Rozmowy o okultyzmie

Student: Jaki jest efekt próby rozwinięcia zdolności widzenia w świetle astralnym przed inicjacją?

Mędrzec: Widzenie w świetle astralnym nie odbywa się za pomocą Manasa, lecz poprzez zmysły, a zatem ma całkowicie związek z percepcją zmysłową przeniesioną na inny, bardziej iluzoryczny poziom. Ostatecznym odbiorcą lub sędzią percepcji jest Manas, czyli Jaźń; dlatego ostateczny trybunał jest zaciemniony przez percepcję astralną, jeśli ktoś nie jest na tyle wytrenowany lub zainicjowany, aby znać różnicę i być w stanie odróżnić prawdę od fałszu. Innym skutkiem jest tendencja do skupiania się na tej subtelnej percepcji zmysłowej, co ostatecznie spowoduje atrofizację Manasa na pewien czas. To tylko pogłębia zamieszanie i opóźnia możliwą inicjację jeszcze bardziej lub na zawsze. Ponadto, takie widzenie jest związane z fenomenami i dodaje zamieszania Jaźni, która dopiero zaczyna rozumieć to życie; próbując astralnych zjawisk, dodaje się kolejny element nieporządku spowodowany przez zjawiska z innego poziomu, mieszając oba rodzaje. Ego musi znaleźć swoje oparcie i nie może być miotane tam i z powrotem. Stałe odwracanie obrazów i idei w świetle astralnym oraz figle elementali, nieznanych nam jako takie i widzianych tylko w efektach, ponownie dodają zamieszania. Podsumowując, prawdziwym niebezpieczeństwem, z którego wypływają wszystkie inne, jest zamieszanie Ego poprzez wprowadzenie do niego obcych rzeczy przed czasem.

Student: Jak można rozpoznać, kiedy uzyskuje się prawdziwe okultystyczne informacje od Jaźni wewnętrznej?

Mędrzec: Intuicja musi być rozwinięta i należy oceniać sprawę z prawdziwej filozoficznej perspektywy, ponieważ jeśli jest ona sprzeczna z prawdziwymi ogólnymi zasadami, jest błędna. Trzeba to rozpoznać na podstawie głębokiej i wnikliwej analizy, dzięki której odkrywamy, co wynika tylko z egotyzmu, a co nie; jeśli wynika z egotyzmu, to nie pochodzi od Ducha i jest nieprawdziwe. Zdolność do poznania nie pochodzi z nauki książkowej ani z samej filozofii, ale głównie z praktykowania altruizmu w czynach, słowach i myślach; ponieważ ta praktyka oczyszcza osłony duszy i pozwala temu światłu świecić do umysłu mózgowego. Ponieważ umysł mózgowy jest odbiorcą w stanie czuwania, musi być oczyszczony z percepcji zmysłowej, a najprawdziwszym sposobem na to jest łączenie filozofii z najwyższą cnotą zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną.

Student: Powiedz mi, w jaki sposób rozwija się intuicję.

Mędrzec: Przede wszystkim poprzez ćwiczenie jej, a po drugie przez nieużywanie jej do czysto osobistych celów. Ćwiczenie oznacza, że musi być stosowana mimo błędów i urazów, aż poprzez szczere próby jej użycia nabierze własnej siły. To nie znaczy, że możemy robić źle i zostawić rezultaty, ale że po ustanowieniu sumienia na właściwej podstawie, stosując złotą zasadę, dajemy pole do działania intuicji i dodajemy jej siły. Niezaprzeczalnie na początku popełnimy błędy, ale jeśli jesteśmy szczerzy, intuicja wkrótce rozbłyśnie i nie popełni błędów. Powinniśmy także studiować dzieła tych, którzy w przeszłości kroczyli tą ścieżką i odkryli, co jest rzeczywiste, a co nie. Mówią, że Jaźń jest jedyną rzeczywistością. Umysł musi być dostrojony do szerszych perspektyw życia, jak poprzez studiowanie doktryny reinkarnacji, ponieważ daje to nieograniczone pole możliwości. Musimy nie tylko być bezinteresowni, ale także wykonywać wszystkie obowiązki, które Karma nam daje, a intuicja wskaże nam drogę obowiązku i prawdziwą ścieżkę życia.

