Magiczne Lustro

Magiczne Lustro.*
Autor: L. A. Cahagnet.

Obiecałem, że niczego nie zatrzymam dla siebie (czego nauczyły mnie duchy). Muszę dotrzymać słowa, dzieląc się tajemnicą magicznego lustra, którą przekazał mi Swedenborg, który sam posiadał takie lustro, i o którym już wcześniej wspomniano. Lustro to jest bardzo podobne do tego, które posiadał Żyd o imieniu Leon w Paryżu w ubiegłym stuleciu i które, jak gdzieś czytałem, wywołało ogromne zainteresowanie. Sporządziłem dwa według metody, która mi została wskazana, i podarowałem jedno mojemu przyjacielowi, panu Renardowi, który po różnych eksperymentach uznał je za dobre; moje jest równie skuteczne. Oto jak należy postępować. Należy wziąć taflę szkła lustrzanego, tak piękną, jak tylko można ją zdobyć.

*) Kto zajmował się studiami nad magią, wielokrotnie natknął się na użycie magicznego lustra, ale rzadko znajdował dokładniejsze wskazówki dotyczące tego, co to właściwie oznacza, chyba że studiował podstawowe dzieło Du Poteta „Odsłonięta magia” (M. Altmann). Wielu czytelników ucieszy się, jeśli tutaj – dla niektórych po raz pierwszy, dla innych jako uzupełnienie wywodów Du Poteta – przedstawimy instrukcje Cahagneta. Trzeba jednak pamiętać o starodawnym stylu i pewnych przestarzałych wyobrażeniach autora, ale łatwo można zauważyć, że nowoczesne podejście niewiele się od tego różni, jedynie używa nowoczesnych, naukowo brzmiących terminów. Redakcja.

przeciąć ją do pożądanej wielkości i umieścić nad łagodnym ogniem, podczas gdy bardzo piękny ołów zmiesza się z niewielką ilością czystego oleju, aż mieszanka osiągnie konsystencję płynnej pomady, którą łatwo można rozprowadzić po tafli szkła, na które się ją wylewa, gdy ołów wystarczająco się stopi, co nie trwa długo. Gdy tafla szkła jest gorąca, przechyla się ją z jednej strony na drugą, aby mieszanka równomiernie się rozprowadziła; następnie kładzie się taflę na idealnie poziomej powierzchni i pozostawia do wyschnięcia, nie dotykając jej, co trwa około trzech dni. Stwardnieje ona jak cyna i tworzy bardzo piękne czarne lustro. Oprawia się je w ramę i umieszcza gdziekolwiek, po dokładnym oczyszczeniu powierzchni ze wszelkich zanieczyszczeń. Można je również powiesić na ścianie jak każde inne lustro, ale zawsze w przeciwnym świetle. Osobę, która chce zobaczyć złodzieja, ducha lub miejsce, stawia się przed lustrem, samemu stojąc za nią, koncentrując się z dużą siłą woli na obszarze małego mózgu, i wzywa się ducha głośnym głosem w imię Boga i w sposób, który imponuje patrzącemu.

Niemniej jednak to eksperyment wymaga kilku warunków, z których pierwszy polega na znalezieniu osoby posiadającej ten rodzaj zdolności jasnowidzenia. Nic nie jest powszechne w faktach psychologicznych. W swoim czasie dużo mówiono o magicznym lustrze doktora Dee, które w 1842 roku zostało sprzedane za wysoką sumę trzystu dwudziestu sześciu franków wśród kuriozów, które Horace Walpole posiadał w Strawberry Hill. Było to po prostu doskonale wypolerowane, okrągłe kawałek węgla z uchwytem. Kuriozum to znajdowało się niegdyś w gabinecie hrabiego z Peterborough. Katalog opisywał je tak: „Czarny kamień, za pomocą którego doktor Dee przywoływał duchy.” Przeszedł on z rąk hrabiego do Lady Elisabeth Germaine, a następnie stał się własnością Johna, księcia Argyll, którego wnuk Lord Campbell podarował go Walpole’owi. Autor „Theatrum Chemicum”, Elias Ashmole, wspomina o tym lustrze w następujących słowach: „Za pomocą magicznego kamienia można zobaczyć wszystkie osoby, które się chce, niezależnie od tego, w jakiej części świata się znajdują, nawet jeśli są w najbardziej niedostępnych komnatach lub ukryte w jaskiniach znajdujących się w głębi ziemi.” John Dee, urodzony w Londynie w 1527 roku, był synem handlarza win, studiował nauki z sukcesem, a następnie poświęcił się astrologii. Królowa Elżbieta wzięła go pod swoją opiekę, napisał kilka użytecznych dzieł, zajmował się magią, przywoływał duchy i przepowiadał przyszłość, widział rzeczy niewidzialne. Gdy odkrył swoje lustro, skierował do Boga modlitwę dziękczynną. Przez całe swoje życie zajmował się poszukiwaniem kamienia filozoficznego i zmarł w wielkiej nędzy w Londynie w wieku 84 lat. (Magasin pittoresque, sierpień 1845).

