazywany niedziel\u0105, w cyklu siedmiodniowym b\u0119dzie tak naprawd\u0119 poniedzia\u0142kiem. W kalendarzu ka\u017cdego roku ma ubywa\u0107 jeden dzie\u0144, a w latach przyst\u0119pnych dwa dni. Tym samym ani szabat kalendarza ksi\u0119\u017cycowego, ani oparta na cyklu tygodniowym sobota -\u201dszabat\u201d, nie b\u0119d\u0105 ju\u017c pasowa\u0107 do nowego kalendarza.<\/p>\n DOWODY BIBLIJNE<\/strong><\/p>\n Je\u015bli w Biblii identyfikowano szabat z jak\u0105\u015b numeryczn\u0105 dat\u0105, to by\u0142 to zawsze dzie\u0144 nr 8, 15, 22 i 29. Je\u015bli wi\u0119c wspominano w Biblii tak\u0105 dat\u0119, musia\u0142 to by\u0107 szabat.<\/p>\n \u015aWI\u0118TA KLUCZEM DO KALENDARZA HEBRAJSKIEGO<\/strong><\/p>\n Biblijna Ksi\u0119ga Kap\u0142a\u0144ska napisana przez Moj\u017cesza, opisuje wszystkie \u015bwi\u0119ta \u017cydowskie w rozdziale 23. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi kojarzy Pasch\u0119 oraz Dzie\u0144 Pojednania (Jom Kippur). Wiadomo te\u017c, \u017ce \u015bwi\u0119ta \u017cydowskie nie wypadaj\u0105 zawsze w te same dni ka\u017cdego roku, lecz s\u0105 zale\u017cne od fazy ksi\u0119\u017cyca. Jednak tylko nieliczni wiedz\u0105, \u017ce cotygodniowy szabat jest wymieniony wraz z innymi \u015bwi\u0119tami:<\/p>\n Przem\u00f3wi\u0142 Pan do Moj\u017cesza tymi s\u0142owy: (2) M\u00f3w do syn\u00f3w izraelskich i powiedz im tak: Te s\u0105 uroczysto\u015bci \u015bwi\u0105teczne Pana, w kt\u00f3re b\u0119dziecie zwo\u0142ywa\u0107 \u015bwi\u0119te zgromadzenia. Te s\u0105 moje \u015bwi\u0119ta: (3) Sze\u015b\u0107 dni b\u0119dziesz wykonywa\u0142 prac\u0119, ale dnia si\u00f3dmego b\u0119dzie sabat, dzie\u0144 ca\u0142kowitego odpoczynku, uroczy\u015bcie og\u0142oszone \u015bwi\u0119to. \u017badnej pracy nie b\u0119dziecie wykonywa\u0107. Jest to sabat Pana we wszystkich waszych siedzibach. (4) Te s\u0105 uroczysto\u015bci \u015bwi\u0105teczne Pana, \u015bwi\u0119te zgromadzenia, kt\u00f3re b\u0119dziecie og\u0142asza\u0107 w ich oznaczonych czasach: (5) W miesi\u0105cu pierwszym, czternastego dnia tego\u017c miesi\u0105ca o zmierzchu jest Pascha Pana, (6) a pi\u0119tnastego dnia tego\u017c miesi\u0105ca jest \u015awi\u0119to Prza\u015bnik\u00f3w Pana. Przez siedem dni b\u0119dziecie jedli prza\u015bniki. (7) Pierwszego dnia b\u0119dzie dla was og\u0142oszone \u015bwi\u0119te zgromadzenie; \u017cadnej ci\u0119\u017ckiej pracy wykonywa\u0107 nie b\u0119dziecie, (8) lecz b\u0119dziecie sk\u0142ada\u0107 Panu ofiary ogniowe przez siedem dni. Si\u00f3dmego dnia b\u0119dzie \u015bwi\u0119te zgromadzenie, nie b\u0119dziecie wykonywa\u0107 \u017cadnej ci\u0119\u017ckiej pracy. Nie ma \u017cadnej wzmianki i sugestii jakoby u\u017cywano jakiego\u015b innego kalendarza do ustalania szabatu\u2026 Zauwa\u017cmy \u017ce nie ma te\u017c w Pi\u015bmie \u017cadnej wzmianki o sytuacjach, gdy dzie\u0144 \u015bwi\u0119ta \u201ekolidowa\u0142by\u201d z dniem szabatu, tak jak dzieje si\u0119 to dzisiaj.