CZYM JEST MANA?
Autor: Max Freedom Long
Skrót z biuletynu „Huna Vistas” z listopada 1964 r.
Nauka o „życiowej sile”
„Nauka” twierdzi, że coś takiego jak „siła życiowa” nie istnieje, nie klasyfikując jej ani jako siły fizycznej, ani jako mentalnej.
Jeśli chodzi o istnienie specjalnej siły nerwowej, która czyni Mesmeryzm lub Hipnozę skutecznymi, naukowcy uważają to za nonsens. Według nich wszystko sprowadza się do sugestii. Jednak nie próbują wyjaśnić różnicy między sugestią, która działa tylko wtedy, gdy podmiot zdecyduje się ją zaakceptować, a sugestią hipnotyczną, która jest niemożliwa do odrzucenia przez podmiot w stanie uwarunkowanym.
Duchowa moc i energia życiowa
W kwestii potencjalnej „mocy duchowej” – wyższej Many – panuje głęboka naukowa cisza. Fizyologowie jednak uznają, że wszystkie żywe istoty muszą mieć jakąś formę energii życiowej, niezależnie od jej natury lub źródła.
Rośliny muszą posiadać swoją wersję siły życiowej, jednak wydają się ją wytwarzać przy minimalnym użyciu tlenu z powietrza. Z kolei organizmy wodne pozyskują tlen z wody, chyba że okresowo wynurzają się, by oddychać powietrzem, które jest bogatszym źródłem tlenu.
Mana a prana
Prana, pojęcie wywodzące się z Indii, jest bardziej kompleksowe niż naukowe koncepcje, które właśnie opisano. Według Huny, mana to podstawowa siła życiowa wytwarzana w organizmie z odpowiednich składników odżywczych. Tymczasem indyjscy mędrcy nauczali, że energia ta jest pobierana z wszechobecnej „kosmicznej siły życiowej”, magazynowanej w eterycznym sobowtórze, którego głównym ośrodkiem jest klatka piersiowa.
Słowo prana pochodzi z sanskrytu i oznacza „oddech”. (Powis Hoult w swoim „Dictionary of Theosophical Terms” wspomina o tym.) Ponieważ prana oznacza „oddech”, prawdopodobnie nazwano ją tak ze względu na związek z gromadzeniem many oraz rytuałem oddychania Ha, wprowadzonym przez kahunów. Możliwe, że sanskryccy mędrcy odrzucili słowo „mana”, ponieważ w ich języku oznaczało ono „mierzyć” lub „pomiar umysłem lub fizycznie”. Natomiast pokrewne słowo manas oznaczało „umysł”. Dlatego wybrano słowo oznaczające „oddech”.
Porównanie znaczeń w sanskrycie i języku kahunów
W sanskrycie i polinezyjskim języku kahunów istnieje interesujące porównanie znaczeń. Mana w polinezyjskim oznaczała „siłę” – czy to fizyczną, mentalną, czy nawet nadprzyrodzoną. Słowo na „oddech” w polinezyjskim to ha-nu, gdzie ha oznacza „ciężkie oddychanie” oraz „cztery”, a nu oznacza „myśleć”. (Łącząc prana i manas, możemy dostrzec podobieństwa.)
Jednak „święty język” kahunów nie ograniczał się do prostych znaczeń. Oddech to także aho, które oznacza „sznur”. Przypomina to aka cord (nić aka), przez którą mana, po zgromadzeniu, jest przesyłana do Wyższego Ja podczas rytuału Ha. Ciekawą dodatkową interpretacją aho jest: „Jest łatwiej; jest lepiej”, co wyraża przekonanie, że skorzystanie z pomocy Wyższego Ja jest łatwiejsze i lepsze niż działanie samodzielne przez Środkowe i Niskie Ja.
Innym ważnym słowem na „oddech” jest ea, które ma różnorodne znaczenia, kodujące proces przesyłania many do Wyższego Ja. Kluczowe z tych kodów to:
- „Wezwanie” lub „odpowiedź na wezwanie” – oznaczające kontakt z Wyższym Ja w rytuale Ha.
- „Podnieść; wznosić się jak woda” – koduje wznoszenie many, której symbolem jest woda.
- „Pył wzbijany przez wiatr” – symbolizuje myślokształty modlitwy jako drobinki pyłu i oddech jako wiatr, co ukazuje proces przesyłania modlitwy do Wyższego Ja poprzez „silne oddychanie” w rytuale Ha.
Tworzenie i wysyłanie Many
W hawajskim hana mana oznacza „wytwarzać manę”. W hana korzeń ha odnosi się do „oddychania”, a na oznacza „uciszenie” lub chwilowe wyciszenie, co można odnieść do rytmicznego oddychania cztery razy w celu zgromadzenia nadwyżki many.
