Fragmenty, cytaty i komentarze redaktora
Droga Riley i Judy,
„Był interesujący artykuł dotyczący faktu, że CIA używało tajnego kodu opracowanego przez opata Spanheimu, Trithemiusa. Ten człowiek był nauczycielem Korneliusza Agryppy, Paracelsusa i doktora Fausta. To poważne referencje!
Trithemius był znanym alchemikiem wśród osób interesujących się tą dziedziną, ale potrafił utrzymać niski profil — aż do momentu, gdy (nie CIA) lecz Agencja Bezpieczeństwa Narodowego zwróciła uwagę na jego kody.
Jego książka Polygraphia opisuje rozwój niemal niemożliwych do złamania technik kryptograficznych. Jego Stenographia to prawdziwa księga magii. Jego uczeń, Agrippa, napisał trzy tomy o magii zatytułowane Occulta Philosophia. Pierwszy z tych tomów został wydany ponownie przez wydawnictwo Samuel Weiser w Nowym Jorku, ale na tym koniec. Jako początkujący alchemik mam więcej niż przelotne zainteresowanie tymi książkami, a także tytułem Picatrix.
Chciałbym zdobyć którąkolwiek lub wszystkie te prace w JAKIEJKOLWIEK formie, włącznie z kopiami kserograficznymi. Możecie swobodnie podać mój adres, jeśli ktoś mógłby odpowiedzieć.”
Hans W. Nintzel, 612 Woodhaven Pl.
Richardson, Teksas 75081
Nie jest zaskoczeniem, że CIA i Agencja Bezpieczeństwa Narodowego czerpią z pism Trithemiusa zaawansowaną wiedzę o kryptografii. Uczeni okultyści, tacy jak opat, musieli pisać w kodzie, aby uniknąć złowrogiej uwagi hierarchii Kościoła rzymskokatolickiego oraz lokalnych królewskich dyktatur tamtych czasów. Nazywamy to „MIRO” – Wojskowo-Przemysłowo-Religijna Oligarchia, która kontroluje większość kapitalistycznych narodów. Dlatego studia i stosowanie kryptografii były ważną częścią nauki okultystycznej w średniowieczu, jeśli okultysta chciał przeżyć i kontynuować swoją pracę! Sir Francis Bacon z pewnością stał się w tym ekspertem i to z tych samych powodów. W sztukach Szekspira napisanych przez niego odkryto co najmniej sześć różnych kodów.
Zastanawiam się, Hans, czy nie powinieneś być bardziej zainteresowany pismami Trithemiusa niż jego ucznia, Agryppy? Mamy tom wydany przez Weiser dotyczący Agryppy i nie ma w nim wiele poza ogólną filozofią. Posiadamy dwa tomy pism Trithemiusa, przetłumaczone z łaciny i wydane w Londynie w 1800 roku przez Francisa Barretta, a następnie ponownie wydane przez Basil Wilby, Helios Book Service, Ltd, 8 The Square, Toddington, niedaleko Cheltenham, Gloucester, Anglia, 1966. Jeśli nadal są w druku, prawdopodobnie możesz je zdobyć od Wilby. Napisz po listę i aktualne ceny.
Wydaje się, że najważniejszą częścią kabalistycznego systemu Trithemiusa było tworzenie i magnetyzowanie sygili oraz symboli, które pozwalały na kontakt z duchami różnych planet i sefirot Drzewa Życia. Jest to formalny, sprawdzony sposób przywoływania niewidzialnych sił i kierowania nimi na konstruktywne – lub destrukcyjne – cele, w zależności od intencji.
Na przykład nr 34 na stronie 29. Obraz, który należy wygrawerować na kamieniu szlachetnym lub minerale, przedstawia: „Kobietę z ogonem ryby, z lustrem w jednej ręce i gałązką w drugiej.” Kamień, który należy użyć, to hiacynt. Korzyść: „czynić noszącego niewidzialnym.” Trithemius komentuje: „Powinien być osadzony w złotym pierścieniu i noszony na palcu. Aby pierścień działał, musi być obrócony tak, aby kamień znajdował się najbliżej wnętrza dłoni, która powinna być zamknięta. Sygil powinien być pokryty woskiem.”
Oczywiście, na poprzednich stronach znajdują się szczegółowe instrukcje dotyczące przygotowania się do takich kontaktów, a przygotowania mogą wymagać lat oddanej nauki i praktyki – chyba że ktoś poświęcił na to tysiące godzin w poprzednich życiach! Niektórzy amatorzy biorą książkę tego typu, próbują jednego z eksperymentów dla zabawy i osiągają zdumiewające rezultaty.
