Tatwy to medytacyjne mandale wywodzące się z hinduskich mistycznych projektów geometrycznych, które mają tysiące lat. Tatwy składają się z pięciu podstawowych figur – kwadratu, koła, trójkąta, półksiężyca i owalu – które symbolizują pięć uniwersalnych sił lub energii.
Te pięć nieredukowalnych energii (Tatwy) jest używanych przez podświadomość (wewnętrzny „ludzki fabrykant”) do tworzenia cząsteczek ustrukturyzowanych tak, by odpowiadały naszym pragnieniom i potrzebom. Te cząsteczki są zestawiane na podstawie naszych przekonań i wierzeń, by wytworzyć komórki, organy i ciało.
Nieprzyjemności, bóle i przyjemności to odzwierciedlenia naszych myśli i przekonań manifestujące się na poziomie ciała, wykrywane i rozumiane przez jeden lub więcej z pięciu zmysłów. Zmysły wykrywają wszystkie bóle i przyjemności, zarówno z ich widocznym fizycznym odpowiednikiem, jak i bez niego. W rzeczywistości nasza percepcja zmysłowa tworzy strukturalne wzory, które są reprezentowane przez pozorną rzeczywistość fizyczną.
Nie dlatego, że istnieje rzeczywistość fizyczna – ponieważ nie ma dowodów na jej istnienie – zmysły zbierają dane i raportują nam. To zmysły monitorują wszystkie wzory mentalne i emocjonalne oraz impulsy, tłumaczą je i projektują w przestrzeni, byśmy mogli je postrzegać lub odczuwać oraz określać jako rzeczywistość fizyczną, ból lub przyjemność.
Struktury molekularne w rzeczywistości fizycznej to jedynie cienie lub projekcje wzoru Tatw symbolizujące stworzone kombinacje pięciu energii splecionych, by zilustrować nasze myśli i pragnienia.
Chociaż rzeczywistość fizyczna nie ma autonomicznej egzystencji, jaką przypisujemy jej na podstawie percepcji zmysłowej, jest tak rzeczywista, jak podstawowe energie lub siły we wszechświecie, reprezentowane przez pięć Tatw. Każda Tatwa symbolizuje unikalną energię z określonymi właściwościami, potencjałami i częstotliwościami.
Tatwy mają unikalne kształty, kolory i znaczenia. Te energie są włóknami życia splecionymi, by stworzyć wszystko, co istnieje we wszechświecie – myszy i ryż, domy i palce u nóg, królów i klejnoty, skały i rozmowy, góry i myśli, kolory i dźwięki.
Ciało jest ustrukturyzowane i złożone z pięciu podstawowych uniwersalnych energii, wyrażających sumę naszych myśli i przekonań, projektowanych w przestrzeń i utrwalanych. Ponieważ ciało symbolizuje nasze myśli, kiedy nasze myśli się zmieniają, ciało również się zmienia.
Według naukowców pięć sił (energii), które rządzą wszechświatem, może być przekształcanych poprzez serię działań kierowanych przez podświadomość. Myśli mogą być zmieniane przez nowe pragnienia, ponieważ świadomość zdecydowanie reaguje na nasze potrzeby.
Nasze pragnienia można precyzyjnie zapisać w podświadomości za pomocą medytacji Tatw, dzięki czemu można zbierać i wykorzystywać uniwersalne energie, by stworzyć materialne dobra, radosne życie i pełną jedność z Wyższym Ja.
W odróżnieniu od pozytywnego myślenia, afirmacji, procesów negatywno-pozytywnych i innych systemów, które zajmują się cyklicznymi wzorcami i fiksacjami, aby rozwiązać pojedyncze incydenty, kombinacje Tatw ilustrujące nasze intencje eliminują niewłaściwe wzorce myślowe u ich źródła, zapobiegając ich powrotowi lub przekształceniu w nowe, powodujące dyskomfort.
Medytacja nad Tatwami pozwala na harmonijne wykorzystanie energii wszechświata w celu tworzenia pozytywnych zmian w życiu oraz głębszego połączenia z duchowym wymiarem.
