EURÊKA

Listy od Ducha Przewodnika Hermesa

PREAMBUŁA

Ujawnienie mojego imienia Hermesa, ukrywanego przez lata pod imieniem Salem, stanowi prawdziwe wprowadzenie do tych listów. To wprowadzenie jest moim paszportem do światów cierpienia, aby je odnowić w imię Boga. Przybyłem, aby nauczać, walczyć i triumfować. Niech Mistrz Przeznaczeń, który mnie posłał, strzeże mnie, spogląda na mnie i udziela swojej Świętej Wiedzy aż po najwyższe tajemnice, tak jak to obiecał.

Pierwszy list: EURÊKA

Moi bracia,
Ogłaszacie dobrą nowinę o odnowie człowieka, nie mając na poparcie swoich słów żadnego dowodu poza pewnością komunikacji między żywymi a umarłymi.
Mówicie: człowiek nie umiera całkowicie; duchowe ciało wyzwala się z ciała materialnego i trwa po jego śmierci.
Prawda, nadzieja! Oto, co oferujecie.
I to właśnie nazwaliście spirytyzmem.

Jeśli spojrzycie wstecz na dzieje ludzkości, zobaczycie, że człowiek, obdarzony nieśmiertelną duszą, zawsze posiadał środki komunikacji z innymi wymiarami.
W każdej epoce byli przyjaciele Prawdy i wizjonerzy, którzy ujawniali życie po śmierci oraz duchową istotę życia materialnego, przestrzeni i niebios.

Duchowe oko każdej istoty stworzonej na obraz Boga i umieszczonej w centralnym punkcie mózgu — choć nie u każdego znajduje się ono dokładnie w tym samym miejscu — zawsze promieniowało światłem na swoich podobnych, podczas gdy istoty z zaświatów również promieniowały na niego i w nim.

Stworzenie Boże jest zwierciadłem, pochodnią, gwiazdą. Jest zwierciadłem, aby odbijać niebiańską Prawdę; pochodnią, aby ją szerzyć w różnych formach wypływających z jednego, czystego płynu miłości; oraz gwiazdą, aby wyznaczać etapy postępu, rzucając mocne światło na punkty przecięcia waszych wielkich wydarzeń spirytualistycznych, czyli symbolicznie oznaczając kolejne rozdziały historii świata.

Ponieważ to jest Słowo, następne pokolenia chcą je słyszeć; a ponieważ to jest Obraz, chcą go widzieć.
Słyszy jedynie ten, kto ma uszy, a widzi tylko ten, kto ma oczy.

Pewnego dnia, w Ameryce, Francji i gdzie indziej, zapłonęły pochodnie, aby rozprzestrzeniać to, co odbiło się w tłumach zwierciadeł. Niebiańskie promieniowanie ożywiło ziemskie promieniowanie.
W jednomyślnym porozumieniu postanowiono stworzyć Gwiazdę królującą w przestworzach, Gwiazdę ludzkiego odkupienia. Jedni nazwali tę gwiazdę nowoczesnym spirytualizmem, inni spirytyzmem.

Chciano zobaczyć Ducha Prawdy w jednym słowie.
Ludzie głoszący prawdę, zarówno ci cielesni, jak i duchowi, wzajemnie się wpływali i podlegali prawu promieniowania, które objęło całą ziemię.

Zaznaczono daty nowej ery. Ludzie byli zdumieni fizycznymi fenomenami, które nazwano działaniem lokomocji wywoływanej przez kombinację fluidów międzyplanetarnych i zewnętrzno-ludzkich. Niektóre elementarne byty, nieco udoskonalone, mogły to robić pod wpływem poddanych woli kierowniczych sił, które działały na dobro lub zło, kształtując swoje narzędzia.

Ludzie dyskutowali zwłaszcza na płaszczyźnie naukowo-religijnej lub religijno-naukowej, co często prowadziło do nieporozumień. Jedni chcieli wykorzystać odkrycia do Jednej Nauki, inni do Uniwersalnej Religii.

Rezultatem tych pierwszych wysiłków były z jednej strony mistyfikacje i rozczarowania, z drugiej obsesje — częściowe lub całkowite. Całkowita obsesja oznaczała absolutne zaburzenie fizyczne i moralne, unicestwienie woli poddanej chaotycznym siłom, walczącym między sobą i dręczącym jedną ofiarę. Obsesja częściowa objawiała się monotematycznymi myślami narzucanymi przez jednego ducha na mózg ofiary, zmuszając ją do widzenia, słyszenia i rozważania tego samego, niekończącego się tematu.

Obsesje częściowe przyniosły światu wiele doktryn i teorii, a całkowite — często prowadziły do szaleństwa.

Zwierciadła odbierające projekcje duchowe ukazywały różnorodne oblicza Prawdy.
I dziś nadal trwa ten stan rzeczy.

Aby zyskać przewagę, spirytyzm przyciągnął do swoich szeregów tych, którzy się mu sprzeciwiali i wyznawali różnorodne kulty — przed aniołem Światła i Miłości lub przed aniołem ciemności, nienawiści i przekleństw.
Spirytualiści twierdzili, że wystarczy uwierzyć w nieśmiertelność duszy i możliwość komunikacji między żywymi a zmarłymi, aby należeć do ich ruchu.