<\/p>\n Poniewa\u017c [\u017bydzi] stosuj\u0105 teraz kalendarz mieszany (s\u0142oneczno-ksi\u0119\u017cycowy), rabini wymy\u015blili \u201ezasad\u0119 przesuni\u0119cia\u201d aby unika\u0107 takich kolizji. Dla przyk\u0142adu, nie chc\u0105 by Dzie\u0144 Pojednania przylega\u0142 do szabatu. Kiedy jednak u\u017cywamy kalendarza w pe\u0142ni ksi\u0119\u017cycowego [biblijnego], Jom Kippur wypada zawsze pi\u0119\u0107 dni po szabacie, tak wi\u0119c nie ma z tym \u017cadnego problemu.<\/p>\n Biblia pisze bardzo du\u017co na temat \u015bwi\u0105t i szczeg\u00f3\u0142\u00f3w z nimi zwi\u0105zanych, ale nigdy nie wspomina o \u201eprzesuni\u0119ciach\u201d. Dlaczego? Poniewa\u017c Moj\u017cesz i prorocy nie u\u017cywali kalendarza mieszanego, nie musieli wi\u0119c niczego przesuwa\u0107.<\/p>\n Mo\u017cna te\u017c zauwa\u017cy\u0107, \u017ce obliczanie si\u00f3dmego dnia szabatu w taki sam spos\u00f3b jak oblicza si\u0119 dni \u015bwi\u0105t (od pocz\u0105tku miesi\u0105ca ksi\u0119\u017cycowego), chroni kalendarz przed \u201ekolizjami\u201d tych dni, nie wymaga te\u017c dodawania dodatkowych dni. Sam fakt istnienia tej rabinicznej \u201ezasady przesuni\u0119cia\u201d jest jak dymi\u0105ca lufa pistoletu, dow\u00f3d zbrodni wykazuj\u0105cy, \u017ce rabini nie u\u017cywaj\u0105 biblijnego kalendarza do wyznaczania si\u00f3dmego dnia Szabatu!<\/p>\n \u015awi\u0119to Namiot\u00f3w\/Sza\u0142as\u00f3w jest siedmiodniowym okresem \u015bwi\u0105tecznym, opisanym w Kap\u0142a\u0144skiej 23:34-42. \u015awi\u0119to zaczyna si\u0119 15-tego dnia miesi\u0105ca, w szabat, trwa siedem dni, a nast\u0119puj\u0105cy po nim dzie\u0144 \u00f3smy [Szemini Atzeret], dzie\u0144 22-gi miesi\u0105ca jest r\u00f3wnie\u017c dniem szabatu. Wystarcz\u0105 dwa wersety z Kap\u0142a\u0144skiej 23:<\/p>\n \u201e[34] Powiedz synom izraelskim tak: Pi\u0119tnastego dnia tego samego si\u00f3dmego miesi\u0105ca b\u0119dzie przez siedem dni \u015awi\u0119to Sza\u0142as\u00f3w dla Pana\u2026 (39) Lecz pi\u0119tnastego dnia si\u00f3dmego miesi\u0105ca, gdy zbierzecie plony ziemi, obchodzi\u0107 b\u0119dziecie \u015bwi\u0119to Pana przez siedem dni. W pierwszym dniu b\u0119dzie ca\u0142kowity odpoczynek i w \u00f3smym dniu b\u0119dzie ca\u0142kowity odpoczynek. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 \u017byd\u00f3w obchodz\u0105cych \u015awi\u0119to Sza\u0142as\u00f3w w czasach tera\u017aniejszych napotyka na dwa problemy: szabat obchodzony w sobot\u0119 wypada gdzie\u015b pomi\u0119dzy 15-tym a 22-gim dniem miesi\u0105ca ksi\u0119\u017cycowego. To daje dwa szabaty w ci\u0105gu jednego tygodnia \u015bwi\u0105tecznego.<\/p>\n Aby wype\u0142ni\u0107 zalecenia Kap\u0142. 