LATAH

Latah, według relacji współpracownika Hamburger Nachrichten, jest chorobą, która wydaje się być charakterystyczna wyłącznie dla ludności malajskiej zamieszkującej Jawę, Sumatrę, Malakkę oraz sąsiednie wyspy. Nie jest ona znana wśród Malajów na Cejlonie. Oprócz rdzennych mieszkańców, od czasu do czasu mogą na nią zapadać również osoby innych ras, jak Chińczycy, Tamilowie, a nawet Europejczycy.

W swojej najłagodniejszej formie choroba ta objawia się zmianą świadomości, która prowadzi do nagłej reakcji. Najczęściej polega ona na bezwiednym naśladowaniu bodźca, który wywołał przerażenie u chorego. Latah rozpoczyna się od nagłego okrzyku, po którym osoba dotknięta tą przypadłością traci zdolność do odpowiadania na pytania lub wykonywania jakiejkolwiek czynności bez bodźca zewnętrznego. Szczególnie wrażliwe osoby mogą popaść w stan przypominający lunatyzm pod wpływem jednego słowa, spojrzenia lub gestu.

W swojej najcięższej formie latah wykazuje podobieństwa do trzeciego stopnia hipnozy. Chory może zostać wprowadzony w stan hipnotyczny za pomocą prostego wezwania, a następnie wykonuje wszystkie polecenia, nie pamiętając później swoich działań. Atak zazwyczaj kończy się głębokim snem trwającym kilka godzin. Powszechność tej choroby wśród Malajów najlepiej ilustruje fakt, że rzadko spotyka się kobietę powyżej 45. roku życia, która nie byłaby w mniejszym lub większym stopniu dotknięta latah.

Choroba może pojawić się w każdym wieku, nawet u dzieci, jednak częściej dotyka kobiety. Latah uchodzi za zjawisko zarówno dziedziczne, jak i „zaraźliwe” przez naśladownictwo. Mimo to Malajowie nie traktują go jako choroby, lecz raczej jako cechę indywidualną – podobną do długiego nosa, odstających uszu lub innych fizycznych cech, którym nie przypisuje się większego znaczenia. Latah jest zaraźliwy przez naśladowanie i ma pewne podobieństwa do przypadków epidemicznej histerii.

Na szczęście niemal nie odnotowuje się przypadków przestępstw popełnionych przez osoby dotknięte latah. Zdarzały się jednak sytuacje, w których osoby oskarżone o drobne wykroczenia próbowały uniknąć odpowiedzialności, powołując się na latah. Przykładem może być zdarzenie, które miało miejsce kilka lat temu w Malakce.

Dwaj przyjaciele, Kassim i Amat, odbywali spacer po dżungli, każdy uzbrojony – zgodnie z malajskim zwyczajem – w bardzo ostry nóż zwany parang. Nagle przed nimi spadła duża gałąź drzewa. Kassim doznał tak wielkiego przerażenia, że – naśladując ruch opadającej gałęzi – rzucił się gwałtownie na ziemię. Amat, bardziej zainspirowany zachowaniem swojego przyjaciela niż samą gałęzią, również upadł obok niego. Niestety, w trakcie upadku ciężki parang przeciął przedramię Kassima i całkowicie odciął mu dłoń.

Amat został aresztowany i skazany na sześć miesięcy więzienia, mimo że sam poszkodowany zapewniał, że był to nieszczęśliwy wypadek. Przez lata żył z Amatem w tym samym kampongu (malajskiej wiosce) i obaj cierpieli na latah. Jednak sąd odmówił uznania tej argumentacji, by nie stworzyć precedensu, który mógłby umożliwić każdemu przestępcy tłumaczenie swoich czynów latah.

Dr William Fletcher, lekarz dystryktu Kuala Lumpur, na którego badaniach opiera się ten opis, postanowił sprawdzić, czy osoba cierpiąca na latah może być nakłoniona do popełnienia przestępstwa poprzez sugestię. Eksperyment przeprowadzono na kobiecie, u której latah rozwinął się po śmierci jej dziecka.

Do eksperymentu wykorzystano salę chorych w szpitalu głównym. Wybrano dzień, w którym ulewnie padało. W takich warunkach Tamilowie mają zwyczaj nakrywania się kocem i całkowitego chowania pod nim w łóżku. Na łóżku ułożono poduszki i płaszcze w taki sposób, by imitowały sylwetkę śpiącej osoby. Następnie obudzono chorą i zaprowadzono ją pod werandę.

Kiedy wprowadzono ją z powrotem do sali, powiedziano jej, że w tym łóżku śpi bogata tamilska dama pokryta drogocennymi klejnotami. Nagle wydano jej głośne polecenie: „Zabij tę kobietę i ukradnij jej biżuterię!”. Rozkaz został wykonany bez wahania.