„OSTRZEŻENIE DLA NIEDOŚWIADCZONYCH W TEJ SZTUCE ORAZ RADA DLA TYCH, KTÓRZY PRAGNĄ BYĆ ADEPTAMI”
Francis Barrett pisze: „Bracie, konieczne jest, abym cię poinformował, że cokolwiek pragniesz osiągnąć w tej sztuce, którą nazywamy Magią, taka będzie twoja więź i odpowiedź. Jeśli dążysz do zemsty, powinieneś wiedzieć, że przyciągniesz do siebie mściwego demona lub piekielnego, wściekłego ducha, działającego w zasadzie gniewu Boga.”
Albo Boga-Niszczyciela, jak to ujmujemy. Gdy doktorowie Faust z Centralnej Agencji Wywiadowczej uruchamiają swoje gigantyczne urządzenia radiestezyjne, by skierować „modlitwę śmierci” na jednego ze swoich wrogów, ludzkie i nieludzkie potwory z Niższego Astralu przybywają na ich „wezwanie” i chętnie biorą udział w złu. Instrument radiestezyjny to magiczne narzędzie, podobnie jak urządzenie UKACO, różdżka radiestety czy wahadło. W rozdziale o Tiferet, centrum Chrystusowym na Drzewie Życia, w swojej książce The Mystical Qabalah, Dion Fortune wyjaśnia bardziej szczegółowo konsekwencje kontaktów z ludzkimi i żywiołowymi siłami oraz dlaczego świadome podejście do tych Niewidzialnych Sił powinno odbywać się z ostrożnością i przy użyciu formalnego, sprawdzonego systemu.
„Zakon Aniołów Tiferet to Malachim, czyli Królowie. Są to duchowe zasady sił natury – i nikt nie może ich kontrolować ani bezpiecznie kontaktować się z zasadami żywiołów, jeśli nie posiada inicjacji Tiferet, która jest inicjacją mniejszego adepta. Musi być zaakceptowany przez Królów Żywiołów, to znaczy, musi uświadomić sobie ostateczną duchową naturę sił natury, zanim będzie mógł nimi (bezpiecznie) posługiwać się w ich żywiołowej formie.”
„W swojej subiektywnej, elementarnej formie siły te pojawiają się w mikrokosmosie (czyli w nas samych) jako potężne instynkty walki, rozmnażania, poniżania się, wywyższania się oraz wszystkie te czynniki emocjonalne znane psychologom. Oczywiste jest zatem, że jeśli pobudzamy i wzmacniamy te emocje w naszej naturze, musimy to robić w celu wykorzystania ich jako sług Wyższego Ja, kierowanych przez rozum i zasady duchowe. W związku z tym, kiedy operujemy siłami elementarnymi, musimy to robić za pośrednictwem Królów, pod przewodnictwem Archanioła i poprzez inwokację Świętego Imienia Boga odpowiedniego dla danej sfery. Mikrokosmicznie oznacza to, że potężne elementarne siły napędowe naszej natury są skorelowane z Wyższym Ja, zamiast być odłączone i pogrążone w klifotycznym podziemiu freudowskiej podświadomości.
Operacje elementarne oczywiście nie są wykonywane w Sferze Tiferet, ale konieczne jest, aby były kontrolowane z tej Sfery, jeśli mają pozostać w ramach Białej Magii. Jeśli brakuje takiej wyższej kontroli, szybko stoczą się w Czarną Magię.
Mówi się, że podczas Upadku (z Ogrodu Eden) cztery niższe sefiroty (nasza fizyczna osobowość) zostały oddzielone od Tiferet i przyswojone do Klifot. Gdy siły elementarne zostają oddzielone od swoich duchowych zasad w naszych koncepcjach i stają się celem samym w sobie – nawet jeśli nie ma złych intencji, a jedynie eksperymentowanie – dochodzi do Upadku, a wkrótce potem do degeneracji.
Najbardziej przerażającym współczesnym przykładem tego jest medycyna, która nadal torturuje i zabija bezbronne zwierzęta w badaniach laboratoryjnych.
Ale gdy jasno uświadomimy sobie duchowe zasady stojące za wszystkimi rzeczami naturalnymi, wówczas są one w stanie niewinności – używając terminu teologicznego o określonej konotacji. Są 'nieupadłe’ i możemy bezpiecznie z nimi pracować, a także korzystnie rozwijać je w naszej naturze, przyczyniając się do nieskrępowania i równowagi, tak koniecznych dla zdrowia psychicznego. Ta korelacja naturalnego z duchowym, utrzymująca je w stanie niewinności, jest bardzo ważnym punktem we wszystkich praktycznych działaniach w dowolnej formie magii.”