23:39, musz\u0105 obchodzi\u0107 \u015bwi\u0119to przez 8 dni (zamiast 7), i uczyni\u0107 szabatem dzie\u0144 \u00f3smy (kt\u00f3ry zreszt\u0105 i tak jest szabatem ksi\u0119\u017cycowym, ale oni o tym nie wiedz\u0105). DWIE WERSJE W DZIESI\u0118CIU PRZYKAZANIACH<\/strong><\/p>\n Ksi\u0119ga Wyj\u015bcia, rozdzia\u0142 20, wymienia list\u0119 \u201edziesi\u0119ciu przykaza\u0144\u201d. Gdy jednak Moj\u017cesz powtarza te przykazania w 5 rozdziale Powt. Prawa, dzieje si\u0119 co\u015b dziwnego:<\/p>\n Pami\u0119taj o dniu sabatu, aby go \u015bwi\u0119ci\u0107. \u2026 (11) Gdy\u017c w sze\u015bciu dniach uczyni\u0142 Pan niebo i ziemi\u0119, morze i wszystko, co w nich jest, a si\u00f3dmego dnia odpocz\u0105\u0142. Dlatego Pan pob\u0142ogos\u0142awi\u0142 dzie\u0144 sabatu i po\u015bwi\u0119ci\u0142 go. Przestrzegaj dnia sabatu, aby go \u015bwi\u0119ci\u0107, jak rozkaza\u0142 ci Pan, tw\u00f3j B\u00f3g. (13) Sze\u015b\u0107 dni b\u0119dziesz pracowa\u0142 i wykonywa\u0142 wszelk\u0105 twoj\u0105 prac\u0119, (14) ale si\u00f3dmego dnia jest sabat Pana, twojego Boga. Nie b\u0119dziesz wykonywa\u0142 \u017cadnej pracy ani ty, ani tw\u00f3j syn, ani twoja c\u00f3rka, ani tw\u00f3j s\u0142uga, ani twoja s\u0142u\u017c\u0105ca, ani tw\u00f3j w\u00f3\u0142, ani tw\u00f3j osio\u0142, ani twoje bydl\u0119, ani obcy przybysz, kt\u00f3ry mieszka w twoich bramach, aby odpocz\u0105\u0142 tw\u00f3j s\u0142uga i twoja s\u0142u\u017cebnica tak jak ty. (15) Pami\u0119taj, \u017ce by\u0142e\u015b niewolnikiem w ziemi egipskiej i \u017ce Pan, tw\u00f3j B\u00f3g, wyprowadzi\u0142 ci\u0119 stamt\u0105d r\u0119k\u0105 mo\u017cn\u0105 i ramieniem wyci\u0105gni\u0119tym. Dlatego rozkaza\u0142 ci Pan, tw\u00f3j B\u00f3g, aby\u015b obchodzi\u0142 dzie\u0144 sabatu. Czwarte przykazanie w Ks. Powt\u00f3rzonego Prawa nie wspomina o Stworzeniu \u015bwiata jako o przyczynie ustanowienia szabatu. Zamiast tego m\u00f3wi o wyj\u015bciu z Egiptu. Kiedy Najwy\u017cszy wyprowadzi\u0142 ich z Egiptu?<\/p>\n Wyruszyli z Ramses w pierwszym miesi\u0105cu pi\u0119tnastego dnia pierwszego miesi\u0105ca. Nazajutrz po \u015bwi\u0119cie Paschy synowie izraelscy wyszli z r\u0119k\u0105 podniesion\u0105 na oczach wszystkich Egipcjan Bacz, aby\u015b w miesi\u0105cu K\u0142os\u00f3w [Abib] odprawia\u0142 Pasch\u0119 dla Pana, Boga twego, gdy\u017c w miesi\u0105cu K\u0142os\u00f3w [Abib] wyprowadzi\u0142 ci\u0119 Pan, B\u00f3g tw\u00f3j, z Egiptu w nocy. Jest powszechnie wiadomym, \u017ce opu\u015bcili Egipt w szabat Prza\u015bnik\u00f3w, w nocy. Dzisiaj ludzie ucz\u0105, \u017ce Szabat Prza\u015bnik\u00f3w jest innym dniem od szabatu tygodnia. Wygl\u0105da jednak na to, \u017ce s\u0105 ze sob\u0105 powi\u0105zane, a mo\u017ce nawet s\u0105 tym samym dniem. \u0141\u0105czy je w\u0142a\u015bnie czwarte przykazanie spisane w dw\u00f3ch r\u00f3\u017cnych ksi\u0119gach:<\/p>\n Czwarte przykazanie w Wyj\u015bcia 20 wyra\u017anie m\u00f3wi o powi\u0105zaniu si\u00f3dmego dnia szabatu z histori\u0105 Stworzenia. BITWA POD JERYCHO<\/strong><\/p>\n Podczas s\u0142ynnej bitwy pod Jerychem, Izraelici maszerowali wok\u00f3\u0142 miasta przez siedem dni, przez ca\u0142y czas utrzymuj\u0105c gotowo\u015b\u0107 bojow\u0105, i zaatakowali miasto si\u00f3dmego dnia. Kt\u00f3ry z tych siedmiu dni by\u0142 szabatem? \u017baden.