Wszystko, co dociera do umysłu poprzez słuch czy wzrok, albo co jest odczuwane jednym z naszych zmysłów, to jedynie włókna światła splecione, by ukazać nasze pragnienia i nadzieje. Mechanizm splatający te włókna to intencja lub zamiar. Intencja jest mocą zdolną zrealizować nasze skoncentrowane skupienie. Skupienie uwagi jest prowadzone przez nasze pragnienia – paliwo dla procesu tworzenia.
Nasze pragnienia są wzbudzane przez percepcję zmysłową. Nasze zmysły mogą być aktywowane nieświadomie, w sposób niezamierzony lub celowo.
Najprostszy i najefektywniejszy sposób celowego aktywowania naszych zmysłów, pobudzania pragnień, tworzenia nowych obrazów, przekształcania molekularnej struktury komórek i kreowania nowego ciała z nowymi myślami, przekonaniami i postawami to wykorzystanie Tatw i ich odpowiadających kolorów oraz dźwięków.
Zmysły mają bezpośrednią korelację z Tatwami, które są następujące:
Medytacja nad Tatwami często prowadzi do formowania nowych koncepcji przez podświadomość, które opierają się na znaczeniach zawartych w symbolice tych wzorów. Gdy te koncepcje zostaną przetworzone przez prawą półkulę mózgu i ostatecznie wcielone w życie przez lewą półkulę, stają się częścią żywego organizmu. W ten sposób molekularna struktura każdej komórki ciała zostaje przeorganizowana, by dostosować się do tych nowych idei. Od tego momentu stare wzorce przestają istnieć.
Proces ten usuwa zużyte, destrukcyjne wzorce, wprowadzając pozytywne, konstruktywne koncepcje do naszej psychiki.
Zrozumiano, że wszystkie odkrycia, wynalazki i dzieła twórcze powstają dzięki wykorzystaniu prawej półkuli mózgu. Inteligencja życiowa oraz emocjonalne samopoczucie są również bezpośrednio proporcjonalne do stopnia rozwoju prawej półkuli.
Podświadomość, która jest jedynym ośrodkiem zdolnym komunikować się z prawą półkulą, jest bardzo podatna na sugestie i wskazówki przekazywane przez świadomość dzięki użyciu Tatw. Dzięki temu prawa półkula może być świadomie kierowana przez samoświadomość w celu uruchomienia wyższych stanów świadomości i kreatywności poprzez medytację nad Tatwami.
Aby zaspokoić potrzebę oryginalności i kreatywności, rozwój prawej półkuli jest kluczowy. Najprostszą techniką osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie Tatw.
Funkcjonowanie podświadomości opiera się na wieloprogresywnym systemie pięcioelementowym, który jest programowany i kierowany przez samoświadomość. Z kolei funkcjonowanie samoświadomości opiera się na wieloprogresywnym systemie binarnym operowanym przez uwagę. System binarny ma dwa symbole:
Skupienie uwagi oznacza „tak”.
Brak skupienia uwagi to „brak tak” (warto zauważyć, że „brak tak” nie jest tożsamy z „nie”).
Aby skupić uwagę, jeden lub więcej z pięciu zmysłów musi być zaangażowany w zbieranie informacji. Pięć zmysłów reprezentuje pięć kategorii, czyli system pięcioelementowy działania podświadomości.
Kombinacje Tatw stanowią najlepsze punkty skupienia. Kolorowanie ich to najprostszy sposób na skoncentrowanie uwagi na rzeczach, które naprawdę chcemy stworzyć w naszym życiu. Ponieważ Tatwy symbolizują najbardziej podstawowe formy energii, odpowiadają także elementarnym składnikom wszystkich innych systemów.
W Kabale:
TEJAS (Trójkąt) to świat idei Atzilut.
APAS (Półksiężyc) to świat myśli Briah.
VAYU (Koło) to świat obrazów Jecirah.
PRITHIVI (Kwadrat) to świat fizyczny Asija.
AKASHA (Owal) to Matka Boska, Binah lub Izyda.
