Muzyka i rezonans naturalny

MUZYKA jako przejaw naturalnych zasad rezonansu

Muzyka jest przejawem zasad rezonansu obecnych w Naturze.
Jest ona wyrazem zrozumienia przez artystę naturalnych praw i zasad, niezależnie od kontekstu. W rezultacie muzyka może wywoływać szeroką gamę efektów, które odzwierciedlają naturalne prawa, jakich dopiero zaczynamy się uczyć i rozumieć.

TESTY

W latach 1982–1985, zainspirowany książką dr. Johna Diamonda Your Body Doesn’t Lie (Twoje ciało nie kłamie), podjąłem projekt, w ramach którego przeprowadziłem nieformalny test kinestetyczny na około 200 osobach, badając ich reakcje na muzykę.

Sam test jest prosty – polega na wywieraniu nacisku na wyprostowane ramię testowanej osoby, podczas gdy próbuje ona utrzymać rękę w poziomie. Należy jednak podkreślić, że wykonywanie tego testu w sposób niekontrolowany może być ryzykowne i nie jest zalecane.

Nie prowadziłem szczegółowej dokumentacji wyników testów, ponieważ rezultaty były tak jednolite, że wszelkie odstępstwa od normy były łatwe do zapamiętania. Większość testów przeprowadziłem wśród członków organizacji charytatywnych oraz kościołów w okolicach Denver, w stanie Kolorado, jako część mojej prezentacji na temat wpływu muzyki na ludzi. Na potrzeby projektu przygotowałem krótką kasetę, zawierającą przykłady różnych stylów muzycznych, którą odtwarzałem podczas każdego spotkania.

Kaseta testowa zaczynała się od jednominutowego fragmentu barokowej kompozycji Georga Philippa Telemanna. Następnie było około 20 sekund utworu Voodoo Child Jimiego Hendrixa. Jako neutralne fragmenty wykorzystałem piosenkę Merle Haggarda oraz tamburycką muzykę ludową z Jugosławii. Każdy test zaczynał się od sprawdzenia siły przed odtworzeniem muzyki.

Wyniki testów

Z wyjątkiem dwóch osób wszyscy badani wykazywali silną reakcję na utwór Telemanna.
Z jednym wyjątkiem wszyscy wykazywali słabą reakcję na utwór Hendrixa, a osłabienie mięśni pojawiało się w ciągu jednej dziesiątej sekundy od rozpoczęcia muzyki. Co ciekawe, wielu badanych podczas słuchania utworu Hendrixa stawało się wyraźnie rozgniewanych.

Podczas odtwarzania utworu Merle Haggarda reakcje były neutralne, takie same jak podczas testu wstępnego, gdy nie grano żadnej muzyki. Natomiast reakcje na tamburycką muzykę ludową były zróżnicowane – nikt nie wykazał osłabienia, ale reakcje wahały się od neutralnych do bardzo silnych.

Po pewnym czasie zacząłem interesować się pochodzeniem etnicznym uczestników testów. Zauważyłem, że osoby o słowiańskim pochodzeniu miały tendencję do wykazywania silnej reakcji na tamburycką muzykę ludową. Niestety brak funduszy uniemożliwił mi dalsze badania nad tą zależnością.

Odstępstwa od schematu wyników

Istnieje kilka interesujących przypadków odstępstw od ogólnego wzorca wyników.

Jedna osoba, która wykazała osłabienie podczas słuchania muzyki klasycznej, była moim bliskim przyjacielem. Wyjaśnił mi, że gdy był w szkole podstawowej, miał bardzo surową nauczycielkę, która kazała uczniom stać bezwładnie, gdy odtwarzano muzykę klasyczną.

Z kolei jeden z badanych, który wykazywał silną reakcję na muzykę Hendrixa, był bezdomnym mężczyzną, uczestniczącym w spotkaniach nieformalnego klubu naukowego w Denver. Po testach rozmawiałem z nim kilkukrotnie. Opowiedział mi, że mieszkał pod mostem, ponieważ był rozgniewany na swojego ojca i chciał udowodnić wszystkim, jak złym ojcem był jego rodzic. Powiedział również, że jego największym marzeniem było zostanie zamkniętym w bibliotece, aby móc studiować naukę przez cały czas. Nie widziałem go w Denver od wielu lat i mam nadzieję, że ostatecznie wyszedł na prostą.