<\/p>\n Rozpocz\u0119li marsz w dniu Nowego Ksi\u0119\u017cyca, kontynuowali przez siedem dni, odpoczywali \u00f3smego dnia miesi\u0105ca, po bitwie, czyli podczas szabatu. Nawet Ksi\u0119ga Jaszera, kt\u00f3ra cho\u0107 nie jest cz\u0119\u015bci\u0105 Biblii jest u\u017cyteczna w sensie historycznym, potwierdza \u017ce marsz rozpocz\u0105\u0142 si\u0119 podczas Nowego Ksi\u0119\u017cyca.<\/p>\n MANNA I PRZEPI\u00d3RKI<\/strong><\/p>\n Dok\u0142adnie jeden miesi\u0105c ksi\u0119\u017cycowy po tym jak opu\u015bcili Egipt, ludzie zebrali si\u0119 15-tego dnia miesi\u0105ca, wykorzystuj\u0105c okoliczno\u015b\u0107 i zawiadamiaj\u0105c Moj\u017cesza, \u017ce maj\u0105 za ma\u0142o \u017cywno\u015bci. Historia opisana jest w Ks. Wyj\u015bcia 16.<\/p>\n Pisze tam, \u017ce przepi\u00f3rki maj\u0105 pojawi\u0107 si\u0119 na wiecz\u00f3r, a chleb nast\u0119pnego ranka. Najprostszym wyja\u015bnieniem tego przedzia\u0142u mi\u0119dzy wieczorem a porankiem jest to, \u017ce 15-ty dzie\u0144 miesi\u0105ca to szabat, dlatego ludzie musieli czeka\u0107 a\u017c do wschodu s\u0142o\u0144ca aby zacz\u0105\u0107 zbieranie \u017cywno\u015bci.<\/p>\n Przepi\u00f3rki pojawi\u0142y si\u0119 wieczorem po tym jak min\u0105\u0142 szabat [dzie\u0144 w kalendarzu hebrajskim trwa od zachodu do zachodu s\u0142o\u0144ca]. Manna zsy\u0142ana by\u0142a ka\u017cdego poranka w dniach pracuj\u0105cych i dwukrotnie tyle w dniu przygotowa\u0144 do szabatu (dzie\u0144 przed szabatem).<\/p>\n 1 miesi\u0105c \u2013 Szabat Prza\u015bnik\u00f3w w dniu 15-tym. W trzecim miesi\u0105cu po wyj\u015bciu syn\u00f3w Izraela z ziemi egipskiej, tego samego dnia, przybyli na pustkowie Synaj.<\/p>\n JEZUS PRZESTRZEGA\u0141 KSI\u0118\u017bYCOWEGO SZABATU<\/strong><\/p>\n Jeszua uleczy\u0142 niewidomego w szabat, 22-go dnia miesi\u0105ca si\u00f3dmego. Jana 7:2 m\u00f3wi, \u017ce by\u0142o to podczas \u015awi\u0119ta Sza\u0142as\u00f3w, za\u015b Jana 7:37 dodaje, \u017ce ostatniego dnia tego siedmiodniowego \u015bwi\u0119ta Jeszua og\u0142osi\u0142, \u017ce jest \u017ar\u00f3d\u0142em wody \u017cyj\u0105cej. P\u00f3\u017aniej w Jana 7:53 czytamy, \u017ce wszyscy udali si\u0119 do dom\u00f3w (na noc), a w nast\u0119pnym wersie (Jana 8:1) opisano jak Jeszua wszed\u0142 na G\u00f3r\u0119 Oliwn\u0105.