Podstawy Tarota część XXII

TAROT – PODSTAWY
LEKCJA DWUDZIESTA DRUGA
PUSTELNIK

Mówi się, że liczba 9 to liczba adeptów i proroków. Nietrudno dostrzec, w jaki sposób Pustelnik symbolizuje adeptostwo – stoi on na szczycie góry. Jego laska znajduje się w lewej ręce, co pokazuje, że nie potrzebuje jej do wspinaczki. Jest oczywiste, że osiągnął szczyt – stoi na wierzchołku ścieżki wtajemniczenia okultystycznego.

To, że przedstawia również proroctwo, nie jest już tak oczywiste, choć jego biała broda i czcigodny wygląd przywodzą na myśl tradycyjne wyobrażenia proroka. A jednak ta karta rzeczywiście wyraża ideę proroctwa.

Pamiętajmy, że prorok to nie tylko ktoś, kto wygłasza przepowiednie. Każda wróżka czy menedżer kampanii politycznej mógłby być nazwany prorokiem, gdyby tylko o to chodziło. Prawdziwy prorok to ktoś, kto wie, że jego wizja przyszłości jest prawdziwa – ponieważ opiera się na trafnym zrozumieniu zasad rządzących światem.

Stosując swoją wiedzę o tych zasadach do analizy narodów i ras, prawdziwy prorok potrafi przewidzieć ich przyszłość. Czasami pisma wielkich proroków niosą nadzieję: „Zmieńcie swoje drogi, a zło, które widzę, może zostać odwrócone. Powróćcie na Ścieżkę Wyzwolenia, a zaznacie wolności”.

Innym razem ich prorocza wiedza pokazuje, że jednostka lub naród zaszli zbyt daleko w złym kierunku, by uniknąć konsekwencji złych działań. Wtedy głos proroctwa staje się głosem zguby.

Pustelnik stoi, spoglądając w dół na ścieżkę, którą przebył. Widzi, jak inni wspinają się tą samą drogą, i z życzliwym zainteresowaniem obserwuje ich postępy. Zna każdy krok. Zna wszystkie boczne ścieżki. Sam pokonał każde niebezpieczeństwo. Współczuje każdemu wspinaczowi i trzyma swą latarnię jako latarnię nadziei i zachęty.

Musimy o tym stale pamiętać. Pustelnik jest symbolem JAM JEST – tej istoty, która jednocześnie jest ponad nami i w nas wszystkich. Dzięki Karcie 9 Tarot ukazuje nam, że jesteśmy w nieustannym kontakcie z Rzeczywistością, która zna wszystko, co kiedykolwiek pomyśleliśmy, wszystko, co kiedykolwiek zrobiliśmy, i zna również każdy krok ścieżki, która jest przed nami.

Nie oznacza to „losu” w jego potocznym rozumieniu. Oznacza to pewien rodzaj przeznaczenia, ponieważ wszyscy jesteśmy ostatecznie przeznaczeni do tego, by osiągnąć wysokość, na której stoi Pustelnik. Jednak żadna „zewnętrzna” siła nie popycha nas bezlitośnie naprzód. To Wewnętrzna Obecność – ponadczasowa, ponieważ wieczna – zna każde doświadczenie, przez które musimy przejść w czasie i przestrzeni, by wypełnić nasze przeznaczenie.

Obecność ta prowadzi nas z życzliwością i miłością. Przesyła światło swojej wszechwiedzy do naszej osobistej świadomości, aby dodać nam odwagi do kontynuowania drogi.

Pustelnik to „Ten, który stoi sam”. Jego tytuł wskazuje na to, wywodząc się z rdzenia oznaczającego „samotny”. Tak więc nazwa tej Karty wiąże się z hebrajskim rzeczownikiem Yechidah, oznaczającym „pojedynczy, niepodzielny” – w filozofii hebrajskiej termin ten odnosi się do JEDNEJ TOŻSAMOŚCI, tak jak Atman w sanskrycie określa tę samą Rzeczywistość.

