Spirytyzm w Paryżu

Badania nad siłami okultystycznymi prowadzone są przez Towarzystwo Badań Psychicznych. Kiedy otrzymałem list od londyńskiego komitetu z poleceniem, abym zbadał metodę leczenia wścieklizny opracowaną przez dra Pasteura, mianowano mnie ich przedstawicielem w Paryżu. W ten sposób poznałem Pasteura w Rue d’Ulm i odkryłem, że on i Renan – autor Życia Jezusa – interesowali się spirytyzmem. Studiowałem metafizyczne uzdrawianie pod kierunkiem Renana.

W tamtym czasie pojawił się ruch na rzecz unieważnienia konkordatu, co oznaczało rozdział Kościoła od państwa. Uznano za wskazane, aby utrzymywać naszą wiedzę z zakresu nauk okultystycznych w tajemnicy przed opinią publiczną, ponieważ świadomość powrotu duchów mogłaby wywołać niepokój wśród żołnierzy, którzy spodziewali się dalszych konfliktów w związku z negocjacjami dotyczącymi Alzacji i Lotaryngii.

W Towarzystwie badaniami zajmowali się profesorowie o wysokiej renomie. Miałem okazję osobiście zaobserwować niektóre przypadki, które zostały opublikowane. Jeden z takich przypadków miał miejsce, gdy młoda kobieta zasiadła na podium przed publicznością w stanie katalepsji lub transu. Poproszono mnie, abym przypomniał sobie obraz mojego rodzinnego miasta na szkockiej granicy. Natychmiast opisała to, co widziałem. Czytałem po cichu angielskie nazwy sklepów, które zauważałem w myślach, oraz most z czterema łukami. Opisała je również, wymawiając nazwy po francusku i poprawnie podając liczbę łuków mostu. To było niezwykłe – słyszeć, jak opisuje miasto, którego nigdy nie odwiedziła, i robi to po francusku.

Była jak automat, odzwierciedlający mój umysł, a cały proces kontrolowały siły duchowe. Gdy wróciła do normalnego stanu, nie pamiętała niczego z tego, co powiedziała.

Ponownie poproszono mnie, abym pomyślał o obrazie Madonny Rafaela z Drezna. Medium w transie opisała ten obraz w sposób, który wydawał się jej wrodzony. W tej chwili jej postać jakby się przemieniła – stała się bardziej inteligentna, posługiwała się językiem sztuki, którego nie znała w swoim normalnym stanie.

Elementy kościelne twierdziły, że była prowadzona przez swojego anioła stróża za zgodą wyższej siły. Natomiast ludzie nauki, w tym Renan i Pasteur, zaprzeczali istnieniu takiej wyższej zgody. Teozofowie uważali natomiast, że moc medium i jej umiejętności artystyczne były wrodzone, a dawne doświadczenia wychodziły na powierzchnię.

Wykorzystując sugestię mentalną, profesorowie dowiedli, że jeden umysł może wpływać na drugi – zarówno dla dobra, jak i zła. Każdy uczestnik widowni wypił trochę wody. Dwaj profesorowie udali się do innego pomieszczenia, gdzie w milczeniu sugerowali, że woda jest alkoholowa. Gdy wrócili, wiele osób wykazywało oznaki upojenia – śmiali się nadmiernie, śpiewali i wdawali się w kłótnie. Woda została mentalnie zamieniona w wino.

Na tej podstawie stwierdzono, że siły anielskie posiadają podobną moc wpływania na umysł. Niektóre z tych sił nazywamy „złymi duchami”, które powodują złe skłonności i upojenie.

Innym razem pewna kobieta-medium weszła w stan transu. Została wybrana specjalnie ze względu na swoją nieznajomość muzyki. Jednak gdy dotknęła klawiszy fortepianu, uruchomiły się siły okultystyczne. Przewodnik duchowy, który objawił się poprzez nią, posiadał pięćdziesięcioletnie doświadczenie muzyczne i prawidłowo odtwarzał harmonię mistrzów.

W tym przypadku medium nie było automatem, lecz częścią siły okultystycznej i zostało wykorzystane jako instrument do przekazania muzyki sfer, w improwizowanej formie, która nie była zapisana nutami.

Esencja duchowa ma większą precyzję niż ziemskie wibracje. Na przykład, gdy ktoś umieści jajko pod nogą fortepianu, jajko pęka pod ciężarem. Jednak siła lewitacji przezwycięża grawitację, gdy fortepian zostaje uniesiony bez widocznej pomocy. W jednym z eksperymentów jajko zostało umieszczone pod jedną z nóg fortepianu. Próbowaliśmy je wyjąć, lecz było mocno zaklinowane. Jednak jajko samo się stoczyło, całe i nietknięte.

Ten fakt pokazał, że świat niewidzialny ma większą stabilność niż nasz fizyczny świat, a my, z naszymi atomami, jesteśmy rasą pełną niepokoju i nerwowości.

Medium wykorzystywane jest również do precyzyjnej diagnozy różnego rodzaju dolegliwości ciała. Pasteur przyznał, że siła umysłu może przekształcać chorobę w zdrowie, a ignorancję w mądrość.

Zabiera to mechaniczny aspekt sztuki i muzyki, dając medium natchnienie, które z kolei pozwala im stać się mistrzami i doradcami umysłowymi.

Dowiedliśmy, że tak zwane cuda są rezultatem związku przyczyny i skutku. Biblijne dzieła w tym zakresie były efektem duchowego połączenia, które teraz rozumiemy. Udało nam się powtórzyć wszystkie biblijne cuda.

Zmiana w świecie chrześcijańskim, w ich wyznaniach i kodeksach, została wywołana przez nasze badania. Cały ten postęp zawdzięczamy nowoczesnemu spirytyzmowi.

źródło: Spiritualism in Paris By DR. WILLIAM H. WATSON; Messenger, The. Dedicated to the Fatherhood of God and the Brotherhood of Man. San Francisco September 1915.