<\/p>\n Nast\u0119pny werset m\u00f3wi, \u017ce o poranku wszyscy udali si\u0119 do \u015bwi\u0105tyni. Uzdrowienie i reakcja faryzeuszy jest tematem rozdzia\u0142u Jana 9. Niekt\u00f3rzy pr\u00f3buj\u0105 wykorzysta\u0107 t\u0105 opowie\u015b\u0107 jako dow\u00f3d na to, \u017ce szabat wypada\u0142 w dniu 23-im. Argument ten wymaga\u0142by jednak od \u015awi\u0119ta Sza\u0142as\u00f3w trwania przez 8 dni, a nie 7 jak zaznaczono w Ksi\u0119dze Kap\u0142a\u0144skiej.<\/p>\n (Komentarz Radtrapa: Sukkot rzeczywi\u015bcie trwa 7 dni, nast\u0119puj\u0105cy po nim dzie\u0144 Szemini Aceret nie jest cz\u0119\u015bci\u0105 Sukkot z punktu widzenia technicznego, ale skoro wypada zaraz po nim, to cz\u0119sto tak si\u0119 go traktuje. Wg mojego zrozumienia, dzie\u0144 Przemienienia Pa\u0144skiego i zej\u015bcie z g\u00f3ry, oraz nast\u0119puj\u0105ce po nich uzdrowienia i agresywna reakcja faryzeuszy, dokona\u0142y si\u0119 w\u0142a\u015bnie 22-ego dnia, w szabat, podczas Szemini Aceret.)<\/p>\n KALENDARZ JULIA\u0143SKI<\/strong><\/p>\n Wsp\u00f3\u0142czesny kalendarz zaczyna si\u0119 w roku 46\/45 p.n.e., gdy Juliusz Cezar po konsultacjach z astronomem Sosigenesem z Aleksandrii, ustanawia kalendarz julia\u0144ski trwaj\u0105cy 365.25 dni. By\u0142a to wielka innowacja, aby oddzieli\u0107 tydzie\u0144 od kalendarza ksi\u0119\u017cycowego, i przeszczepi\u0107 go na grunt nowego kalendarza jako nieprzerwany cykl. U\u017cyto systemu o\u015bmiodniowego tygodnia targowego, gdzie dni oznaczono zwyk\u0142ymi literami \u201eA,B,C,D,E,F,G,H\u201d\u2026<\/p>\n Jeszcze przed pierwszym wiekiem naszej ery, siedmiodniowy tydzie\u0144 u\u017cywaj\u0105cy nazw bog\u00f3w i bogi\u0144 systemu s\u0142onecznego zacz\u0105\u0142 by\u0107 u\u017cywany w Rzymie, i powoli wypiera\u0142 tydzie\u0144 o\u015bmiu dni.<\/p>\n 7 dni systemu s\u0142onecznego:<\/strong><\/p>\n 1. Dzie\u0144 Saturna (np. angielski Saturday, polska Sobota)<\/strong><\/em> <\/a><\/p>\n Tak wi\u0119c sobota \u2013 dzie\u0144 Saturna \u2013 by\u0142a pierwszym dniem tygodnia. \u017bydzi i chrze\u015bcijanie nie u\u017cywali tego kalendarza a\u017c do czas\u00f3w Konstantyna. Powszechnie wiadomo, \u017ce Konstantyn wymusi\u0142 \u201ePrawo Niedzieli\u201d w roku 321, ma\u0142o m\u00f3wi si\u0119 jednak o tym, \u017ce zast\u0105pi\u0142 on jeden dzie\u0144 tygodnia dniem nast\u0119puj\u0105cym po nim. Co\u015b wi\u0119cej? Tak, zmieni\u0142 ca\u0142y kalendarz.<\/p>\n KONSTANTYNOWA HYBRYDA KALENDARZA<\/strong><\/p>\n W roku 321 Konstantyn zaproponowa\u0142 wielki kompromis. Po\u0142\u0105czy\u0142 hebrajsk\u0105 ide\u0119 siedmiu dni tygodnia z julia\u0144sk\u0105 koncepcj\u0105 nieprzerwanego cyklu tygodniowego, a na koniec doda\u0142 jeszcze kult \u201eBoga S\u0142o\u0144ce\u201d z mitraizmu aby stworzy\u0107 nasz kalendarz. Wymusi\u0142 stosowanie swojego kalendarza w ca\u0142ym Imperium Rzymskim \u2013 przy pomocy wojska, je\u015bli by\u0142o potrzeba.