Tymczasem na Ziemi apostołowie Nowej Prawdy, jeszcze milczący w niebiańskim skupieniu, studiowali w księgach Wieczności. Podróżując z Ziemi do niebios i z niebios na Ziemię, w dyskrecji przygotowywali swoje triumfalne zejście i opracowywali plan Świątyni Ducha Prawdy.

Podczas gdy mistycy, z niedoskonałymi zwierciadłami, szukali Prawdy w spirytyzmie lub w jednej z tysiąca jego odgałęzień; podczas gdy naukowcy ważyli i mierzyli, a mędrcy deklarujący swoje oświecenie tworzyli doktryny według własnych opinii, Świątynia przyszłości budowała się w duchowych ścieżkach. Jedyna dominująca Gwiazda Równowagi wysyłała swoich zwiastunów pod sztandar prawdziwego oświecenia Ducha, wyrażonego w charakterystycznym dla jej dzieła haśle:

„NOWY SPIRYTUALIZM”.

Moi bracia, wszystkie religie, w tym spirytyzm, staną się częścią Objawienia Nowego Spirytualizmu pod warunkiem, że religie, sekty i stronnictwa przekształcą się i zawołają wspólnie: „Eureka!” wobec Znaku Nowych Czasów: Zwycięskiego Serca w Boskim Trójkącie, zwycięstwa nad śmiercią poprzez Znak Znaków, Siłę Sił, ujawnioną Tajemnicę Tajemnicy wszystkich czasów.

źródło: LETTRES DE L’ESPRIT INITIATEUR HERMES  – 1re Lettre EURÊKA;  LA LUMIÈRE  27 Mars 1893.


 

Treść listu „EURÊKA” z Lettres de l’Esprit Initiateur Hermès ma bogatą warstwę symboliczną i filozoficzną, co sprawia, że można go interpretować na kilku poziomach:

1. Kontekst duchowy i filozoficzny

List odnosi się do idei komunikacji między światem materialnym a duchowym, co jest centralnym tematem spirytyzmu. Autor przypomina, że ludzkość od zawsze była obdarzona zdolnością kontaktu z zaświatami i korzystała z tej komunikacji, by zrozumieć sens życia i istnienia. Podkreśla, że ta umiejętność jest uniwersalna i wieczna, zakorzeniona w naszej boskiej naturze.


2. Symbolika światła i zwierciadła

  • Zwierciadło: Człowiek jest przedstawiany jako lustro odbijające boską prawdę. To obraz istoty ludzkiej jako medium, przez które przejawia się boskość i duchowe objawienia.
  • Światło: Jest symbolem prawdy, miłości i mądrości, które rozprzestrzeniają się z niebiańskiego źródła na ziemię. Światło jest także elementem inicjacji duchowej, w której prawdziwe poznanie oświeca umysł i serce.

3. Krytyka ludzkich ograniczeń

Autor krytycznie odnosi się do:

  • Mistyfikacji i zabobonów: Nie wszystkie zjawiska spirytualne są prawdziwe. Mistyfikacje i fałszywe interpretacje prowadzą do obsesji i duchowego zamętu.
  • Naukowych i religijnych sporów: Podział między nauką a religią jest przedstawiony jako iluzoryczny. Jedni próbują podporządkować duchowość nauce, inni – religii, zamiast szukać uniwersalnej prawdy.
  • Podziałów między ludźmi: Autor potępia tendencję do wyłączania innych z ruchu duchowego na podstawie różnic światopoglądowych. Wskazuje, że prawda przekracza podziały między religiami, sektami i ideologiami.

4. Objawienie Nowego Spirytualizmu

Centralnym przesłaniem jest idea Nowego Spirytualizmu. To koncepcja duchowego odrodzenia, w której wszystkie religie i doktryny zostaną przekształcone w jedną uniwersalną prawdę. Znak „Zwycięskiego Serca w Boskim Trójkącie” symbolizuje triumf miłości, mądrości i duchowej jedności nad podziałami i śmiercią.


5. Inicjacyjny charakter listu

List ma formę apelu do „braci” – osób poszukujących prawdy i uczestniczących w duchowym przebudzeniu. Autor, jako Hermes, przemawia w imieniu wyższej mądrości, pełniąc rolę duchowego przewodnika. Wskazuje drogę ku oświeceniu i zachęca do odkrycia „Tajemnicy Tajemnic”, która przyniesie zbawienie i harmonię.


6. Możliwa interpretacja osobista

List można odczytywać jako:

  • Wezwanie do jedności duchowej: Bez względu na przekonania, prawda duchowa jest uniwersalna i dostępna dla każdego.
  • Przestroga przed egoizmem duchowym: Autor przestrzega przed fałszywą duchowością, która wynika z ambicji, pychy lub manipulacji.
  • Zapowiedź nowej ery: „Nowy Spirytualizm” można rozumieć jako przejście ludzkości na wyższy poziom świadomości, w którym miłość i prawda będą przewodnimi wartościami.

Osobiste refleksje

Treść listu może być zarówno inspirująca, jak i wymagająca w interpretacji. Z jednej strony promuje uniwersalne wartości, takie jak miłość, mądrość i duchowe światło, z drugiej – stawia wyzwanie w postaci krytyki współczesnych ograniczeń i podziałów. Jest to głęboka medytacja nad kondycją ludzkości i naszym miejscem w boskim planie.