Korelacje z niektórymi powyższymi systemami:
Tejas: Trójkąt • Wzrok • Idee • Atzilut • Jod • Buławy • Ogień • Czerwony
Apas: Półksiężyc • Słuch • Myśli • Briah • Heh • Kielichy • Woda • Niebieski
Vayu: Koło • Węch • Obrazy • Jecirah • Waw • Miecze • Powietrze • Turkusowy
Prithivi: Kwadrat • Smak • Fizyczność • Asija • Heh • Monety • Ziemia • Żółty
Akasha: Owal • Dotyk • Matka • Binah • Jod-Heh-Waw-Heh* • Eter • Przestrzeń • Indygo
Tatwy reprezentują również formy, kształty oraz zakresy emocji, działań, potencjałów i zachowań.
TEJAS – TRÓJKĄT
Jako strzała symbolizuje: Siłę, energię, działanie, dynamikę, kierunek, motywację i autorytet.
Jako delta symbolizuje: Płodność, kreatywność i pomyślność.
Jako symbol falliczny symbolizuje: Energię seksualną, pasję, penetrację, agresję i osiągnięcia.
Jako serce symbolizuje: Miłość, radość, pokrewieństwo i współczucie.
Jako ogień symbolizuje: Energię, ekspansję, pasję i ekspresję.
Medytacja nad tą Tatwą może wywołać: inicjatywę, produktywność, witalność, dobroczynność i samoakceptację.
APAS – PÓŁKSIĘŻYC
Jako kielich symbolizuje: Akceptację, percepcję, ograniczenie i formację.
Jako aspekt kobiecy symbolizuje: Receptywność, wrażliwość, intuicję i opiekuńczość.
Jako półksiężyc symbolizuje: Refleksję, produktywność, wytrwałość, elastyczność i spokój.
Medytacja nad tą Tatwą może wywołać: receptywność, wrażliwość, intuicję, autorefleksję i harmonię.
VAYU – KOŁO
Jako kula lub koło symbolizuje: Gładkość, harmonię, równowagę i subtelność.
Jako powietrze symbolizuje: Inteligencję, dyskryminację, ekspansję i kontrolę emocji.
Jako koło symbolizuje: Ruch, zmienność i adaptację.
Medytacja nad tą Tatwą może wywołać: komunikację, zdolność rozróżniania, spryt i wszechstronność.
PRITHIVI – KWADRAT
Jako ziemia symbolizuje: Spoistość, wytrwałość, niezawodność, determinację, płodność, bogactwo, piękno, sztukę i hojność.
Jako sześcian symbolizuje: Solidność, siłę, porządek i fundamenty.
Medytacja nad tą Tatwą może wywołać: stabilność, kreatywność, determinację, wewnętrzną siłę, wielkoduszność i różnorodność.
AKASHA – OWAL
Jako Jajo lub Kosmiczne Jajo symbolizuje: Kosmiczną świadomość, przestrzeń, wszechświat, nieskończoność i ograniczenie.
Jako Łono symbolizuje: Początek nowego życia, ekspansję, indywidualizację, zrozumienie i zdolność rozróżniania.
Jako Owal symbolizuje: Kobiecość, zasadę żeńską, kreatywność, otwartość i ekstazę.
Medytacja nad tą Tatwą może przynieść: zrozumienie, koncentrację, świadomość uniwersalną oraz urzeczywistnienie.
Energia nazywana Apas (Półksiężyc) generuje pojęcie opieki, które jest rozszerzane przez energię Vayu (Koło) i prowadzi do powstania koncepcji obfitości. Gdy ta koncepcja zostanie zakodowana na poziomie ciała przez automatyczną świadomość, wydaje się, że pojęcie braku zostaje całkowicie zlikwidowane lub przekształcone i zastąpione obfitością.
Koncepcja braku – która zwykle objawia się jako:
- brak seksu lub frustracje seksualne,
- samotność,
- brak pieniędzy (własności, bezpieczeństwa) lub ubóstwo,
- brak pracy (pozycji),
- brak radości, czyli smutek,
- brak miłości, czyli nienawiść, zgorzknienie, niechęć,
- brak pokoju, czyli konflikt, zamęt i niepokój – przestaje działać na tym poziomie.
W zamian, ten sam ośrodek zaczyna generować intymność, satysfakcję seksualną, dobrobyt, obfitość bogactwa, radość, miłość, pokój i spokój.
