PODSTAWY TAROTA
LEKCJA SIEDEMNASTA
Otwartość Woli – WOLA RECEPCJI /tytuł oryginalny/
- Przed przeczytaniem tej lekcji przejrzyj znaczenia liczby 7 w Lekcji 2.
- W języku hebrajskim, który miał ogromny wpływ na filozofię Tarota, liczba „siedem” jest wyrażana rzeczownikiem zapisanym tymi samymi literami, co czasownik oznaczający „być pełnym, napełnionym, zaspokojonym”.
- Innym rzeczownikiem oznaczającym „obfitość, dostatek” zapisuje się w ten sam sposób. Podobnie rzecz ma się z przymiotnikiem tłumaczonym jako „nasycony, pełny, zaspokojony”.
- Wreszcie, te same litery tworzą czasownik oznaczający „przysięgać, potwierdzać przysięgą, wyrażać uroczystą intencję”.
Wśród znaczeń liczby 7 znajdziemy: mistrzostwo, zwycięstwo, pokój, bezpieczeństwo i pewność. Wszystkie te pojęcia są powiązane z podstawowym znaczeniem czasownika „być napełnionym, zaspokojonym”. Pokój i bezpieczeństwo kojarzymy z obfitością i dostatkiem.
Z kolei zwycięstwo – inne znaczenie liczby 7 – jest wynikiem przekształcenia określonego celu w działanie. Pokój następuje po zwycięstwie, a samo zwycięstwo prowadzi do ustanowienia równowagi między przeciwstawnymi siłami. Jak mówi starożytny rytuał ezoteryczny:
„Dwie siły przeciwstawne i jedna siła pojednawcza pomiędzy nimi.”
Z tego wynika, że karta Tarota oznaczona numerem 7 symbolizuje moc, która może ustanowić harmonię, wprowadzić porządek w chaos. Jest to moc adaptacji i dostosowania.
Tą mocą jest WOLA; jednak ezoteryczna koncepcja woli różni się od jej potocznego rozumienia. Ezoterycy uważają, że wola nie jest w żadnym stopniu osobistą zdolnością. Wola nie jest czymś, co posiadają ludzie silni psychicznie, a czego brak osobom lękliwym.
Wola jest żywą, napędzającą mocą całego wszechświata.
Każda osoba i każda rzecz w stworzeniu ma w niej równy udział. Przypomnij sobie słowa wzorca:
„Cała moc, jaka kiedykolwiek była i jaka kiedykolwiek będzie, jest teraz.”
Różnice między ludźmi nie wynikają z odmiennego stopnia posiadania siły woli, ponieważ wszyscy mamy do niej nieograniczony dostęp. Różnice wynikają jedynie z naszej zdolności do wyrażania tej mocy poprzez naszą osobowość.
Wola jest energią kosmiczną, a nie siłą osobistą.
Tak długo, jak ludzie żyją w złudzeniu, że posiadają własną wolę, pozostają w niewoli. Myślenie o sile woli jako o swojej własności, swoim atrybucie, jest absurdem. Tak samo dobrze można by twierdzić, że posiada się powietrze, którym się oddycha.
W całym wszechświecie istnieje tylko JEDNA siła woli. Jest to moc wyrażająca się poprzez wszystkie prawa życia. Brak właściwego rozeznania może sprawić, że człowiek uwierzy, iż posiada coś, co nazywa „wolą”. Może posunąć się nawet do przekonania, że jego „wola” jest w stanie przeciwstawić się prawom życia. Jednak ten, kto potrafi rozróżniać, nie ulega takiej iluzji.
Z tego powodu w Tarocie karta przedstawiająca prawdziwą siłę woli oraz relację człowieka do niej znajduje się zaraz po karcie symbolizującej zdolność do rozeznania. Jeśli ktoś dostrzeże, co ukazuje karta 6 – że źródło mocy, przewyższające zarówno świadomość, jak i podświadomość (dwa aspekty życia osobistego), to nadświadoma rzeczywistość, wyższa od wszelkich osobistych ograniczeń – wtedy logicznym wnioskiem jest to, że siła woli musi być ponadosobowa.
Tyle mówi nam rozumowanie. A co wynika z doświadczeń tych, których historia nazywa mistrzami życia? Co oni mówią?
Zawsze i bez wyjątku ci, których osiągnięcia są szczytem mistrzostwa, to osoby, które najdobitniej zaprzeczają, że mają jakąkolwiek wolę własną.
Mojżesz był jednym z nich. Budda również. Podobnie Jezus, który powiedział:
„Nie mam innej woli, jak tylko wolę Tego, który mnie posłał.”
Rada tych mistrzów życia dla tych, którzy chcą podążać ich śladami, jest zawsze taka sama:
„Przede wszystkim pozbądź się złudzenia własnej woli. Naucz się być otwartym na wewnętrzne prowadzenie jedynej istniejącej siły woli. Podążaj za prawdziwym prawem, które jest ponad tobą i za tobą. Zawsze pamiętaj, że prawdziwa Wola nigdy nie jest twoją własną.”