Ograniczenia muzyki

Muzyka, która ma ograniczony zakres, jak niektóre brutalne albumy dostępne obecnie w większości zurbanizowanych części świata, pokazuje brak zrozumienia naturalnych zasad.

Najniższy poziom zrozumienia natury można zauważyć w takich czynach jak akt wandalizmu, używanie narkotyków czy akty zemsty. Muzyka, która skupia się na tych tematach, jest zazwyczaj szorstka, drażniąca i ograniczona pod względem dostępnych narzędzi wyrazu.

W dzisiejszym społeczeństwie ten opis pasuje do takich gatunków jak death metal, rap i niektóre formy reggae dub.

Podczas testów na większości osób muzyka tego typu powodowała osłabienie mięśni. Jedynymi osobami, które mogą reagować pozytywnie na tego typu muzykę, są ludzie całkowicie wyobcowani ze społeczeństwa i pozbawieni dobrej kondycji psychicznej i fizycznej.

Większość muzyki ma charakter neutralny

Większość muzyki jest w pewnym stopniu neutralna w swoim charakterze. Nie wywołuje mierzalnych fizycznych efektów u większości słuchaczy. Teksty towarzyszące muzyce zazwyczaj służą wzmocnieniu społecznych wzorców i schematów umysłu reaktywnego (lub nieświadomego). Im więcej ludzi podziela dany schemat, tym większą popularność zyskuje dana piosenka.

Czasami proces ten działa w odwrotną stronę – wyjątkowo przekonująca piosenka może zyskać tak dużą popularność, że faktycznie zmienia schematy myślowe wielu ludzi. Przykładem może być utwór “Love One Another” autorstwa Jesse Colina Younga, wydany w 1966 roku.

Trzy cechy muzyki wpływające na ludzi

Oprócz treści tekstów, trzy podstawowe cechy muzyki działają razem, wywierając określone efekty na słuchaczy.

Jeśli uważnie przeanalizujesz równowagę tych cech w danym utworze, możesz samodzielnie przewidzieć, jaki efekt wywrze na ludzi. Dzięki temu sposób analizy może zastąpić fizyczny test kinestetyczny.

Te trzy cechy to:

  1. Tonacja (Tonality)
  2. Rytm (Rhythm)
  3. Dynamika i emocjonalny przekaz (przeanalizowane w innych częściach).

TONACJA

Tonacja jest pierwszą cechą, którą należy rozważyć.
Na potrzeby tej dyskusji możemy założyć, że nasza fizyczna ewolucja jako gatunku jest w pewnym sensie odzwierciedleniem ewolucji duchowej.

Jest to nauka, którą podziela wiele duchowych tradycji.

Jeśli to założenie jest prawdziwe, to dźwięki naśladujące zjawiska naturalne powinny być dla nas w jakiś sposób kojące i wzmacniające.

To jedna z przyczyn, dla których muzyka klasyczna zazwyczaj dodaje słuchaczom siły. Wszystkie jej instrumenty mają swoje źródła w naturalnych dźwiękach ziemskich:

  • Instrumenty dęte drewniane (np. flet, klarnet) naśladują wiatr wiejący przez trzciny.
  • Instrumenty perkusyjne (np. bębny) przypominają dźwięki rzeczy spadających na drewno lub membrany.
  • Instrumenty strunowe (np. skrzypce, harfy) imitują dźwięki roślin napiętych w strunach.
  • Instrumenty dęte blaszane (np. trąbki) są najbardziej oddalone od naturalnych dźwięków, ale można je powiązać z zjawiskami mineralnymi i dźwiękami wiatru w jaskiniach.

Dźwięki syntetyczne

Niektóre dźwięki syntetyczne również mogą przynosić pozytywne efekty.
Nasze badania kosmosu pokazały, że wszystkie ciała niebieskie emitują dźwięki.

Wiele z tych dźwięków, zarejestrowanych przez NASA, zostało skatalogowanych i udostępnionych publicznie przez dr. Jeffreya Thompsona.

Dźwięki odbierane z pobliskich planet, rejestrowane przez sondy kosmiczne, są podobne do dźwięków generowanych przez syntezatory, które uznaje się za zdrowe dla ludzi.

Niektóre z tych dźwięków przypominają tybetańskie dzwonki misyjne, które są wytwarzane z specjalnych stopów metali, zgodnie z dawnymi tradycjami.

Innym korzystnym rodzajem dźwięku są dźwięki o precyzyjnie skalibrowanych harmoniach interwałowych, takich jak tercja, kwinta czy seksta. Takie harmonie można również usłyszeć na niektórych nagraniach dźwięków planetarnych.