Medytacja na karcie Jowisza nr 10 lub Vayu-Apas wysyła sygnał do podświadomości, aby rozpocząć procesy aktywujące impulsy elektryczne w czakrze (ośrodku energetycznym nazywanym Jowiszem). Te impulsy elektryczne są przekazywane do układu nerwowego w splotu słonecznego i przesyłane do prawej półkuli mózgu w celu analizy i wdrożenia nowej koncepcji symbolizowanej przez kartę numer dziesięć.
Częste powtarzanie tego procesu edukuje lewą półkulę mózgu o tych nowych koncepcjach, przeorganizowuje strukturę molekularną komórek ciała i prowadzi do wytworzenia nowych automatycznych zachowań u danej osoby.
Pierwszy zestaw Tatw składa się z 22 kart.
Te 22 karty, będące kombinacjami Tatw, reprezentują wszystkie tryby życia, zaprojektowane na podstawie pięciu pierwotnych Tatw. Dla wygody i łatwiejszego odniesienia karty przypisano dziesięciu planetom i dwunastu znakom zodiaku. Choć przypisane nazwy są astrologiczne, planety i konstelacje zodiakalne nie były przedmiotem tego badania.
Te nazwy odnoszą się do dziesięciu ludzkich ośrodków energetycznych, zwanych czakrami lub wewnętrznymi planetami, oraz do dwunastu stref ciała.
Dziesięć czakr, które zostały sfotografowane za pomocą fotografii Kirliana, to ośrodki energetyczne znajdujące się poza fizycznym ciałem. Przykładem jest czakra Jowisza, odpowiadająca grupie nerwów znanej jako mózg brzuszny lub splot słoneczny u podstawy mostka.
Ten ośrodek energetyczny lub wewnętrzna planeta jest nazywany Jowiszem ze względu na jego funkcje i działania, które są związane z tymi przypisywanymi planecie Jowisz w astrologii. Jest również nazywany Vayu-Apas ze względu na energie Vayu i Apas, które łączą się, aby stworzyć tę energię.
źródło: TATWAS An Antidote to Human Discomforts by Emahamn; Jan-Feb 1992 Journal of Borderland Research, USA.
Rozwinięcie znaczenia Tatw w Kabale według materiału:
1. TEJAS (Trójkąt): Świat idei Atzilut
Tejas symbolizuje świat idei – najwyższy z czterech światów w kabalistycznej tradycji, znany jako Atzilut.
- Atzilut jest domeną boskiej emanacji i czystej świadomości. W tym świecie nie istnieje jeszcze oddzielenie – wszystko jest zjednoczone w boskiej jedności.
- Trójkąt reprezentuje inicjację, siłę kreacji oraz emanację energii, która stanowi podstawę tworzenia.
- W kontekście kabalistycznym, Tejas wskazuje na źródło idei i koncepcji, które wypływają z czystej, boskiej świadomości, symbolizując pierwsze impulsy kreatywne Boga.
2. APAS (Półksiężyc): Świat myśli Briah
Apas odnosi się do świata myśli, znanego w Kabale jako Briah.
- Briah jest światem stworzenia, w którym zaczyna kształtować się indywidualność i zarys rzeczy. To tutaj boska myśl nabiera formy w ramach duchowych archetypów.
- Półksiężyc symbolizuje intuicyjność, refleksję i recepcję. W tym świecie boskie idee są kształtowane jako myśli, które prowadzą do konkretnych zamysłów.
- Apas wskazuje na proces myślenia, refleksji i kontemplacji, który jest niezbędny do przekształcenia idei w konkretną wizję.
3. VAYU (Koło): Świat obrazów Jecirah
Vayu reprezentuje świat obrazów, czyli Jecirah, trzeci z czterech światów w kabale.
- Jecirah to świat formowania, w którym idee i myśli nabierają kształtów, stając się wyraźnymi obrazami i strukturami.
- Koło symbolizuje cykliczność, harmonię i proces formowania, w którym energia przepływa w sposób ciągły, budując coraz bardziej złożone obrazy i wzorce.
- Vayu w Kabale wskazuje na proces wizualizacji i formowania obrazów, które są podstawą do ich dalszej materializacji.
4. PRITHIVI (Kwadrat): Świat fizyczny Asija
Prithivi odnosi się do świata fizycznego, znanego jako Asija, najniższego z czterech światów.