Student: Czy są jacyś Adeptowie w Ameryce lub Europie?

Mędrzec: Tak, są i zawsze byli. Ale obecnie trzymają się z dala od publicznego wzroku. Prawdziwi mają szeroką pracę do wykonania w wielu dziedzinach życia i przygotowują pewne osoby, które mają do wykonania przyszłe zadania. Choć ich wpływ jest szeroki, nie są podejrzewani, i tego właśnie pragną w tej chwili. Są także tacy, którzy pracują z pewnymi jednostkami w niektórych plemionach aborygeńskich w Ameryce, ponieważ są tam Ega, które mają do wykonania jeszcze więcej pracy w kolejnych inkarnacjach i muszą być do tego przygotowane teraz. Nic nie jest pomijane przez tych Adeptów. W Europie jest tak samo, każda sfera pracy jest rządzona przez czas i miejsce.

Student: Co oznacza pięcioramienna gwiazda?

Mędrzec: Jest symbolem istoty ludzkiej, która nie jest Adeptem, ale znajduje się na poziomie natury zwierzęcej w swoich myślach życiowych i rozwoju wewnętrznym. Dlatego jest symbolem rasy. Odwrócona do góry nogami oznacza śmierć lub symbolizuje to. Odwrócona oznacza także ciemną stronę. Jednocześnie jest to krzyż obdarzony mocą umysłu, czyli człowiek.

Student: Czy istnieje symbol czteroramiennej gwiazdy?

Mędrzec: Tak. To symbol królestwa niższego od człowieka i odnosi się do zwierząt. Odpowiedni jasnowidz może zobaczyć zarówno pięcioramienną, jak i czteroramienną gwiazdę. Wszystko to jest spowodowane przecięciami linii lub prądów światła astralnego emanujących od osoby lub istoty. Czteroramienna oznacza, że istota ją posiadająca nie rozwinęła jeszcze Manasa.

Student: Czy sam kształt pięcioramiennej gwiazdy ma jakąś moc?

Mędrzec: Ma pewną moc, ale bardzo małą. Widzisz, jest używana przez różne osoby do znaków towarowych i podobnych celów oraz do celów organizacji, a jednak nie przynosi to żadnych rezultatów. Musi być rzeczywiście użyta przez umysł, aby miała jakąkolwiek siłę lub wartość. Jeśli jest tak używana, niesie ze sobą całą moc osoby, do której może należeć.

Student: Dlaczego miecz jest tak często wspominany w praktycznym okultyzmie przez niektórych pisarzy?

Mędrzec: Wiele z tych pisarzy po prostu powtarza to, co przeczytali. Ale jest powód, podobnie jak w wojnie miecz jest bardziej użyteczny do zadawania obrażeń niż maczuga. Światło astralne odpowiada wodzie. Jeśli spróbujesz uderzyć w wodę lub pod nią maczugą, okaże się, że efekt jest niewielki, ale ostry nóż przetnie wodę prawie tak samo dobrze jak na powierzchni. Tarcie jest mniejsze. Tak samo w świetle astralnym miecz używany na tym poziomie ma większą moc cięcia niż maczuga, a elemental z tego powodu będzie łatwiej uszkodzony przez miecz niż przez maczugę lub kamień. Ale wszystko to dotyczy rzeczy, które nie mają prawdziwej wartości dla prawdziwego studenta i są praktykowane tylko przez tych, którzy pracują w ciemnej magii lub nierozważnie przez tych, którzy nie do końca wiedzą, co robią. Jest pewne, że ten, kto używa miecza lub maczugi, w końcu zostanie nimi zraniony. Lekcja z tego płynąca jest taka, że musimy szukać prawdziwej Jaźni, która zna cały okultyzm i całą prawdę, i ma w sobie ochronną tarczę przed wszystkimi niebezpieczeństwami. To jest to, czego szukali i znaleźli starożytni mędrcy, i to jest to, do czego powinniśmy dążyć.

 

źródło: CONVERSATIONS ON OCCULTISMUS; „THE PATH”  NOVEMBER, 1894.