Mówi się, że Yechidah znajduje się w pierwszej i najwyższej sferze istnienia, zwanej Keter, Koroną, odpowiadającej liczbie 1. Korona jest Pradawną Wolą, której – jak nauczyłeś się z poprzedniej lekcji – przypisany jest górny punkt litery Jod.

Pustelnik jest więc reprezentacją Pradawnego Dnia, JEDNEJ TOŻSAMOŚCI, jako Woli działającej we wszechświecie. Wszystkie formy jej samowyrazu odpowiadają tej Mocy. Nie potrzebuje żadnego wsparcia poza sobą samą. Dlatego jedna z ksiąg hebrajskiej mądrości mówi, że litera Jod jest „ponad wszystkim (symbolizując Ojca) i z Nim nie wiąże się nikt inny”.

Imię Ab – Ojciec – jest również szczególnym określeniem tego aspektu Rzeczywistości, który jest siedliskiem siły życiowej w ludzkiej osobowości.

„Ten, który stoi sam” symbolizuje również adeptostwo, ponieważ adept, świadomie utożsamiający się ze wszystkim, co istnieje, poprzez sam ten akt oddziela się od wszystkich poza innymi takimi jak on – ponieważ nie może dzielić się swoją wiedzą z tymi, którzy jej nie pojmują. Ze względu na swą wyższą wiedzę musi być pustelnikiem.

Jednak jego samotność nie ma nic wspólnego z wyniosłym odosobnieniem egotyka.

Nie ma ani śladu egotyzmu w wypowiedzi, którą legenda przypisuje Einsteinowi – że na całym świecie zaledwie dwunastu ludzi mogło zrozumieć jego teorię względności. Einstein twierdzi, że nigdy nie wypowiedział tych słów, ale nawet gdyby tak było, nie miałyby one charakteru egoistycznego. Wyższość i samotność idą ze sobą w parze.

Jednak samotność mędrca nie jest taka sama jak osamotnienie człowieka nieoświeconego. Mędrzec posiada coś, czego nie mają ludzie nieświadomi – nieustanne towarzystwo JEDNEGO JA, nieprzerwaną świadomość zjednoczenia z Jedyną Rzeczywistością, która stanowi tożsamość mędrca.

Scena w Karcie 9 jest bezpośrednim przeciwieństwem tej z poprzedniej karty. W Karcie 8 widzimy żyzną dolinę ogrzaną promieniami słońca. Tu zaś mamy lodowaty, smagany wiatrem szczyt, spowity ciemnością.

Nie oznacza to, że ci, którzy osiągają światło adeptostwa, otrzymują w zamian jedynie jałową, lodowatą percepcję abstrakcyjnej prawdy. Sam Pustelnik jest ciepło odziany. Niesie własne światło. Zimno i ciemność symbolizują jedynie uśpioną aktywność Jedynej Siły i stanowią kontrast wobec lwa z Karty 8.

Wyżyny świadomości duchowej mogą wydawać się zimne i ciemne tym, którzy ich jeszcze nie zdobyli; lecz ci, którzy już się na nich znajdują, nie odczuwają żadnego dyskomfortu.

Lód u stóp Pustelnika jest źródłem rzeki z ogrodu Cesarzowej – tej samej rzeki, która przepływa za Cesarzem i Kapłanką. Ten lód jest więc tą samą substancją co szata Arcykapłanki, tylko w innej formie. Jak czytałeś w Lekcji 8, szata ta symbolizuje pierwotną materię, która stanowi podstawę wszelkich przejawów formy.

W Karcie 9 wibracyjny ruch tej pierwotnej materii jest przedstawiony jako zatrzymany i skrystalizowany (lód), ponieważ symbolika tej Karty odnosi się do TEGO, co samo w sobie nie uczestniczy w działaniu, choć jest źródłem wszelkiej aktywności we wszechświecie.

Centralną postacią tej ilustracji jest brodaty starzec. To „Najświętszy Pradawny Jedyny”, utożsamiany w Kabale z Pierwotną Wolą. Jego szata jest szara – mieszanka czerni i bieli – kolorów kolumn Arcykapłanki, wiatru i róży Głupca, oraz sfinksów ciągnących Rydwan.