Szorstkie dźwięki

Szorstkie tony w muzyce często wynikają z prób integracji nieprzyjemnych dźwięków technologicznych.

Niektórzy kompozytorzy klasyczni podejmowali takie próby w sposób formalny, z różnym powodzeniem:

  • Honegger skomponował utwór, który naśladuje dźwięki pociągów.
  • Varese wykorzystywał syreny jako motyw przewodni swoich kompozycji.
  • John Cage budował całe utwory wokół przypadkowych dźwięków.

Fakt, że wielu czytelników nigdy nie słyszało dzieł tych kompozytorów, mówi sam za siebie.

Dziś mamy gatunek heavy metal, który całkowicie integruje szorstkie, technologiczne dźwięki w strukturę swojej muzyki.

Ten rodzaj muzyki został faktycznie wynaleziony w 1932 roku przez Antonina Artauda, gdy przebywał w zakładzie psychiatrycznym. Nazywał ją wtedy “Teatrem Okrucieństwa” – co dobrze oddaje naturę wielu popularnych obecnie utworów z tego gatunku.

W przypadku wielu najpopularniejszych wykonawców tego gatunku aspekty teatralne przyćmiewają samą muzykę.

RYTM

Rytm ma ogromne znaczenie.

Dr John Diamond odkrył, że jeden konkretny rytm, dominujący w “hard rocku” lat 70., zawsze powodował negatywne efekty.

Ten rytm można policzyć jako “raz-i-DWA przerwa”.

Jest to dosłownie odwrócenie ludzkiego rytmu serca.

Pomyśl o wsiadaniu na karuzelę. Twoje ciało doświadcza dziwnych ruchów i wrażeń – są one dezorientujące, ale interesujące.

Jednak wyobraź sobie, że operator karuzeli odchodzi, a ty zostajesz na niej uwięziony na dłużej. Po pewnym czasie twoje ciało i umysł będą w złym stanie.

To właśnie efekt wywoływany przez negatywny rytm obecny w niektórych gatunkach muzycznych.

Rytm jest kluczowym elementem wpływającym na nasze reakcje fizyczne i psychiczne.

Dr Diamond zauważył, że negatywny rytm, który określa się jako „raz-i-DWA przerwa”, jest w rzeczywistości przeciwieństwem naturalnego rytmu serca człowieka.

Dlaczego to ważne?
Naturalny rytm serca jest regularny i harmonijny. Odbieranie dźwięków, które go naśladują, działa na nas uspokajająco i wzmacniająco.

Natomiast rytmy, które odwracają ten naturalny wzorzec, mogą powodować fizyczny dyskomfort, stres i osłabienie.

Przykład z karuzelą dobrze obrazuje ten proces. Gdy jesteśmy poddani niezwykłym, nienaturalnym bodźcom przez krótką chwilę, może to być interesujące. Jednak jeśli nienaturalny rytm utrzymuje się zbyt długo, nasze ciało i umysł zaczynają odczuwać wyczerpanie i dezorientację.

HARMONIA

Trzecim ważnym elementem muzyki jest harmonia.

Muzyka, która wykorzystuje harmonijne interwały, takie jak tercja, kwinta czy seksta, jest naturalnie kojąca dla ludzkiego ucha. Te interwały występują w naturze, w dźwiękach generowanych przez planety, w śpiewie ptaków czy nawet w dźwiękach, jakie wydaje wiatr.

W wielu tradycjach duchowych uważa się, że harmonia w muzyce może mieć leczniczy wpływ na ciało i umysł.

Przykłady takich harmonii można znaleźć w muzyce klasycznej oraz w dźwiękach generowanych przez tradycyjne instrumenty, takie jak misy tybetańskie czy dzwonki rurowe.

NEGATYWNY WPŁYW MUZYKI

Muzyka, która jest szorstka, dysharmonijna lub ma negatywny rytm, może powodować osłabienie organizmu i stany emocjonalne, takie jak niepokój, złość czy przygnębienie.

Niektóre gatunki muzyczne, szczególnie death metal i hard rock, są tworzone z wykorzystaniem przeciwieństw naturalnych zasad harmonii i rytmu.

Takie gatunki celowo wprowadzają hałas technologiczny, przekształcając go w element kompozycji muzycznej.