Równie ważne jest słowo hoo-mana, czyli „powodować manę” lub „czcić”. Oznacza ono nie tylko gromadzenie many, ale także jej przesyłanie do Wyższego Ja.
Natura Many
Mana przypomina w działaniu elektryczność statyczną, która może być gromadzona i przechowywana w różnych substancjach. Jednak jej zachowanie jest inne. Nie wydaje się być spolaryzowana ani przenosić się spontanicznie, jak ładunek statyczny. Mana działa tak, jakby zawierała element inteligencji – przepływa tylko wtedy, gdy zostanie wydane polecenie umysłu.
Mana wydaje się być także zaangażowana w manipulowanie skupiskami myślokształtów, na przykład w hipnozie, gdzie mana operatora jest przesyłana do podmiotu wraz z myślokształtami zawierającymi sugestię. W pewnym sensie te myślokształty wydają się przyjmować i utrzymywać naładowanie many o wyższej potencjalności, co powoduje reakcję niskiego ja podmiotu na sugestię.
Powiązania z magnetyzmem
Żelazo w składzie krwi, jego zdolność do pobierania tlenu w płucach oraz spalania cukru we krwi sugerują, że mana może mieć pewien związek z magnetyzmem. W magnetyzmie pole magnetyczne pozostaje stałe, chyba że zostanie zakłócone przez inny obiekt, co może być podobne do działania many.
SZTUCZNA MANA Z VITIC
W naszych poszukiwaniach sposobu na wytwarzanie sztucznej many trzymanie magnesu w dłoni było popularne od czasów starożytnych. W czasach nowożytnych pojawił się pomysł trzymania magnesu w jednej ręce i pręta z utwardzonego węgla w drugiej, przy założeniu, że siła zostanie wygenerowana i zmagazynowana w ciele. Siła ta otrzymała nazwę Vitic, a w starych biuletynach HRA z końca 1951 roku (numery 64 i 65) Vitic została odnotowana i omówiona po tym, jak Meade Layne poruszył ten temat w swoich publikacjach Round Robin.
Eksperymenty z siłą życiową
Mana, znana również jako „od”, była już wcześniej znana w kręgach badań parapsychologicznych. Reichenbach eksperymentował z nią przez pewien czas, a jego najbardziej znanym pokazem linii tej siły było demonstrowanie, jak pewien wprowadzony w trans medium mógł podnosić przedmioty, takie jak nożyczki, ze stołu, nie dotykając ich.
Znacznie później Brian Brown w swojej książce Dynamic Power of the Inner Mind pisał o możliwości, że starożytni Egipcjanie sztucznie wytwarzali siłę życiową. Opisał portrety egipskich kapłanów i władców malowane na ścianach grobowców, na których trzymali oni w każdej ręce okrągły pręt z nieznanej substancji. Brown przypuszczał, że jeden z prętów był z magnetycznej skały lub nawet z namagnesowanego żelaza, a drugi z węgla, być może twardego węgla.
Generowanie witalności za pomocą urządzenia
Przypomnijmy, że Nikola Tesla, genialny wynalazca w dziedzinie elektryczności, w czasie swego życia inspirował się wiedzą pochodzącą od ducha o wysokiej inteligencji, co zaowocowało wieloma cennymi wynalazkami elektrycznymi. Podobnie, jeden z członków 3SRA, który jest medium, niedawno uzyskał pomoc od ducha twierdzącego, że jest Mesmerem – znanym z pracy z mesmerowaniem i intensywnego wykorzystywania magnesów do generowania siły mesmerycznej.
Ten komunikujący się duch podał instrukcje dotyczące skonstruowania nowej formy urządzenia do wytwarzania „vitic”. Kilka wieczorów temu Riley Crabb i jego żona Judy (którą wielu uważa za uznaną okultystkę) zaprezentowali model tego nowego urządzenia.
Urządzenie jest dość proste. Na desce zamontowany jest 6-calowy okrąg izolowanego drutu, którego końce nieco się nachodzą. W środku okręgu przez otwór w desce wystaje na cztery cale pręt żelazny, pomalowany farbą brązową, ustawiony prostopadle do okręgu drutu. Nad i pod krawędzią okręgu drutu znajdują się magnesy alnico, ich bieguny ustawione tak, by się przyciągały. Na dolnej półce urządzenia leży 6-calowy pręt z twardego węgla o grubości około jednego cala.