Jego szata zatem symbolizuje zjednoczenie i równowagę wszelkich przeciwieństw.

Jego kaptur ma kształt litery Jod. Jest niebieski – taki sam jak szata Arcykapłanki – co sugeruje, że Jedna Tożsamość zawsze doskonale pamięta swoją własną naturę i moce. Kaptur ten jest też pewnym rodzajem korony, a więc ten element symboliki mówi wtajemniczonemu obserwatorowi: Korona to Jod.

Nie potrzeba komentarza. Ci, którzy są gotowi przyjąć naukę zawartą w tych czterech słowach, pojmą ich ogromne znaczenie. Dla nieprzygotowanych zaś – nawet wiele stron wyjaśnień nie rzuci więcej światła.

Pustelnik przyniósł ze sobą swoją latarnię i laskę z doliny, skąd przyszedł. Laska – gałąź drzewa – to produkt organicznej strony natury. Odnosi się do ognistej aktywności mocy wężowej z Karty 8.

Pustelnik użył tej mocy, aby wspiąć się na górę, i w niektórych wersjach Tarota laska ta przypomina wyglądem węża. W innych wersjach – choć nie w starszych – na ziemi przed Pustelnikiem znajduje się zwinięty wąż z uniesioną głową. Jest to jednak zbędny dodatek.

Pustelnik trzyma laskę w lewej ręce, co pokazuje, że nie potrzebuje jej już do wspinaczki. Laska wyrosła, lecz latarnia została stworzona. Jest wykonana ze szkła i metalu – materiałów pochodzących z nieorganicznej strony natury.

Podstawowe zasady, na których opiera się nasze rozumienie praw kosmicznych, można odnaleźć w działaniach fizycznych, chemicznych i elektrycznych w królestwie minerałów. Naszym głównym źródłem oświecenia (latarnia) jest ludzka adaptacja tych podstawowych zjawisk.

Jednak wciąż polegamy na wyrazie Siły Życia poprzez istoty organiczne (laska), by wspomóc nas w wysiłkach przezwyciężenia ograniczeń samoświadomości i osiągnięcia wyżyn nadświadomej realizacji.

Światło w latarni pochodzi z sześcioramiennej gwiazdy. Gwiazda ta składa się z dwóch równobocznych, splecionych trójkątów. Od najdawniejszych czasów symbolizuje ona zjednoczenie przeciwieństw.

Pewien Wielki Mistrz Mądrości napisał, że ten, kto rozumie ten symbol heksagramu we wszystkich jego aspektach, jest w istocie adeptem.

Ponieważ jest to symbol liczby 6, gwiazda ta ma szczególne odniesienie do Karty 6 w Tarocie. Wskazuje, że rozróżnianie jest źródłem oświecenia.

Astrologicznie odnosi się do znaku Panny, szóstego znaku zodiaku, który jest przypisany literze Jod.

Jod przypisana jest również kierunkowi Północ–Dół, odpowiadającemu linii na Kuli Przestrzeni, w której Północ (Peh, Karta 16) i Dół (Gimel, Karta 2) są zjednoczone.

To, co symbolizuje Karta 9, to coś, co działa w człowieku na poziomie podświadomości. I jest to prawdą, pomimo całej symboliki wskazującej na wysokość.

Nasz kontakt z JEDNĄ TOŻSAMOŚCIĄ to kontakt wewnętrzny, dokonujący się w ciemności podświadomości. (Podświadomość jest naszym narzędziem komunikacji z nadświadomością).

Dlatego układ kart w Lekcji 2 pokazuje liczbę 9 pomiędzy 2 a 16, jako czynnik pośredniczący, który przenosi moc Karty 2 (Arcykapłanka) do pola wyrażonego przez Kartę 16 (Wieża).

Moc wyrażona przez Pustelnika pochodzi ze źródła symbolizowanego przez Arcykapłankę i jest zastosowana do aktywności przedstawionej przez Kartę 16.