MUZYKA A TECHNOLOGIA

Na przestrzeni wieków kompozytorzy eksperymentowali z dźwiękami generowanymi przez nowe technologie.

Jednak dopiero współczesna muzyka, w szczególności heavy metal, całkowicie zanurzyła się w szorstkich dźwiękach technologicznych.

Co ciekawe, Antonin Artaud, który jako pierwszy wprowadził tę koncepcję w 1932 roku, nazwał ją „Teatrem Okrucieństwa”. W swojej teorii uznał, że muzyka może być narzędziem brutalnych emocji, wywołując przesadne reakcje fizyczne i psychiczne.

Niepokojące jest to, że wiele współczesnych zespołów z nurtu heavy metalu stawia bardziej na aspekt teatralny swoich występów niż na rzeczywistą muzykę.

WPŁYW NA UMYSŁ NIEŚWIADOMY

Muzyka może działać na umysł nieświadomy, wzmacniając lub zmieniając wewnętrzne schematy myślowe ludzi.

Największe hity muzyczne często rezonują z powszechnie podzielanymi emocjami, pragnieniami lub konfliktami społecznymi.

Niektóre piosenki mają jednak tak silny przekaz, że są w stanie zmieniać te schematy, prowadząc do transformacji społecznej.

Przykładem jest wspomniany wcześniej utwór „Love One Another” Jesse Colina Younga, który w latach 60. zyskał ogromną popularność wśród ruchów pacyfistycznych, przyczyniając się do zmiany mentalności pokolenia.

Wzory rytmiczne w kulturach afrykańskich

Wzory rytmiczne zostały szczegółowo skatalogowane i opracowane przez członków kultury Joruba z Nigerii. Wiele innych grup afrykańskich posiada podobne systemy rytmiczne o różnym stopniu złożoności.

W wielu kulturach tego regionu rytm sam w sobie jest formą duchowego nauczania.

Naturalne siły, nazywane ogólnie Loa, według wierzeń przejmują kontrolę nad osobami, które intensywnie tańczą do określonych rytmów.

Wśród wielu Afrykanów (a także niektórych mieszkańców Haiti i Brazylii) przyjmowanie charakteru Loa podczas rytuałów jest powszechną praktyką. W kontekście tych kultur ma to wielką wartość terapeutyczną.

W innych kulturach łagodniejsze warianty tych rytmów mogą być użyteczne do wywoływania podobnych efektów. Badania na ten temat są nadal prowadzone.

Sekwencja melodyczna

Najbardziej technicznym aspektem muzyki jest sekwencjonowanie melodii.

Sekwencja melodyczna zawsze jest specyficzna dla danej kultury i może być czynnikiem odróżniającym jedną kulturę od drugiej.

Dominacja określonych schematów melodycznych przenoszonych z jednej kultury do drugiej często wskazuje, w jakim stopniu jedna kultura zaczęła dominować nad inną.

Indyjski system rag

W Indiach opracowano najbardziej zaawansowany system sekwencji tonalnych na świecie, znany jako “ragas”.

System ten obejmuje ponad 80 000 możliwości, z których wiele jest precyzyjnie przypisanych do określonych emocji, pór dnia i sezonów.

Jak można się domyślać, sekwencjonowanie tonalne to bardzo skomplikowana dziedzina. Możliwości jego zastosowania w takich dziedzinach jak medycyna, architektura czy duchowość są ogromne.

Zachodni system muzyczny

Muzyka zachodnia, która jest nam prawdopodobnie lepiej znana, opiera się na systemie opracowanym przez Pitagorasa.

W tym ściśle uporządkowanym systemie osiem dźwięków tworzy skalę od jednego punktu harmonicznego do drugiego, co nazywamy oktawą.

Każdy dźwięk może być punktem wyjścia dla siedmiu możliwych sekwencji interwałów między dźwiękami.

Później ustalono dwanaście tonów w obrębie oktawy, ale podstawowy schemat pozostał niezmieniony.

Charakterystyka tonów

Każdy dźwięk może mieć określoną charakterystykę, a każda sekwencja dźwięków może wywołać harmoniczną reakcję u słuchacza, która może wzmocnić określone cechy życia.

Przez wiele lat obserwowano efekty tego systemu podczas koncertów i nagrywania taśm. Zaobserwowano, że odpowiednio dobrane sekwencje mogą wywoływać określone reakcje emocjonalne i fizyczne u słuchaczy.