Eksperyment ten dowodzi, że osoby pozbawione skrupułów mogłyby wykorzystywać ludzi cierpiących na latah jako narzędzia do popełniania przestępstw.

źródło: LE LATAH; La Lumiere  DÉCEMBRE 1908.


Latah z punktu widzenia współczesnej nauki

Latah to zjawisko psychiczne i neurologiczne, które występuje głównie wśród ludności malajskiej w Azji Południowo-Wschodniej, a także w innych społecznościach o podobnym kontekście kulturowym. Obecnie jest klasyfikowane jako zaburzenie dysocjacyjne i zespół kulturowo-specyficzny (ang. culture-bound syndrome), czyli stan psychiczny występujący głównie w określonych grupach etnicznych lub kulturowych.


Objawy i charakterystyka

Latah charakteryzuje się silną nadwrażliwością na nagłe bodźce (np. dźwięki, dotyk, nagłe gesty), co prowadzi do automatycznych, kompulsywnych reakcji takich jak:

  • Echolalia – powtarzanie słów wypowiedzianych przez inne osoby,
  • Echopraksja – mimowolne naśladowanie ruchów innych osób,
  • Koprolalia – niekontrolowane wypowiadanie wulgaryzmów lub nieodpowiednich słów,
  • Automatyczne wykonywanie poleceń – osoba może wykonać nawet absurdalne lub niebezpieczne zadanie, jeśli zostanie o to poproszona,
  • Stan podobny do transu lub hipnozy, w którym osoba chwilowo traci świadomość własnych działań.

Ataki latah często kończą się epizodem wyczerpania lub snem.


Podłoże neurologiczne i psychologiczne

1. Reakcja na stres i nadwrażliwość układu nerwowego

  • Współczesne badania sugerują, że latah może mieć podłoże w nadwrażliwości układu nerwowego na bodźce stresowe.
  • Osoby dotknięte latah wykazują nadmierną reakcję „walcz lub uciekaj”, co może być związane z zaburzoną regulacją neuroprzekaźników takich jak dopamina czy adrenalina.

2. Zjawisko kulturowej sugestii i naśladowania

  • Latah jest przekazywany społecznie, co oznacza, że jednostki uczą się tej reakcji przez obserwację i naśladowanie innych.
  • W społecznościach, gdzie latah jest znanym zjawiskiem, osoby bardziej podatne psychicznie mogą „wchodzić” w ten schemat zachowań, co przypomina histerię zbiorową.
  • Niektóre badania wskazują, że latah jest formą wyuczonej odpowiedzi, wzmacnianej przez reakcje otoczenia (np. śmiech lub zainteresowanie).

Latah a inne schorzenia

Latah ma pewne podobieństwa do innych zaburzeń neurologicznych i psychiatrycznych, takich jak:

  • Zespół Tourette’a (tikowe powtarzanie słów i ruchów),
  • Katapleksja (nagła utrata kontroli mięśniowej pod wpływem emocji, np. w narkolepsji),
  • Zespoły histeryczne i transkulturowe zaburzenia dysocjacyjne (jak amok wśród niektórych grup etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej),
  • Automatyzm w epilepsji płata skroniowego (nieświadome powtarzanie ruchów i słów w wyniku nieprawidłowej aktywności mózgu).

Czy latah jest chorobą?

Współcześnie nie uznaje się latah za chorobę w sensie medycznym, lecz za zespół kulturowy, który nie wynika z konkretnej patologii mózgu, lecz z warunków społeczno-kulturowych.
Nie jest też ujęty w standardowych klasyfikacjach medycznych jak ICD-10 czy DSM-5, choć można go sklasyfikować jako zaburzenie konwersyjne lub dysocjacyjne.


Czy latah można leczyć?

Nie ma specyficznego leczenia dla latah, ale możliwe metody terapeutyczne obejmują:

  • Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) – aby zmniejszyć podatność na reakcje automatyczne,
  • Techniki redukcji stresu – np. medytacja, biofeedback,
  • Farmakoterapia – w niektórych przypadkach leki przeciwlękowe lub przeciwpsychotyczne mogą pomóc,
  • Zmiana środowiska – ponieważ latah jest wzmacniane przez otoczenie, osoby, które opuszczają swoje społeczności, często stopniowo tracą objawy.

Podsumowanie

Latah to ciekawy przykład zaburzenia kulturowo-specyficznego, które nie jest klasyczną chorobą, ale raczej społeczną i psychologiczną reakcją na stres. Współczesna nauka widzi w nim zarówno element neurologiczny, jak i wyuczoną reakcję społeczną, co czyni go fascynującym zjawiskiem na styku psychologii, neurologii i antropologii.