Koncentracja i Medytacja

Koncentracja i Medytacja Z punktu widzenia Astrologii
Stuart Armour
Część II

Medytacja nigdy nie powinna być celem samym w sobie, ponieważ prowadzi to do ascetyzmu. Jej praktyka powinna być traktowana jedynie jako środek do celu, którym jest poznanie mocy naszej własnej duszy. Umożliwia nam ona zrozumienie głębin naszej podświadomości i praktyczne wykorzystanie jej magicznych mocy w codziennym życiu zawodowym.

Wprowadza nasz zewnętrzny, świadomy umysł w kontakt z „Czymś wewnątrz”, co rozwiązuje nasze problemy, niezależnie od tego, czy są one błahe, czy ważne. Uczy nas polegania na naszych intuicjach jako jedynym prawdziwym i niezawodnym przewodniku we wszystkich naszych działaniach. Daje nam niewidzialnego i potężnego partnera w grze życia. W niedawnej książce „Wewnętrzny sekret”, rzekomo napisanej przez amerykańskiego milionera, podkreślono to w następujących słowach:
„Być może pierwszą koncepcją tego dziwnego stanu rzeczy, jaka przyszła mi do głowy, było to, że oprócz moich własnych świadomych wysiłków i mocy umysłowych, w moich sprawach działało ‘coś innego’ – coś poniżej lub powyżej powierzchni rzeczy, co wydawało się działać na moją korzyść i w moim interesie. Pamiętam, jak raz powiedziałem sobie: ‘Wydaje się, że istnieje Coś lub Ktoś, kto bierze udział w tej grze, grając jako niewidzialny partner, wspierając moje działania, dostarczając korzystnych wskazówek i grając triumfy w odpowiedzi na moje ruchy.’ Wydawało się, że mam wykwalifikowanego partnera w grze, i wkrótce zacząłem mieć do niego zaufanie, do jego umiejętności i do jego chęci, aby pomóc mi wygrać.”
Na podstawie moich własnych podobnych doświadczeń z tym „Czymś wewnątrz” zrobiłem te uwagi w moim artykule „Nowa Myśl i Astrologia”, który ukazał się w American Astrological Student and Adept w zeszłym roku: „Stosując tę metodę, człowiek czuje, że życie jest jak gra w szachy, choć w naszych ruchach nie jesteśmy zdani na nasze własne zasoby, ponieważ gdy przychodzi nasz ruch, intuicja mówi nam dokładnie kiedy i jak go wykonać. To tak, jakby niewidzialny mentor stał za nami i naprawdę grał za nas w grę, przez coś w rodzaju bezprzewodowego połączenia.” W momencie, gdy to pisałem, nie widziałem jeszcze tej książki, „Wewnętrzny sekret”, więc to tylko pokazuje, że każdy badacz podświadomości uzyska mniej więcej te same wyniki.

To, że „Coś wewnątrz” było zasadą przewodnią w życiu Emersona, wyraźnie wynika z następującej rozmowy, którą miał z Charlesem J. Woodburym: „Nie udaję, że mam jakiekolwiek przykazanie czy wielkie objawienie, ale jeśli kiedykolwiek formułuję plan, proponuję podróż lub kierunek postępowania, napotykam, być może, cichy przeszkodę w moim umyśle, której nie potrafię wyjaśnić. Bardzo dobrze; zostawiam to, myślę, że może minie; jeśli nie minie, ulegam jej, słucham jej. Pytasz mnie, jak to opisać. Nie potrafię tego opisać. To nie jest wyrocznia, nie anioł, nie prawo; jest zbyt proste, by je opisać; to tylko ziarno gorczycy. Ale takie, jakie jest, jest czymś, czego sprzeczność całej ludzkości nie mogłaby wstrząsnąć.”

To była myśl przewodnia filozofii Emersona, ponieważ nigdy nie męczył się przypominaniem nam: „Zaufaj temu, co wewnątrz ciebie. Nikt nigdy tego nie przewyższył.” I, „Dusza jest postrzegającym i ujawniającym prawdę.”

Ta wiedza nie jest ograniczona wyłącznie do nowoczesnych członków różnych kultów, takich jak Chrześcijańska Nauka, Nowa Myśl, Wyższa Myśl, Nauka Umysłu, itd., ale została również odkryta przez niektórych ortodoksyjnych członków kościoła. To pokazuje, że jest to uniwersalna moc dostępna dla wszystkich poszukiwaczy, niezależnie od rasy czy wyznania.

Zamierzam obszernie zacytować jednego z ortodoksyjnych. Fragment pochodzi z „Różnorodności doświadczeń religijnych” prof. Williama Jamesa. Zajmuję tę przestrzeń, ponieważ choć opis jest sformułowany językiem ortodoksyjnego chrześcijanina, jego treść będzie zgodna z doświadczeniem każdego nieortodoksyjnego i liberalnego badacza.