Ograniczenia badań

Nie istnieje etyczny sposób, aby przeprowadzić badania, które całkowicie izolują jedną sekwencję tonalną od innych i narzucają ją słuchaczowi w sposób wymuszony.

Dlatego obserwacje w tej dziedzinie są nieformalne i zawsze mogą ulec modyfikacji.

Podczas koncertów reakcje publiczności są zawsze kluczowym czynnikiem branym pod uwagę. Muzycy starannie obserwują reakcje na poszczególne utwory, aby dobrać najlepszą sekwencję w danym momencie.


Most między wszechświatami – nauka i duchowość

Kiedy analizujemy wpływ muzyki, nieuniknione jest spotkanie nauki i duchowości.

To, czy będzie to sojusz, czy konflikt, zależy wyłącznie od perspektywy obserwatora.


Konsekwencje sekularyzacji nauki

Całkowicie zsekularyzowana nauka nie ma najlepszych osiągnięć. Doprowadziła nasz gatunek na skraj totalnej destrukcji przez:

  • toksyczne odpady,
  • promieniowanie radioaktywne,
  • eksperymenty genetyczne.

Dlatego połączenie nauki i duchowości powinno być przynajmniej rozważone, zanim doprowadzimy naszą planetę do jeszcze gorszego stanu.


Wartość duchowości

Jedną z zalet duchowości jest to, że wiele tradycji – pochodzących z różnych punktów na świecie – ma wspólne podstawowe punkty zgody.

Na potrzeby tego artykułu skupimy się wyłącznie na tych wspólnych elementach, które przekraczają granice różnych tradycji.

Nie będziemy cytować konkretnych fragmentów pism świętych, aby udowodnić dany punkt. Zamiast tego skupimy się na praktycznych wspólnych cechach, które mają realne zastosowanie w życiu codziennym.

Większość nauk duchowych zgadza się co do istnienia dwóch wszechświatów: materialnego i duchowego

Zgodnie z wieloma naukami duchowymi, istnieje wszechświat materialny oraz wszechświat duchowy.

Oba funkcjonują według zupełnie różnych zestawów praw.

  • Wszechświat materialny podlega prawom, które zostały zaobserwowane i do pewnego stopnia skodyfikowane jako nauka. Prawa te dotyczą naturalnych sił, materii, przestrzeni i czasu oraz ich wzajemnych interakcji.
  • Wszechświat duchowy opiera się bardziej na zasadzie jednoczesnej indywidualności i jedności wszystkich istot duchowych.

Prawa materialnego wszechświata mają znaczenie jedynie wtedy, gdy członek wszechświata duchowego zdecyduje się je zaakceptować.

Wielu duchów to zrobiło, obecnie są ucieleśnieni jako ludzie i żyją zgodnie z prawami materialnego świata.

Jednak niektóre duchy w ludzkiej postaci starają się powrócić do wszechświata duchowego poprzez studia, praktykę i oddanie.

Muzyka może ułatwiać ten proces i była wykorzystywana w tym celu na całym świecie.


Muzyka jako archetyp duchowy

Wiele nauk duchowych twierdzi, że archetypytworzone w wszechświecie duchowym, a następnie mogą się manifestować w wszechświecie materialnym, zgodnie z ustalonymi prawami.

Muzyka jest uznawana za najbardziej bezpośrednio dostępny archetyp.

Dlaczego?
Ponieważ rezonans jest w istocie siłą natury samą w sobie.

Czym jest rezonans?

Rezonans oznacza, że jedna rzecz, dostrojona do innej, może wibrować w zgodzie na odległość.

Jest to zjawisko, które zostało zaobserwowane w materialnym wszechświecie.


Rezonans w wszechświecie duchowym

Rezonans działa również w wszechświecie duchowym.

Żadna inna siła naturalna z materialnego wszechświata nie wydaje się funkcjonować w sferze duchowej.

Większość tradycji duchowych zgadza się, że takie siły jak:

  • grawitacja,
  • elektromagnetyzm,
  • zasada zachowania energii

nie mają zastosowania w wszechświecie duchowym.

W wielu świętych tekstach powiedziano również, że nawet czas nie ma znaczenia w duchowej rzeczywistości.


Rezonans jako wspólna siła obu wszechświatów

Dlatego rezonans jest jedyną siłą, która działa jednocześnie w obu wszechświatach.

Możliwe jest, że elektromagnetyzm może tworzyć rezonans w wszechświecie duchowym, ale jeśli tak się dzieje, jest to niezwykle niebezpieczna operacja, której nie należy wspierać.