- Asija to świat działania i fizycznej manifestacji, w którym duchowe idee, myśli i obrazy przybierają materialną formę.
- Kwadrat symbolizuje solidność, stabilność i fundamenty. W tym świecie duchowe impulsy przyjmują konkretne, materialne kształty.
- Prithivi wskazuje na materialny wszechświat, będący końcowym etapem procesu tworzenia, gdzie duchowa energia znajduje swój fizyczny wyraz.
5. AKASHA (Owal): Matka Boska, Binah lub Izyda
Akasha symbolizuje źródło, matkę wszystkiego, która obejmuje wszystkie światy. Jest ściśle związana z Binah, trzecią sefirotą Drzewa Życia, utożsamianą z rozumieniem i mądrością.
- Binah w kabale reprezentuje aspekt macierzyński, w którym boska mądrość przybiera formę macierzy dla wszelkiego istnienia.
- Owal symbolizuje przestrzeń kosmiczną, matczyną opiekę i kreatywność, z której rodzi się całość stworzenia.
- Akasha jest również związana z zasadą eteru – subtelnej, wszechobecnej energii, która przenika i spaja wszystkie inne elementy.
Skrót: Proces Tworzenia Według Kabali i Tatw
- Tejas (Atzilut): Boskie idee – emanacja.
- Apas (Briah): Myśli – kreacja i refleksja.
- Vayu (Jecirah): Obrazy – formowanie struktur.
- Prithivi (Asija): Fizyczność – materializacja.
- Akasha: Kosmiczna matka – przestrzeń i jedność, spajająca całość.
Każda z Tatw przedstawia etap procesu twórczego, od boskiej emanacji po fizyczną manifestację, tworząc złożony, ale harmonijny system zależności między duchowym i materialnym aspektem rzeczywistości.
Omówienie korelacji z powyższymi systemami:
1. Tejas: Trójkąt • Wzrok • Idee • Atzilut • Jod • Buławy • Ogień • Czerwony
- Trójkąt: Symbol dynamiki, mocy i kierunku, odzwierciedla proces emanacji w świecie Atzilut. Trójkąt jako figura geometryczna wyraża harmonię i równowagę, a także ruch w górę – ku wyższym stanom świadomości.
- Wzrok: Powiązany z ideami, ponieważ percepcja wzrokowa pozwala dostrzec obrazy i formy, które stanowią początek procesu tworzenia.
- Idee: W Atzilut idee mają czysty i nieskalany charakter, są esencją boskiej emanacji.
- Atzilut: Najwyższy ze światów w kabale, świat czystej świadomości, z której wywodzą się wszystkie inne formy istnienia.
- Jod: Pierwsza litera Tetragrammatonu (YHWH), reprezentuje męską, inicjującą energię tworzenia, odpowiadającą ideom i potencjałowi.
- Buławy: W tarocie symbolizują energię ognia, kreatywność, inicjatywę i duchowy zapał.
- Ogień: Element reprezentujący energię, siłę transformacji i pasję. Ogień jest symbolem dynamicznej, twórczej mocy.
- Czerwony: Kolor przypisany energii ognia, symbolizuje siłę życia, energię i ruch ku realizacji celów.
2. Apas: Półksiężyc • Słuch • Myśli • Briah • Heh • Kielichy • Woda • Niebieski
- Półksiężyc: Reprezentuje refleksję, subtelność i receptywność. Jego kształt przypomina kielich, który gromadzi i przechowuje.
- Słuch: Powiązany z myślami i refleksją – słuchanie jest aktem odbioru, który sprzyja introspekcji i kontemplacji.
- Myśli: W świecie Briah myśli to formy, które wyłaniają się z idei Atzilut, stając się bardziej skonkretyzowanymi strukturami.
- Briah: Drugi świat kabalistyczny, świat stworzenia, gdzie boskie myśli przyjmują duchowe formy.
- Heh: Druga litera Tetragrammatonu, związana z zasadą receptywności i żeńską energią tworzenia.
- Kielichy: W tarocie kielichy symbolizują emocje, duchową introspekcję i głęboką intuicję.