„W prowadzonego rodzaju życia,” mówi dr Hilty, – „Książki i słowa (a czasem ludzie) pojawiają się w naszej świadomości dokładnie w momencie, gdy są potrzebne; prześlizgujemy się nad wielkimi niebezpieczeństwami jakby z zamkniętymi oczami, pozostając nieświadomymi tego, co mogłoby nas przerażać lub sprowadzić na manowce, aż do momentu, gdy niebezpieczeństwo minie – szczególnie w przypadku pokus próżności i zmysłowości; że ścieżki, na które nie powinniśmy wkraczać, są jakby odgrodzone cierniami; ale po drugiej stronie wielkie przeszkody są nagle usuwane; że kiedy nadejdzie czas na coś, nagle otrzymujemy odwagę, która wcześniej nam brakowała, lub dostrzegamy sedno sprawy, które dotąd było ukryte, lub odkrywamy w sobie myśli, talenty, a nawet fragmenty wiedzy i wglądu, o których nie sposób powiedzieć, skąd się wzięły; wreszcie, że ludzie pomagają nam, sprzyjają nam lub odmawiają nam, jakby musieli to robić wbrew swojej woli, tak że często ci, którzy są wobec nas obojętni lub nawet nieprzyjaźni, przynoszą nam największą korzyść. Oprócz tego, inne godne uwagi rzeczy mają miejsce, które nie łatwo jest wyjaśnić. Nie ma żadnych wątpliwości, że teraz chodzimy stale przez ‘otwarte drzwi’ i najłatwiejsze drogi, z jak najmniejszą troską i kłopotami, jakie można sobie wyobrazić.

„Ponadto, okazuje się, że sprawy załatwiają się ani za wcześnie, ani za późno, podczas gdy wcześniej były one psute przez nieterminowość, nawet gdy przygotowania były dobrze przeprowadzone. Dodatkowo, robimy to z doskonałym spokojem umysłu, prawie jakby to były sprawy bez znaczenia, jak zlecenia wykonane dla kogoś innego, w takim przypadku zwykle działamy bardziej spokojnie niż wtedy, gdy działamy we własnych sprawach. Znowu, okazuje się, że potrafimy czekać na wszystko cierpliwie, a to jest jedna z wielkich sztuk życia. Okazuje się, że każda rzecz przychodzi w odpowiednim czasie, jedna po drugiej, tak że zyskujemy czas na zapewnienie sobie pewnego gruntu, zanim przejdziemy dalej. A potem wszystko przychodzi do nas w odpowiednim momencie, dokładnie to, co powinniśmy zrobić, itd., i często w bardzo uderzający sposób, jakby ktoś trzeci pilnował tych rzeczy, które łatwo możemy zapomnieć.

„Często również osoby przychodzą do nas we właściwym czasie, aby zaoferować lub poprosić o to, co jest potrzebne, a czego nigdy nie mielibyśmy odwagi ani determinacji, aby podjąć się z własnej inicjatywy.

„Dzięki wszystkim tym doświadczeniom stajemy się życzliwi i tolerancyjni wobec innych ludzi, nawet tych, którzy są odpychający, zaniedbani lub złośliwi, ponieważ oni także są narzędziami dobra w rękach Boga, i często najbardziej skutecznymi. . . .

„Wszystkie te rzeczy są znane każdemu, kto miał takie doświadczenia; i można by przytoczyć najbardziej wymowne przykłady. Najwyższe zasoby mądrości światowej nie są w stanie osiągnąć tego, co, pod przewodnictwem boskim, przychodzi do nas samo.”
Powyższe słowa z ich częstymi odniesieniami do terminowości i że rzeczy przychodzą we właściwym czasie, przemawiają do umysłu astrologa, który jest wykształcony w dziedzinie prawa planetarnego. To jest łatwiejsze do zaakceptowania niż twierdzenia niektórych kultów, które twierdzą, że są w stanie wyczarować dziesięć tysięcy dolarów z powietrza za pomocą samej siły myśli, bez względu na wpływy gwiezdne czy dekrety nadrzędnego Przeznaczenia.

Na ile medytacja, i wynikające z niej poleganie na Wewnętrznym Ja, modyfikuje wpływy planetarne, stanowi trudne pytanie do rozwiązania. Weźmy pod uwagę kwestię zdrowia. Wszyscy znamy przypadki, w których osoby cierpiące na złe zdrowie zostały nagle wyleczone przez Chrześcijańską Naukę, Nową Myśl, itp. Aby być chorym, trzeba być pod wpływem jakiegoś planetarnego aflikcji, a jeśli nastąpiło wyleczenie, to wpływ planetarny musiał zostać albo przezwyciężony przez nowy mentalny i duchowy punkt widzenia pacjenta, albo też planetarna aflikcja musiała minąć, aby umożliwić wyleczenie. To, że pierwsza opcja jest bardziej prawdopodobna, świadczy o dużej liczbie przypadków, w których osoby cierpiały przez lata, ale po zmianie mentalnego i duchowego punktu widzenia natychmiast stały się zdrowe i tak pozostały przez lata. Jeśli twierdzimy, że to dlatego, że planetarna aflikcja minęła, wyleczenie nastąpiło, znaleźlibyśmy bardzo dużą liczbę osób, które wydawałyby się zdrowieć same z siebie wraz z upływem czasu, bez jakiejkolwiek pomocy lub zmiany mentalnego lub duchowego centrum, ale wiemy, że to jest rzadkie. Również, jeśli argumentujemy, że zmiana mentalności lub duchowości nie miała nic wspólnego ze sprawą, stawiamy się w opozycji do wszystkich odkryć nowoczesnej psychologii, ponieważ w efekcie twierdzimy, że podświadomość nie może być dotknięta przez nasze myśli lub cele. W rzeczywistości nasze twierdzenia tego rodzaju byłyby nienaukowe i absurdalne.