Rezonans między duszami

Dwie dusze, które są w rezonansie ze sobą, zawsze znajdą sposób, aby się spotkać, niezależnie od materialnych okoliczności.

Wiele duchowych tradycji na tej planecie jest poświęconych procesowi tworzenia rezonansu między uczestnikami rytuałów a Źródłem całego Wszechświata.

Muzyka prawie zawsze jest częścią tych tradycji.


Muzyka jako interfejs między wszechświatami

Harmoniczna muzyka wywołuje wibracje w żywych ciałach, które następnie są przekazywane do duchowej natury tych ciał.

Dlatego muzyka jest interfejsem pomiędzy wszechświatem duchowym a materialnym.

To tłumaczy, dlaczego muzyka ma tak głęboki wpływ na ludzi.


Muzyka jako drzwi do wpływania na wszechświat materialny

Muzyka jest również bramą, dzięki której możemy nauczyć się tworzyć bezpośrednie efekty w wszechświecie materialnym za pomocą dźwięku.

Proces ten nazywa się Harmoniczną Chemią, która jest szczegółowo omówiona w innym opracowaniu.


Bibliografia

  • Dr Jeffrey Thompson, NASA Space Recordings, 204 N. El Camino Real #E116, Encinitas, CA 92024.
  • Steven Halpern, Sound Health.
  • Joachim-Ernst Berendt, Nada Brahma – The World Is Sound, Destiny Books, 1987.
  • Kay Gardner, Sounding the Inner Landscape – Music as Medicine, Caduceus, 1990.

Informacje o autorze

Michael Riversong ukończył studia z zakresu języka chińskiego na Uniwersytecie Kolorado. Jest uznawanym ekspertem w sztuce projektowania przestrzeni zgodnie z zasadami feng shui.

Michael jest muzykiem od dzieciństwa. Od 1984 roku nagrał ponad 13 albumów z własną muzyką na harfę, flet, gitarę i inne instrumenty.

Jest autorem książki “Design Ecology” (dostępnej w BSRF), która zawiera zbiór informacji i technik radzenia sobie z wyzwaniami środowiskowymi.

Obecnie dużo podróżuje, zajmując się występami, pisaniem i doradztwem projektowym.

źródło:  Music and Natural Resonance by Michael Riversong;  Borderlands First Quarter 1996


Dla ciekawych:

1. „Song of Earth – NASA Space Recordings of Earth” – Dr. Jeffrey Thompson i Richard Stamper

Dr. Jeffrey Thompson jest znany z pracy nad dźwiękami kosmicznymi zarejestrowanymi przez sondy NASA Voyager. Album „Song of Earth” zawiera nagrania dźwięków emitowanych przez różne ciała niebieskie w naszym Układzie Słonecznym, przetworzone w celu stworzenia unikalnych kompozycji muzycznych. Nagrania te są wykorzystywane do redukcji stresu i medytacji.     Discogs

2. „Sound Health: The Music and Sounds That Make Us Whole” – Steven Halpern i Louis M. Savary

Steven Halpern jest pionierem w dziedzinie muzyki relaksacyjnej i uzdrawiającej. Książka „Sound Health” analizuje, jak dźwięki wpływają na nasze ciało, umysł i ducha, oraz proponuje sposoby wykorzystania muzyki do poprawy zdrowia i samopoczucia. Amazon

3. „The World Is Sound: Nada Brahma: Music and the Landscape of Consciousness” – Joachim-Ernst Berendt

Joachim-Ernst Berendt był niemieckim dziennikarzem muzycznym i producentem jazzowym. W książce „The World Is Sound” eksploruje tradycje muzyczne różnych kultur, podkreślając, że świat jest zbudowany z dźwięku, rytmu i wibracji. Praca ta łączy perspektywy naukowe i duchowe, ukazując, jak dźwięk wpływa na naszą świadomość.  Amazon

4. „Sounding the Inner Landscape: Music as Medicine” – Kay Gardner

Kay Gardner była kompozytorką i muzykiem, znaną z badań nad leczniczymi właściwościami muzyki. W książce „Sounding the Inner Landscape” omawia, jak różne instrumenty, tonacje i formy muzyczne wpływają na zdrowie fizyczne, emocjonalne, mentalne i duchowe. Gardner czerpie z badań naukowych oraz tradycji starożytnych kultur, aby wyjaśnić uzdrawiające efekty muzyki.    Amazon