<\/p>\n Konstantyn i Sob\u00f3r Nicejski w 325 n.e. zast\u0105pili Pasch\u0119 Wielkanoc\u0105. Na pierwszy rzut oka, ta zmiana nie wydaje si\u0119 by\u0107 czym\u015b szczeg\u00f3lnie wa\u017cnym. Nie chodzi jednak tylko o zast\u0105pienie jednego dnia innym dniem. Jest to kompletnie inny system zliczania dni, bior\u0105c pod uwag\u0119, \u017ce Pascha nie jest obliczana za pomoc\u0105 kalendarza julia\u0144skiego.<\/p>\n To z powodu tych zmian, wymuszonych prze\u015bladowaniami w ca\u0142ym imperium, \u017cydowski Sanhedryn zebra\u0142 si\u0119 po raz ostatni w roku 350, aby zmodyfikowa\u0107 kalendarz do formy u\u017cywanej przez wi\u0119kszo\u015b\u0107 dzisiejszych \u017byd\u00f3w, gdzie szabat wypada w sobot\u0119, lecz pozosta\u0142e \u015bwi\u0119ta obliczane s\u0105 za pomoc\u0105 nowej formy kalendarza ksi\u0119\u017cycowego.<\/p>\n WSP\u00d3\u0141CZESNY KALENDARZ GREGORIA\u0143SKI<\/strong><\/p>\n Wieki p\u00f3\u017aniej papie\u017c Grzegorz zmodyfikowa\u0142 kalendarz Konstantyna w roku 1582 (zauwa\u017cono wtedy problem \u2013 rok nie trwa dok\u0142adnie 365.25 dni, lecz jest 11 minut kr\u00f3tszy). Podobnie jak u Konstantyna, motywacj\u0105 zmian by\u0142a data Wielkanocy. Tak wi\u0119c kalendarz u\u017cywany dzisiaj jest kalendarzem rzymskim (poga\u0144skim i papieskim), za\u015b zagadnienie wyznaczania daty szabatu jest wa\u017cne dla wszystkich tych, kt\u00f3rzy chcieliby pod\u0105\u017ca\u0107 za przykazaniami Biblii.<\/p>\n \u017ar\u00f3d\u0142o artyku\u0142u:\u00a0Radtrap<\/strong><\/a><\/p>\n za:\u00a0world-calendar.info<\/span> (viewzone.com<\/a>)<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Zgodnie z Bibli\u0105 szabat nie jest ani sobot\u0105, ani niedziel\u0105! Kalendarz opisany w Torze i u\u017cywany przez Moj\u017cesza oparty by\u0142 na fazach ksi\u0119\u017cyca, a nie na nieprzerwanym cyklu tygodniowym. To w\u0142a\u015bnie tego kalendarza ksi\u0119\u017cycowego u\u017cywano dla wszystkich \u015bwi\u0105t, w tym … Czytaj dalej
\nNast\u0119puje po nim siedmiodniowy tydzie\u0144, a 8-my dzie\u0144 miesi\u0105ca to szabat.<\/p>\n\n
\n22-gi dzie\u0144 miesi\u0105ca \u2013 kolejny szabat.
\nOstatni szabat miesi\u0105ca wypada w dniu 29-tym.<\/li>\n<\/ul>\n
\nWiedza o tym kalendarzu zaczyna wychodzi\u0107 na \u015bwiat\u0142o dzienne po ponad 1500-letnim okresie jego ignorowania. Wnikliwe czytanie Pisma \u015aw. wraz ze szczeg\u00f3\u0142ow\u0105 analiz\u0105 wydarze\u0144 historycznych wyjawiaj\u0105 nam, \u017ce pierwszy, oryginalny kalendarz hebrajski u\u017cywany przez ponad 2 tysi\u0105ce lat, nie jest tym samym kt\u00f3ry znamy dzisiaj. Dowody historyczne pokazuj\u0105, \u017ce za dokonane w nim przymusowe zmiany odpowiedzialny jest Rzym.<\/p>\n
\n\u2013Objawienia 13:16-17<\/p>\n
\n\u015awi\u0119ta b\u0119d\u0105 zawsze wypada\u0107 tego samego dnia.
\nKa\u017cdy rok b\u0119dzie zaczyna\u0142 si\u0119 w niedziel\u0119, a ko\u0144czy\u0142 w sobot\u0119.