Aby to zilustrować na inny sposób, gdzie zdrowie nie jest brane pod uwagę: znałem prawnika w Kalifornii, który miał Merkurego na cuspie 3. Domu w kwadraturze do Saturna, ale w trygonie do Neptuna, z tym ostatnim w 11. Domu. Ta kwadratura Merkurego do Saturna dawała mu złośliwość umysłu oraz bojaźliwość. Gdy ten aspekt natalny był pobudzany przez złe kierunki, zawsze powodował sobie niepotrzebne kłopoty z powodu aktów złośliwości wobec tych, którzy w przeciwnym razie nie odczuwali wrogości wobec niego. Gdy ci się odwdzięczali i robili mu gorąco, tracił odwagę i uciekał do swoich przyjaciół (Neptun w 11. Domu), aby wyciągnęli go z tarapatów, które sam sobie zafundował. Zwykł lamentować i narzekać na mściwych wrogów, których miał, i wydawał się nigdy nie rozumieć, że ci wrogowie byli wszyscy wprowadzeni w akcję przez jego własną złośliwość lub błędne myślenie. Ale załóżmy, że ten człowiek został skierowany na kurs Koncentracji lub kontroli myśli, a następnie na praktykę Medytacji i nauczył się usuwać wszystkie złośliwe myśli. Gdyby, gdy pojawiały się myśli o złu, odrzucał je myślami o miłości. W takich okolicznościach nie przezwyciężyłby swoich złych wpływów planetarnych poprzez zmianę mentalną i nowy duchowy punkt widzenia, a w konsekwencji nie usunąłby serii złych rzeczy wynikających z wrogości, którą wcześniej wytwarzał?

Może prawdziwe wyjaśnienie niektórych pozornych konfliktów między astrologią a „Wyższą Myślą” leży w tej spekulacji dr. C. J. Whitby’ego w jego książce „Otwarty sekret.” Nie mówi on o astrologii, lecz o przepowiedniach, które się spełniły, takich jak te Joanny d’Arc, itp. Pisze: „Problem, w jakim stopniu przyszłe wydarzenia są z góry ustalone, a nawet istnieją wcześniej, jest jednym z tych, który niewątpliwie zostanie wyjaśniony przez systematyczne badania, i może rzucić ważne światło na takie pozornie nierozwiązywalne kwestie jak prawdziwa natura woli, przyczynowości itp. Może się okazać, że, chociaż ogólny bieg wydarzeń, na danej płaszczyźnie (powiedzmy, naszej materialnej), był z góry zaplanowany, to również odkrywalny był pewien stopień modyfikacji przez ludzkie wole pochodzące z wyższej płaszczyzny, w sensie materialnym, bez przyczyny, lub, jak byśmy powiedzieli, kreatywne. Etyczne znaczenie takiej możliwości jest zbyt oczywiste, aby na niej nalegać.”

To znaczy, że gdy przestajemy funkcjonować przez zmienne osobiste „ja” i staramy się działać przez wewnętrzne, indywidualne „ja”, które jest kreatywne, wznosimy się na płaszczyznę, gdzie w pewnym stopniu przynajmniej, jesteśmy uwolnieni od wpływów planetarnych.

Nie twierdzę, że stajemy się całkowicie wolni od wpływów planetarnych, ponieważ to byłoby ignorowanie wielkiej roli, jaką Przeznaczenie odgrywa w naszym życiu. Ale wydaje się, że jest to pierwszy krok w rozluźnieniu naszych więzów gwiezdnych, ponieważ gdy uczymy się kontrolować nasze myśli i eliminować strach z naszego życia, ma to zauważalny wpływ na nasze zdrowie i kariery.

W części III tej serii omówię rolę, jaką Przeznaczenie odgrywa w naszym życiu i jakie potężne czynniki grzechu i cierpienia zawsze zmuszają ludzkość do wyższych płaszczyzn myślenia i bytu.

(Ciąg dalszy nastąpi)

(Seria „Koncentracja i Medytacja” autorstwa Pana Armoura rozpoczęła się w THE OCCULT PRESS REVIEW w lipcu. Numery archiwalne, o ile są dostępne, można uzyskać w Dziale Dystrybucji.)

źródło:  Concentration and Meditation From the Standpoint of Astrology By Stuart Armour Part II, THE OCCULT PRESS REVIEW, August 1923.