Powrót do słów Franciszka Barretta skierowanych do Poszukiwacza:
„Jeśli twoje pragnienia dotyczą światowego bogactwa i wywyższenia, otrzymasz duchy ziemskie lub ogniste, które zwiodą cię bogactwem świata centralnego (dobrym współczesnym przykładem jest nieopłakiwany dr Morris Fishbein, który zmienił Amerykańskie Towarzystwo Medyczne w instrument władzy i ucisku); jeśli szukasz sławy lub blasku chwały, zostaną ci przypisane duchy pychy, które zaspokoją twoje nadmierne pragnienie próżnej chwały (innym przykładem jest Richard M. Nixon). Wszystkie te funkcje mają przypisane duchy, które z chęcią będą mieszać się z twoim duchem, przyciągać cię do swojej natury i służyć twoim celom w zakresie dozwolonym przez Boga; a jakimi są twoje pragnienia i z jakiego źródła pochodzą, taka będzie odpowiedź.
Ale jeśli pragniesz wiedzy tylko dla chwały Boga i pomocy bliźniemu, z wielką pokorą napełniając serce miłością do Boga, wówczas otrzymasz czystego ducha, który spełni (za pozwoleniem Pana) twoje pragnienia. Dlatego szukaj tego, co dobre; unikaj wszelkiego zła w myśli, słowie i czynie; módl się do Boga o napełnienie cię mądrością, a wtedy zbierzesz obfite plony. Przed tobą są dwie drogi magii, wybierz tę, którą chcesz, a otrzymasz swoją nagrodę. Żegnaj.”
Franciszek Barret jako kontynuator tradycji Trithemiusa
Barrett wydaje się być reinkarnacją jednego z uczniów Trithemiusa w poprzednim życiu w Niemczech, kontynuując na poziomie fizycznym badania i praktyki okultystyczne tamtego wcielenia, ale czyniąc to bardziej otwarcie w swobodniejszym klimacie Anglii.
Trithemius – Wodnik!
Johann Tritheim, znany również jako Trithemius ze Spanheimu, urodził się 1 lutego 1462 roku w Trittenheim, niedaleko Trewiru, a zmarł 27 grudnia 1516 roku w Würzburgu. Był jedynym synem winiarza Johna Heidenburga i arystokratki Elżbiety de Longwy.
… (Dalsze informacje o Trithemiusie są zgodne z tekstem powyżej i zawierają szczegóły dotyczące jego dzieł oraz życia).
źródło: THE MAGIC ANDPHILOSOPHYOF TRITHEMIUS OF SPANHEIM Clips, Quotes and Comment by the Editor Dear Riley and Judy: Round Robin California Jan-Feb 1977.
1. Elementarne siły w mikrokosmosie
Elementarne siły są opisane jako podstawowe impulsy i instynkty, które napędzają ludzką naturę. Mogą być postrzegane jako wewnętrzne „żywioły” człowieka: instynkt przetrwania, walki, rozmnażania, dominacji czy pokory. Te siły, choć fundamentalne dla ludzkiego istnienia, muszą być podporządkowane Wyższemu Ja – duchowej, oświeconej części człowieka.
Kluczowe zasady:
- Elementarne siły należy kierować zgodnie z duchowymi zasadami, co wymaga zrozumienia ich natury i celów.
- Bez kontroli duchowej te siły mogą prowadzić do chaosu (określanego jako klifot), co jest metaforą dla destrukcyjnych, niekontrolowanych impulsów podświadomości.
2. Tiferet jako centrum kontroli duchowej
Tiferet, szósta sefira na kabalistycznym Drzewie Życia, symbolizuje harmonię, równowagę i oświecenie. Działa jako centrum duchowego kierownictwa, które łączy materialne aspekty życia z duchowymi ideałami.
Znaczenie Tiferet w magii:
- Operacje magiczne związane z siłami elementarnymi nie są wykonywane w Tiferet, ale muszą być nią kontrolowane.
- Brak kontroli z poziomu Tiferet prowadzi do wypaczenia praktyk i przesunięcia w stronę czarnej magii.
Praktyczna nauka:
Zaleca się, aby każdy praktykujący magię rozwijał zrozumienie Tiferet, co wymaga pracy nad sobą, równowagi emocjonalnej i duchowej introspekcji.
3. Upadek i klifoty
Według autora, w wyniku Upadku (symbolizowanego przez wygnanie z Ogrodu Eden) cztery niższe sefiroty zostały oddzielone od Tiferet, co doprowadziło do ich asymilacji w klifot. Klifoty reprezentują negatywne, destrukcyjne siły, które powstają, gdy pierwotne energie są pozbawione duchowego przewodnictwa.
Lekcja dla praktyków magii:
- Eksperymentowanie z siłami magicznymi bez duchowego zrozumienia prowadzi do degeneracji. Nawet „niewinne” zabawy z magią mogą mieć nieoczekiwane skutki.