Poprzez właściwe przypomnienie (Karta 2) dochodzimy do poznania JEDNEJ TOŻSAMOŚCI (Karta 9), a ta wiedza obala wszystkie struktury oddzielającej iluzji (Karta 16).

Błyskawica z Karty 16 to promień pochodzący z latarni Pustelnika.

Linia Północ–Dół łączy dolny koniec linii Północ–Wschód (Heh, Karta 4) z dolnym końcem linii Północ–Zachód (Lamed, Karta 11).

Karta 9 przedstawia siły kosmiczne działające na poziomach podświadomości, które mają wpływać na Karmę (Karta 11), stosując porządkującą i kontrolującą moc Inteligencji Konstruktora (Karta 4).

Zgodnie z zasadą antytezy, każda Karta Tarota jest przeciwieństwem karty, która ją poprzedza.

W Karcie 8 nacisk położony był na osobisty wysiłek, na świadomą kontrolę nad siłami zwierzęcymi i innymi niższej natury. Natomiast w Karcie 9 akcent przesunięty jest na doktrynę, że działanie osobiste jest w rzeczywistości odpowiedzią na wpływ nadświadomości.

Najważniejsze przemiany zachodzą na poziomie, którego w ogóle nie jesteśmy świadomi. Odbywają się one poniżej progu świadomej percepcji – w tym obszarze naszych ciał fizycznych, który, jak mówią astrologowie, podlega znakowi Panny.

A jednak te przemiany są bezpośrednim skutkiem świadomego wysiłku przedstawionego w Karcie 8. Tak jak zapis na zwoju Arcykapłanki pochodzi z tego, co dostrzega Mag, tak i kontakt nawiązywany wewnętrznie, dzięki któremu stajemy się świadomi JEDNEJ TOŻSAMOŚCI, jest konsekwencją działania Mocy Maga poprzez pośrednictwo kobiety z Karty 8. Należy bowiem pamiętać, że kobieta ta jest jedynie narzędziem, przez które działa Mag. To jego moc porusza ją – nie jej własna.

Dlatego też Karta 9 symbolizuje nie tylko panowanie Merkurego, ale również jego wywyższenie. Ta astrologiczna doktryna, zastosowana w praktyce okultystycznej, oznacza, że nasza zdolność do świadomego kontrolowania określonych procesów zachodzących w obszarze Panny w ciele człowieka, pozwala nam tworzyć wzorce dla podświadomości – wzorce, dzięki którym ciało ludzkie zostaje przekształcone w doskonalszy, odnowiony pojazd dla JEDNEGO JA.

Sam proces budowy staje się możliwy dzięki zmianom w krwiobiegu. Zmiany te inicjowane są w obszarze ciała odpowiadającym znakowi Panny.

Nigdy się one jednak nie rozpoczną, dopóki nie zrozumiemy – intelektualnie i racjonalnie – praw, które je umożliwiają. Trzeba wiedzieć, że podświadomość podlega sugestii. Trzeba wiedzieć, że podświadomość kontroluje funkcje i strukturę ciała. Trzeba wiedzieć, że wzorce wpojone podświadomości z poziomu świadomości mogą zapoczątkować zmiany w chemii krwi, funkcjonowaniu organizmu, a nawet w strukturze określonych części ciała.

Trzeba też wiedzieć, że ciało ludzkie budowane jest z materiałów wchłoniętych do krwiobiegu z chłonki w jelicie cienkim. Cała ta wiedza jest tak naprawdę udziałem w Inteligencji Konstruującej, symbolizowanej przez Cesarza.

Jest to wiedza, która wkracza w naszą osobistą świadomość dzięki funkcjom mózgu, rządzonym przez Barana. Jest to udział w wizji Rzeczywistości, która zawsze obecna jest dla wszechwidzącego oka Umysłu Uniwersalnego. Tak więc odpowiada Cesarzowi oraz kierunkowi Północ–Wschód.

Dzięki zmianom fizycznym zachodzącym w obszarze Panny, ta wiedza „głowy” zostaje rzeczywiście wbudowana w fizyczny organizm.