\nKa\u017cdy kwarta\u0142 b\u0119dzie trwa\u0142 dok\u0142adnie 91 dni, zamiast 89-92 dni w kalendarzu tera\u017aniejszym.
\nDrukowane kalendarze nie b\u0119d\u0105 traci\u0107 znaczenia po roku \u017cycia, tak jak jest to dzisiaj.
\nOczywi\u015bcie 365.25 dni nie da si\u0119 podzieli\u0107 przez 7. Ale 364 dni ju\u017c tak. Tak wi\u0119c kalendarz \u015bwiatowy mia\u0142by zawsze 364 dni, plus dzie\u0144 dodatkowy na koniec roku, b\u0119d\u0105cy dniem \u015bwi\u0119ta dla ca\u0142ego \u015bwiata. Najwidoczniej ma nazywa\u0107 si\u0119 on \u201eDniem \u015awiata\u201d. Nie b\u0119dzie wi\u0119c ani sobot\u0105, ani niedziel\u0105, poniedzia\u0142kiem itd\u2026. b\u0119dzie po prostu specjalnym Dniem \u015awiata.<\/p>\n
\n\u2013Kap\u0142a\u0144ska 23:1-8<\/p>\n
\n\u2013Kap\u0142a\u0144ska 23:34-39<\/p>\n
\nDlaczego tak jest? Dlatego, \u017ce u\u017cywaj\u0105 r\u00f3wnocze\u015bnie dw\u00f3ch niekompatybilnych kalendarzy!<\/p>\n
\n\u2013Wyj\u015bcia 20:8,11<\/p>\n
\n\u2013Powt.Prawa 5:12-15<\/p>\n
\n\u2013Liczb 33:3<\/p>\n
\n\u2013Powt.Prawa 16:1<\/p>\n
\nCzwarte przykazanie w Powt.Prawa 5 wi\u0105\u017ce si\u00f3dmy dzie\u0144 szabatu z wyj\u015bciem z Egiptu, kt\u00f3re nast\u0105pi\u0142o w noc szabatu Prza\u015bnik\u00f3w.
\nIzraelici opu\u015bcili Egipt po dniu Paschy (Szabat Prza\u015bnik\u00f3w) i by\u0142 to \u201epi\u0119tnasty dzie\u0144 pierwszego miesi\u0105ca\u201d. (Pascha jest 14-tym dniem pierwszego miesi\u0105ca roku). Kiedy zaczyna si\u0119 pierwszy miesi\u0105c? Podczas pierwszego Nowego Ksi\u0119\u017cyca na wiosn\u0119 (wszystkie miesi\u0105ce w kalendarzu hebrajskim zaczynaj\u0105 si\u0119 od nowego ksi\u0119\u017cyca).<\/p>\n
\n2 miesi\u0105c \u2013 Szabat w kt\u00f3rym narzekali Moj\u017ceszowi wypada\u0142 w dniu 15-tym.
\n3 miesi\u0105c \u2013 Kiedy wypada\u0142 szabat?
\nTrzeciego miesi\u0105ca ca\u0142a kongregacja zebra\u0142a si\u0119 przed Najwy\u017cszym. Kiedy nast\u0105pi\u0142o to zebranie? 15-tego dnia trzeciego miesi\u0105ca! Opu\u015bcili Egipt 15-tego pierwszego miesi\u0105ca, przybyli pod Synaj 15-tego dnia trzeciego miesi\u0105ca.<\/p>\n
\n 2. Dzie\u0144 S\u0142o\u0144ca (np. niemiecki Sontag, angielski Sunday, polska Niedziela)<\/strong><\/em>
\n 3. Dzie\u0144 Ksi\u0119\u017cyca (Poniedzia\u0142ek)<\/strong><\/em>
\n 4. Dzie\u0144 Marsa (np. hiszpa\u0144ski Martes, francuski Mardi, polski Wtorek)<\/strong><\/em>
\n 5. Dzie\u0144 Merkurego (hiszpa\u0144skie Mircoles, francuskie Mercredi, polska \u015aroda)<\/strong><\/em>
\n 6. Dzie\u0144 Jowisza (hiszpa\u0144ski Jueves, francuski Jeudi, polski Czwartek)<\/strong><\/em>
\n 7. Dzie\u0144 Wenus (hiszpa\u0144ski Viernes, francuski Vendredi, polski Pi\u0105tek)<\/strong><\/em><\/p>\n