- Magia wymaga harmonii między naturalnym a duchowym, co pozwala zachować elementarne siły w stanie „niewinności”.
4. Magiczne pierścienie i ich użycie
W tekście wspomniano o pierścieniach magicznych i zasadach ich używania w celu osiągnięcia określonych efektów, takich jak niewidzialność. Praktyka ta pochodzi z tradycji kabalistycznej i alchemicznej, gdzie symbole i materiały są nośnikami energii magicznej.
Zasady tworzenia magicznych pierścieni:
- Wybór materiału:
- Kamienie szlachetne są kluczowym elementem magicznych pierścieni. W przypadku opisanego pierścienia do niewidzialności należy użyć kamienia hiacyntowego.
- Kamień musi być osadzony w złocie, które symbolizuje czystość i królewskość, co wzmacnia jego magiczne właściwości.
- Grawerowanie symboli:
- Obraz, który ma być wygrawerowany, musi być związany z określoną intencją (np. „kobieta z ogonem ryby, z lustrem w jednej ręce i gałązką w drugiej” w celu osiągnięcia niewidzialności).
- Rytuał grawerowania odbywa się w określonym czasie, zgodnym z astrologicznym wpływem planet, które wspierają intencję pierścienia.
- Astrologiczny moment wykonania:
- Tworzenie i rytuały związane z pierścieniami muszą być zsynchronizowane z określonymi pozycjami planet w astrologii. Każda planeta ma przypisane znaki zodiaku, w których jej wpływ jest najkorzystniejszy (np. Słońce w Lwie, Wenus w Byku i Wadze).
- Przygotowanie użytkownika:
- Praktykujący musi przejść duchowe przygotowanie, które może trwać lata. Obejmuje to medytacje, modlitwy i oczyszczenie wewnętrzne.
- Pierścień działa tylko wtedy, gdy intencje praktykującego są zgodne z wyższymi zasadami duchowymi.
- Użycie pierścienia:
- Pierścień należy nosić na palcu w taki sposób, aby kamień dotykał wnętrza dłoni. Aby aktywować jego moc, kamień musi być odwrócony w kierunku wnętrza dłoni, a sygila zakryta woskiem, aby chronić energię przed rozproszeniem.
Ostrzeżenie:
Eksperymentowanie bez odpowiedniego przygotowania duchowego może prowadzić do przyciągania negatywnych sił. Niewłaściwe użycie pierścieni może odwrócić ich działanie lub wywołać niezamierzone skutki.
5. Trithemius – życie i nauczanie
Trithemius był kluczową postacią renesansowego okultyzmu, znaną zarówno ze swoich osiągnięć intelektualnych, jak i kontrowersji związanych z praktykami magicznymi. Jego dzieła były istotne dla rozwoju zachodniej tradycji okultystycznej, a jego prace nad kryptografią i kabalistyczną magią są uznawane za fundamenty współczesnych systemów ezoterycznych.
Wkład Trithemiusa w magię:
- Rozwinięcie systemu kabalistycznego opartego na sygila i symbolach, które pozwalały na kontakt z siłami planetarnymi i duchami.
- „Stenografia” i „Polygraphia” jako narzędzia dla szyfrowania i mistycznej komunikacji.
6. Wpływ astrologii na praktykę magiczną
Trithemius kładł duży nacisk na astrologiczne aspekty magii. Uważał, że pozycje planet mają bezpośredni wpływ na skuteczność rytuałów i działań magicznych.
Astrologiczne zasady praktyki magicznej:
- Obserwacja pozycji planet:
- Każda planeta ma swoje „domy” (znaki zodiaku), w których jest najsilniejsza, oraz momenty, w których jej wpływ jest korzystny.
- Przykład: Mars powinien być w Baranie lub Skorpionie, a Słońce w Lwie.
- Unikanie negatywnych aspektów:
- Planety takie jak Saturn czy Mars w złych aspektach mogą osłabiać lub zakłócać efekty magii. Dlatego rytuały powinny być wykonywane, gdy te planety nie mają negatywnego wpływu.
- Czas i miejsce rytuału:
- Rytuały muszą być przeprowadzane w odpowiednim czasie astrologicznym, najlepiej w godzinach związanych z wybraną planetą.
7. Ostrzeżenia przed praktyką magii
Francis Barrett ostrzega przed niewłaściwym użyciem magii, podkreślając, że intencje praktykującego mają kluczowe znaczenie. Działanie w złej wierze, dla egoistycznych celów lub z niewiedzy, prowadzi do negatywnych skutków.
Kluczowe lekcje:
- Magia jest narzędziem, które może służyć zarówno dobrym, jak i złym celom – wybór należy do praktykującego.
- Praktyki magiczne powinny być wykonywane z pokorą, w zgodzie z duchowymi zasadami i dla dobra innych.