Znaczenie litery Cheth, umieszczonej na Karcie 7, to „pole” lub „ogrodzenie”. Oba znaczenia sugerują zamkniętą przestrzeń.
W sensie pierwotnym pole oznacza wszechświat, obejmujący wszystkie przejawy i energie. W człowieku polem tym jest osobowość, a prawdziwym „ja”, czyli wewnętrznym sobą, jest mistrz i uprawiający to pole.
Pojęcie pola podkreśla fakt, że osobowość można kultywować. Oznacza to, że potencjał siły woli może być urzeczywistniony poprzez odpowiednio przygotowane narzędzie, jakim jest ciało i umysł człowieka.
MOC WOLI JAKO ZASADA ROZWOJU
Moc woli można porównać do ziarna, z którego rozwijają się wszystkie możliwości. Jest ona również owocem tych możliwości, gdy zostaną one wydobyte z potencjału i przekształcone w aktywną manifestację. Poświęć tej idei uważną i głęboką refleksję, a rozjaśni ona przed tobą prawdziwą funkcję i cel osobowości. Zaczniesz rozumieć jej rzeczywistą wartość jako narzędzia, dzięki któremu możesz się rozwijać.
Jednak osobowość zawsze musi być postrzegana jako instrument – nigdy nie należy jej mylić z istotą, która się nią posługuje. Osobowość jest zawsze polem, nigdy rolnikiem.
Nie jesteś swoim ciałem. Nie jesteś swoimi emocjami. Nie jesteś swoim umysłem. Gdybyś nimi był, nie mógłbyś się do nich odnosić jako do posiadanych rzeczy. Nie możesz bowiem posiadać tego, czym jesteś.
Z tego powodu litera Cheth symbolizuje pewien tryb świadomości, określany jako „Inteligencja Domu Wpływu”. Rzeczownik tłumaczony jako „wpływ” oznacza również „bogactwo, obfitość”.
Oznacza to, że świadomość mistrza, czyli stan umysłu pozwalający na najpełniejszą ekspresję mocy woli oraz najwyższy stopień kontroli nad okolicznościami, opiera się na prawdzie, iż ludzka osobowość jest siedzibą i naczyniem mocy, która wpływa zarówno do świadomości, jak i podświadomości, z poziomu ponad nimi.
Ta zstępująca siła jest jedyną prawdziwą wolą – wolną od jakichkolwiek ograniczeń. Jest to jedyna istniejąca wolna wola.
ZNACZENIE SŁÓW I ICH MOC
Pole jest ograniczoną, wyraźnie określoną przestrzenią. Podobnie słowo jest wyraźnie określoną ideą, związaną z formą, która czyni ją zrozumiałą. Słowo nadaje idei konkretne znaczenie.
Istnieją jedynie prawdziwe słowa, mające realną wartość, oraz bezsensowne dźwięki, które nie mają żadnego znaczenia. Niektóre z naszych problemów wynikają z naszej niezdolności do odróżnienia pustych, pozbawionych treści dźwięków od rzeczywistych słów.
Każde prawdziwe i precyzyjne słowo jest słowem mocy. Właśnie do takich słów odnosili się mędrcy, kiedy przypisywali literze Cheth funkcję mowy.
Przez mowę rozumieli nie tylko to, co jest wypowiadane na głos, ale również milczący język myśli.
Nasze nawyki językowe ujawniają stopień naszego rozwoju woli. Słowa, których używamy na co dzień, oraz znaczenia, jakie im nadajemy, tworzą wzorce naszego życia.
Nie oznacza to, że osoby używające skomplikowanego lub wyszukanego języka wyrażają swoje życie w sposób bardziej kompletny niż ci, których mowa jest prosta i naturalna – wręcz przeciwnie. Kluczowe jest jednak precyzyjne posługiwanie się słowami oraz dobór pozytywnych, mocnych i odważnych wyrażeń.
Takie słowa prowadzą do pozytywnych stanów mentalnych, emocjonalnych i fizycznych, podczas gdy ich przeciwieństwa skutkują chaotycznym myśleniem, nieuporządkowanymi emocjami, chorobami fizycznymi i zaburzeniem harmonii w otoczeniu.
Niektóre specjalne słowa mają określoną wibracyjną moc, zwłaszcza gdy są wypowiadane lub śpiewane. Do takich słów należą mistyczna sylaba Om, różne boskie i anielskie imiona w wielu językach, a także pewne sztucznie stworzone kombinacje dźwięków.
Posługiwanie się tymi specjalnymi słowami to trudna sztuka, którą Hindusi nazywają Mantra Jogą.
Nie należy eksperymentować z takimi formami dźwięków bez odpowiedniej wiedzy. Na początkowym etapie pracy nad nimi konieczna jest pomoc doświadczonego nauczyciela. Jak pisała Helena Bławatska w Doktrynie Tajemnej:
„Dźwięk to potężna siła, której nawet elektryczność wytwarzana przez milion wodospadów Niagara nie mogłaby zrównoważyć, gdy jest odpowiednio ukierunkowana poprzez wiedzę ezoteryczną.”