Hrabia de Laborde przywiózł ze swojej podróży do Egiptu podobną tajemnicę. Baron Du Potet przedstawił swoim subskrybentom drugą w swoim „Journal des Magnetismus”; jedna jest znacznie prostsza niż druga, a obie równie skuteczne. Hrabia de Laborde opisuje dokładnie: używa kadzidła i potrzebuje współpracy duchów, podczas gdy Baron Du Potet wydaje się wykorzystywać tylko magnetyzm myśli. Cagliostro także używał magnetyzmu, choć nikt tego nie podejrzewał, kładąc jedną rękę na głowie swoich uczniów. Wiejscy czarownicy osiągają to samo w najbliższym lustrze, błagając o pomoc duchy, które ułatwiają powodzenie takich eksperymentów. Hrabia de Laborde używa błyszczącego atramentu, który daje osobie widzącej do ręki, i stymuluje jej układ nerwowy przyjemnymi zapachami. Baron Du Potet rysuje węglem krąg na podłodze, aby pokazać osobie widzącej obraz, którego ta pragnie; wspiera myślą osobę podatną na ten eksperyment.

Dla czarowników ich reputacja jest wielką pomocą. Niektóre uprzedzenia wobec osób podejrzanych o kradzież lub inne przewinienia, ich imponująca postawa, ich przywoływanie jakiegokolwiek znanego im ducha, nawet bez znajomości sensu wypowiadanych słów, i – działają! Wspomniany wcześniej Leon również tak postępował; modlitwa, wiara i zdolność widzenia ułatwiały jego eksperymenty. Cagliostro, któremu towarzyszyła reputacja człowieka niepojętego, oprócz wyczucia, z jakim wybierał swoich uczniów, oraz jego tajemniczy magnetyzm, również często operował z powodzeniem. Jeśli jednak zapytam de Laborde, Du Potet, Cagliostro, wiejskich czarowników i innych, czy sami widzieli coś w swoich lustrach lub odbijających ciała, odpowiedzą „Nie”.

W związku z tym trzeba być szczególnie predysponowanym do tego rodzaju eksperymentów, trzeba być pod wpływem imponującego aparatu, tajemniczego magnetyzmu lub pomocy duchów i kadzideł. Dlatego radzę, aby korzystanie z mojego lustra było otoczone pewną godnością i używać tylko tego, co może wpłynąć na wyobraźnię i nerwy, zarówno moralny, jak i duchowy magnetyzm, jak również kadzidło. Wszystko, co ma przyjemny, słodki zapach, przemawia do dobrych duchów, zwłaszcza kadzidło, piżmo, benzoes itp.; a dla złych duchów nasiona bielunia, konopi, wilczej jagody, anyż, kolendra itp. Każdy szuka swojej atmosfery lub tego, co z nim współgra; przede wszystkim jednak należy unikać pomocy duchów przywoływanych w tym kontekście. Należy kierować się jedynie duchem sprawiedliwości, ostrożności i humanitaryzmu; w przeciwnym razie grozi nieszczęście!

Można się zastanawiać, dlaczego zalecam unikanie przywoływania złych duchów, a jednocześnie podaję środki, by ofiarować im odpowiednie kadzidło. Mam jednak nadzieję, że uznacie mnie za konsekwentnego, gdyż mówię tu tylko o zjawiskach, które chce się zobaczyć w związku z kradzieżą lub innym przestępstwem popełnionym na swoją szkodę. To duchy przestępców posłuchają waszego wezwania, by się ukazać, i będą szukać odpychającego zapachu tego kadzidła. Nie macie się czego obawiać z ich strony, gdyż to oni mają wszystko do obawienia się z waszej strony; to, co zalecam unikać, to wymawianie słów, których znaczenia nie znacie i które mogą przywołać złośliwe duchy na waszą pomoc, aby sprawić, że pojawią się ci, których chcecie zobaczyć. To już jest właściwa magia; strzeżcie się, aby nie stracić niebiańskiego szczęścia dla odrobiny ziemskiej sławy. Przy wszystkich naszych eksperymentach z widzeniem na odległość możemy obejść się bez ich pomocy; mamy moc osiągnąć to samodzielnie za pomocą środków, które pozwalają nam osiągnąć te wyniki. Jeśli obawiam się pomocy nieznanych duchów, to dlatego, że najprostszy osąd dotyczący zjawisk duchowych magnetyzmu słusznie prowadzi do wniosku, że istnieją duchy, które, po odrzuceniu swojej materialnej powłoki, nie uwalniają się jednocześnie od swojego skłonności do zła; i że nie mogą zaspokoić tej skłonności na innych duchach, które je otaczają i mają tę samą skłonność. Jesteśmy więc jedynymi istotami, na których mogą to uczynić, a jeśli pozornie starają się nam służyć, nie robią tego z dobroci, lecz tylko po to, by szerzyć zło. Byłoby zbędne wyliczać wszystkie konsekwencje wynikające z kontaktów z nimi.