Następnie zostaje skierowana na tę część ciała, która – jako podlegająca astrologicznie Wadze – odpowiada linii Północ–Zachód na Sześcianie Przestrzeni oraz Karcie 11 w Tarocie.

Waga rządzi nerkami i nadnerczami. W obszarze Wagi znajdują się organy wykonujące jedne z najważniejszych funkcji fizjologicznych. Ta lekcja nie jest miejscem, by szczegółowo omawiać te funkcje – zostaną one rozwinięte w kursie pt. ZASADY I PRAKTYKA WIELKIEGO DZIEŁA.

Tutaj można jedynie powiedzieć, że organy w obszarze Wagi kontrolują stan chemicznej równowagi w krwiobiegu. Od tej równowagi zależy nie tylko zwykłe zdrowie, ale również specjalny stan organizmu, charakterystyczny dla adeptostwa.

Linia Północ–Dół łączy także północny koniec linii Wschód–Dół (przypisanej literze Cheth i Karcie 7) z północnym końcem linii Zachód–Dół (przypisanej literze Ajin i Karcie 15).

Ta relacja – podobnie jak między literami Zain i Samech, wspomniana w Lekcji 20 – będzie mogła być w pełni wyjaśniona dopiero podczas omawiania Karty 15. Tymczasem powinieneś uważnie zanotować wszystkie symbole po lewej, czyli północnej stronie Karty 7. Znajdziesz w nich wskazówki dotyczące prawdziwego źródła mocy wyrażonej przez Kartę 9 i skierowanej na to, co ukazuje Karta 15.

Podsumowując, możemy powiedzieć, że obraz Pustelnika mówi nam, iż ponad zwykłym, osobistym poziomem naszego codziennego doświadczenia istnieje Rzeczywista Obecność – taka, którą naprawdę jesteśmy, a do której dążymy.

Ta Obecność, jakkolwiek odległa może się wydawać, jakkolwiek nieadekwatnie możemy ją rozumieć, jakkolwiek skryta w ciemności i tajemnicy – jest przyjazna i pomocna.

Może jej nie pojmujemy – ale możemy jej dotknąć, ilekroć o niej sobie przypomnimy. Jedynie złudzenie oddziela nas od niej. W rzeczywistości Obecność ta przenika każdy szczegół naszego życia.

Jest aktywnie obecna we wszystkim, co myślimy, mówimy czy robimy – to JEDNA TOŻSAMOŚĆ, Pradawny z Pradawnych, fundamentalna i jedyna Wola, z której wywodzi się wszelka manifestacja.

Karta 9 ma bezpośrednie powiązanie z każdą z poprzedzających ją Kart. Jako liczba 9, jest zakończeniem cyklu liczbowego i zawiera w sobie każdą z wcześniejszych liczb.

Na przykład: Pustelnik jest w wielu aspektach powiązany z Głupcem. Jest Głupcem po jego wędrówce z doliny manifestacji. Głupiec to Duch w aspekcie Wiecznej Młodości. Pustelnik to ten sam Duch, ale w aspekcie Wszechobejmującego Doświadczenia.

Obaj są w rzeczywistości jednością, ponieważ młodość i starość to tylko pozory – a Tym, co naprawdę istnieje, co jest zarazem najmłodsze i najstarsze w całym Wszechświecie, jest Nie-Rzecz (No-Thing).

W tym tygodniu spróbuj ustalić logiczne powiązania pomiędzy Kartą 9 a wszystkimi Kartami od 0 do 8.

To ćwiczenie przyniesie ci ogromną korzyść w pracy z Tarotem, ponieważ kluczowe jest nauczenie się rozpoznawania relacji między Kartami. Umiejętność ta przychodzi z praktyką. Początkowo może wydawać się trudna, ale jeśli będziesz wytrwały, stanie się coraz łatwiejsza.

Koniecznie podejmij próbę. Zapisz to, co odkryjesz, w swoim dzienniku ezoterycznym.

źródło: Tarot Fundamentals – Lesson Twenty-Two: The Hermit; by Paul Foster Case,  1936.