Nie jest to więc zabawka dla ciekawskich, którzy chcieliby jedynie zobaczyć, co się wydarzy.
Rak, symboliczne znaczenie litery Cheth i karty VII – Rydwan
Rak (ang. Cancer), czyli Krab, to znak zodiaku przypisany literze Cheth oraz Karcie VII Tarota.
Krab jest zwierzęciem pokrytym pancerzem, co wiąże się ze znaczeniem litery Cheth jako „płotu”, a także ze znaczeniem liczby 7, symbolizującej bezpieczeństwo i ochronę. Astrologia mówi, że znak Raka rządzi klatką piersiową, czyli „płotem z kości”, który chroni najważniejsze organy życiowe, co również zgadza się z podstawowym znaczeniem tej litery.
Rakiem rządzi Księżyc, a Jowisz jest w nim wywyższony. Nasze nawykowe, podświadome stany mentalne (Księżyc, Karta II) mają ogromny wpływ na nasz sposób wyrażania siły woli. Fakt, że siła woli zawsze przejawia się w pewnej cyklicznej aktywności, wiąże się ze związkiem między Jowiszem a Kartą VII, co stanie się jeszcze bardziej zrozumiałe po przestudiowaniu Karty X – Koło Fortuny.
Rydwan – klucz do zrozumienia woli
Tytuł karty RYDWAN podsumowuje wszystko, co dotychczas omówiliśmy. Rydwan to ruchoma ochrona, schronienie dla swojego jeźdźca.
Kluczowym słowem do zrozumienia tego tytułu jest „pojazd”.
Budda często porównywał osobowość do rydwanu, podobnie jak Pitagoras. W Bhagawadgicie czytamy:
„Jaźń jest jeźdźcem w rydwanie ciała, w którym zmysły są końmi, a umysł wodzami.”
To właśnie oznacza określenie „Inteligencja Domu Wpływu”. Właściwe rozróżnianie ukazuje, że osobowość nie posiada własnej mocy – jest jedynie pojazdem siły, narzędziem, przez które moc się manifestuje.
Miejsce osobowości w kosmicznym porządku to pośredniczący element, poprzez który jedyna siła woli – będąca energią nadświadomości – wpływa na stany i warunki otaczającego człowieka świata.
Zrozumienie tego oraz dostosowanie swoich myśli, słów i działań do tej prawidłowości jest metodą, która zapewni najwyższy możliwy rozwój siły woli.
Tygodniowa praca z Kartą VII – Rydwan
W tym tygodniu, patrząc na Kartę VII – Rydwan i kolorując ją, nieustannie przypominaj sobie, że twoja osobowość jest narzędziem lub pojazdem do wyrażania tej samej nieograniczonej siły woli, która przejawia się w całym wszechświecie jako moc wyznaczająca konkretne obszary manifestacji dla Jednego Życia.
Pamiętaj, że liczba 7 jest powiązana z ideą wyrażoną przez czasownik „ślubować”. Poświęć się coraz głębszemu otwieraniu na wpływ, który płynie do twojego pola świadomości osobistej z poziomu nadświadomości.
Sformułuj przysięgę oddania w zdaniu, które krótko i jasno wyrazi tę ideę.
UWAŻNIE OBSERWUJ SWOJE NAWYKI MYŚLOWE I JĘZYKOWE, aby mogły one harmonizować z twoją przysięgą oddania.
Instrukcje dotyczące kolorowania karty
ŻÓŁTY:
Tło, koła rydwanu.
ZIELONY:
Drzewa i trawa, wieniec pod koroną jeźdźca.
NIEBIESKI:
Strumień, twarze na półksiężycach na ramionach.
Głębszy odcień niebieskiego na baldachimie.
Panel za woźnicą oraz elementy znajdujące się przed rydwanem (z wyjątkiem dysku między nimi) również powinny być w tym ciemniejszym odcieniu.
SZARY:
Rydwan i jego filary, mur przed miastem po obu stronach rydwanu.
ZŁOTY:
Korona, pas (ale nie postacie na nim), obramowanie kołnierza, ornament w kwadracie na napierśniku, dysk między sfinksami, berło w prawej ręce (z wyjątkiem półksiężyca na jego szczycie).
SREBRNY:
Półksiężyce na ramionach oraz półksiężyc na berle.
Gwiazdy na baldachimie i panelu z tyłu.
BIAŁY:
Mankiety, zamki w mieście (ale nie dachy), tarcza na rydwanie, biały sfinks, paski na nakryciach głowy obu sfinksów.
Wzór na spódnicy jeźdźca również powinien być biały, ale jest trudny do pomalowania, więc zaleca się pozostawienie go w oryginalnym stanie.
STALOWY:
Zbroja na ramionach jeźdźca.
MOSIĘŻNY:
Napierśnik (powinien być w zielonkawo-żółtym odcieniu, aby imitować mosiądz).
BŁĘKITNY:
Włosy.
CZERWONY:
Dachy, symbol na tarczy z przodu rydwanu.
źródło: TAROT FUNDAMENTALS – LESSON SEVENTEEN – RECEPTIVITY WILL; by Paul Foster Case, 1936.