- Woda: Element kojarzony z płynnością, intuicją i emocjonalną głębią, który odzwierciedla receptywną naturę półksiężyca.
- Niebieski: Kolor wody, kojarzy się z harmonią, spokojem i refleksją.
3. Vayu: Koło • Węch • Obrazy • Jecirah • Waw • Miecze • Powietrze • Turkusowy
- Koło: Symbol harmonii, równowagi i cykliczności. W kontekście kabalistycznym odzwierciedla proces formowania i przemiany w Jecirah.
- Węch: Zmysł przypisany światu obrazów; węch pomaga w identyfikacji i rozpoznawaniu subtelnych różnic, podobnie jak procesy formowania w Jecirah.
- Obrazy: W Jecirah idee i myśli przybierają konkretne formy, stając się bardziej namacalne i wizualne.
- Jecirah: Trzeci świat kabalistyczny, świat formowania, w którym duchowe archetypy nabierają kształtu.
- Waw: Trzecia litera Tetragrammatonu, symbolizuje połączenie i przepływ energii między wyższymi i niższymi światami.
- Miecze: W tarocie symbolizują intelekt, analizę i procesy myślowe, które są centralne dla świata Jecirah.
- Powietrze: Element związany z intelektem, ruchem i subtelnymi przemianami. Powietrze symbolizuje również komunikację i adaptację.
- Turkusowy: Kolor powietrza, symbolizuje przejrzystość, zrozumienie i zdolność dostosowywania się.
4. Prithivi: Kwadrat • Smak • Fizyczność • Asija • Heh • Monety • Ziemia • Żółty
- Kwadrat: Symbol solidności, porządku i stabilności. Odzwierciedla świat materialny, w którym struktury są trwałe i namacalne.
- Smak: Zmysł przypisany fizyczności i materialnemu doświadczaniu rzeczywistości. Smak jest najbardziej związany z ciałem i światem fizycznym.
- Fizyczność: W Asija duchowe idee, myśli i obrazy są materializowane w fizycznej rzeczywistości.
- Asija: Najniższy świat kabalistyczny, świat działania, w którym energia duchowa znajduje swoje namacalne przejawy.
- Heh: Druga litera Tetragrammatonu, związana z aspektem fizyczności i konkretnych przejawów rzeczywistości.
- Monety: W tarocie symbolizują bogactwo, materialne zasoby i stabilność finansową.
- Ziemia: Element kojarzony z trwałością, produktywnością i materialnym światem.
- Żółty: Kolor ziemi, symbolizuje obfitość, żyzność i zmysłową przyjemność.
5. Akasha: Owal • Dotyk • Matka • Binah • Jod-Heh-Waw-Heh • Eter • Przestrzeń • Indygo
- Owal: Symbolizuje uniwersalną matkę, kosmiczną jedność i przestrzeń, z której wszystko powstaje.
- Dotyk: Zmysł przypisany do Akashy, ponieważ dotyk jest najbardziej bezpośrednim sposobem doświadczania przestrzeni i kontaktu z rzeczywistością.
- Matka: W kabale Akasha jest powiązana z Binah, sefirotą, która symbolizuje zasadę matczynej opieki i zrozumienia.
- Binah: Trzecia sefira Drzewa Życia, reprezentuje rozumienie i tworzy ramy dla pozostałych aspektów istnienia.
- Jod-Heh-Waw-Heh: Tetragrammaton, pełne imię Boga, wyraża kosmiczną jedność, której Akasha jest podstawą.
- Eter: Piąty element, który przenika wszystkie inne elementy, reprezentuje przestrzeń kosmiczną i duchową jedność.
- Przestrzeń: Kosmiczna matryca, w której istnieje wszystko.
- Indygo: Kolor kojarzony z duchowością, intuicją i głęboką świadomością.
Podsumowanie: Symboliczne Połączenia
Każda Tatwa jest powiązana z różnymi aspektami rzeczywistości, od duchowych idei po materialne przejawy, i jest kojarzona z konkretnymi zmysłami, energiami oraz elementami. Korelacje między Tatwami, kabalistycznymi światami, tarocistycznymi archetypami i żywiołami pomagają zrozumieć ich złożone znaczenie i praktyczne zastosowanie w pracy nad sobą oraz duchowym rozwoju.