Magnetyzm, wraz ze wszystkimi swoimi cechami szczególnymi, dostatecznie udowadnia nam zależność pewnych inteligencji od mocy magnetyzera, a filozofia tej nauki obaliła wszystkie dotychczasowe idee do tego stopnia, że nie wiemy już, co myśleć, w co wierzyć i co robić. Jeśli więc musimy obawiać się usług przyjaciela, którego znamy, to o ileż bardziej powinniśmy unikać usług całkowicie nieznanych nam istot!

W tej kwestii należy sięgnąć do „Journal des Magnetismus”, tom V, strona 276, artykuł „Magnetische Konferenzen” (Magia, autorstwa barona Du Potet), gdzie można przeczytać: „Dusze potępionych pojawiają się jako pierwsze i odpowiadają, ponieważ wciąż są skłonne do współudziału w realizacji złowrogich planów; nie należy od nich oczekiwać więcej, ponieważ mają tylko tę moc. To był obłęd i los złośliwych ludzi, ponieważ widziano ich w starożytności służących za złoto, rozpustę i namiętności.” Jakże nie wspiera tej rady, którą właśnie udzieliłem, ta autorytatywna wypowiedź!

Kontynuuj, uczciwy i godny człowieku, ponieważ masz nam jeszcze wiele do ujawnienia; mów, nie obawiaj się zarzutu fantazji; nigdy nie jest za wcześnie, aby oświecić bliźniego, a prawie zawsze jest za późno, gdy już jest uwikłany w błąd!

 

źródło: Der magische Spiegel. Von L. A. Cahagnet; „Zentralblatt für Okkultismus” Miesięcznik do badania całokształtu nauk tajemnych,  Dezember 1915.
nazwa niemiecka: „Zentralblatt für Okkultismus” Monatsschrift zur Erforschung der gesamten Geheimwissenschaften, Dezember 1915.


Theatrum Chemicum Britannicum to ważne dzieło skompilowane przez Eliasa Ashmole’a, opublikowane po raz pierwszy w 1652 roku. Jest to zbiór angielskich tekstów alchemicznych, z których wiele wcześniej dostępnych było jedynie w prywatnych rękopisach. Kompilacja Ashmole’a zawiera poetyckie i prozatorskie prace znanych angielskich alchemików, takich jak Thomas Norton, George Ripley i John Dee. Zbiór ten nie tylko zachował te ważne prace, ale także uczynił je dostępnymi dla szerszej publiczności, znacząco przyczyniając się do rozwoju badań nad alchemią w Anglii.

Elias Ashmole (1617-1692) był angielskim antykwariuszem, politykiem, astrologiem i alchemikiem. Był znaczącą postacią w badaniach nad alchemią i okultyzmem w XVII wieku. Zainteresowanie Ashmole’a alchemią było głęboko inspirowane jego relacją z Williamem Backhouse’em, który adoptował go jako syna duchowego i wprowadził w ezoteryczne tradycje hermetycznej mądrości. Choć Ashmole sam nie przeprowadzał wielu eksperymentów alchemicznych, był oddanym kolekcjonerem i uczonym tekstów alchemicznych.

Wkład Ashmole’a wykracza poza alchemię; był również instrumentalny w katalogowaniu i zachowywaniu różnych zbiorów kuriozów i antyków. Jednym z jego najważniejszych dziedzictw jest założenie Muzeum Ashmolean w Oksfordzie, które powstało z kolekcji Johna Tradescanta Młodszego, znanego botanika i kolekcjonera. Determinacja Ashmole’a w zdobywaniu kolekcji Tradescanta doprowadziła do powstania jednego z najwcześniejszych publicznych muzeów w Anglii.

Inne znane prace Ashmole’a to „Fasciculus Chemicus”, angielskie tłumaczenie łacińskich tekstów alchemicznych, oraz „The Way to Bliss”, które łączyło zasady medycyny galenicznej i paracelsjańskiej.

Więcej szczegółowych informacji o Eliasie Ashmole’u i jego dziełach można znaleźć w tych źródłach:


Die entschleierte Magie” to książka autorstwa barona Julesa Du Potet de Sennevoy, opublikowana w 1914 roku przez wydawnictwo Max Altmann w Lipsku. Du Potet, znany jako jeden z pionierów magnetyzmu zwierzęcego, omawia w niej zasady i praktyki związane z tą tajemniczą nauką. Książka zawiera portret autora oraz 19 ilustracji, a także szczegółowe opisy jego metod i eksperymentów. Jest to jedno z kluczowych dzieł dotyczących magii i magnetyzmu, mające na celu ujawnienie i wyjaśnienie ukrytych tajemnic tych dziedzin​ (Viarius)​.