Aby korzystać z urządzenia, należy stanąć obok niego, zrelaksować się i chwycić żelazny pręt lewą ręką, a pręt węglowy prawą ręką, nie stojąc twarzą do okręgu drutu, lecz bokiem do niego.
Testowanie urządzenia
Naszym zadaniem wieczoru było przetestowanie urządzenia, by sprawdzić, czy zwiększa ono naturalny poziom many, mierzony za pomocą wahadełka. Przeprowadziłem pomiar poziomu energii jednej z obecnych kobiet. Wahadełko zakreślało normalne 3-calowe koło zgodnie z ruchem wskazówek zegara nad jej prawą dłonią.
Następnie chwyciła żelazny pręt urządzenia lewą ręką, a węglowy prawą na około minutę. Po tym czasie puściła urządzenie, a ja ponownie zmierzyłem poziom many. Wahadełko wskazało niemal podwojony zakres koła, co sugerowało znacznie większy ładunek many – pod warunkiem, że moje niskie ja rzeczywiście mierzyło manę i przekazywało wynik. Było to bardzo przekonujące i ekscytujące.
Sam również zmierzyłem swój ładunek, a następnie skorzystałem z urządzenia, co znacząco zwiększyło mój poziom energii. Następnie spróbowałem zgromadzić manę w standardowy sposób, wykonując kilka głębszych oddechów. Po ponownym pomiarze poziom energii nadal był wysoki.
Stojąc przed urządzeniem z prętem skierowanym w stronę mojego splotu słonecznego, zauważyłem jednak, że ładunek natychmiast zniknął, a pomiary wskazywały poziom poniżej mojego normalnego stanu. Zacząłem się zastanawiać, co się z nim stało.
Analiza energii urządzenia
Kolejnym krokiem było testowanie wahadełkiem różnych punktów urządzenia. Odkryłem, że:
- Na prawo od okręgu drutu wahadełko kręciło się mocno zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
- Na lewo od okręgu drutu ruch był podobny, ale przeciwny do ruchu wskazówek zegara.
- U góry okręgu wahadełko poruszało się w przód i w tył między moim ciałem a drutem.
- Na dole wahadełko zaczęło poruszać się na boki.
- Przed żelaznym prętem i nad węglowym prętem leżącym na dolnej półce urządzenia wahadełko nie wykazywało żadnego ruchu, co sugerowało, że te punkty były neutralne.
Testy te były niezwykle interesujące i wskazują na potrzebę dalszego badania działania urządzenia Vitic oraz jego potencjalnych zastosowań.
TO JEST COŚ NOWEGO I EKSCYTUJĄCEGO
Wydaje się, że mamy tu mechaniczną metodę uzyskania nadwyżki many – o ile to rzeczywiście mana. Czymkolwiek jest ta siła, jestem zdecydowany dowiedzieć się o niej więcej i wykorzystać instrument do uzyskania jak największych korzyści lub informacji.
Do tej pory zainteresowanie w kręgach BSRA koncentrowało się głównie na możliwościach leczenia za pomocą urządzeń takich jak oscylator wielofalowy Lakhovsky’ego oraz nowe urządzenie Vitic. Riley mówi, że niektórzy odczuli korzyści zdrowotne, a inni nie. To samo można już powiedzieć o urządzeniu Vitic i jego okresowym stosowaniu.
Jako efekt uboczny, urządzenie MWO wydaje się wypierać „towarzyszy jedzenia” (obsesywne byty – RC). Jeśli okaże się, że jest to niezawodny sposób na rozwiązanie tego poważnego problemu, będę gotów głośno wiwatować. (Broszury BSRA na temat Vitic i oscylatora Lakhovsky’ego są dostępne za 1 dolara każda, w cenie uwzględniono podatki i przesyłkę, z siedziby BSRA.)
RYTM ODDYCHANIA W RYTUALE HA
W kwestii rytmu czterech oddechów mogę powiedzieć, że według moich testów regularny rytm jest dobry i zgodny z tym, co zawsze robiłem. Jednak kiedy próbuję liczyć i zastanawiać się nad znaczeniem czterech liczb w języku hawajskim, moje niskie ja zapomina o zadaniu gromadzenia nadwyżki many. Moim wstępnym wnioskiem jest, że rytm jest najważniejszy i że oddechy można wykonywać seriami po cztery.
HRA Ann Ober z Kalifornii pisze:
„Eksperymentalnie sprawdzałam, czy cztery oddechy są skuteczniejsze od innych metod gromadzenia many, które wypróbowałam. Próbowałam wszystkiego – od piętnastu oddechów po tylko dwa, aby ustalić jakiś normatyw. Odkryłam, że postawa stojąca z rękami swobodnie opuszczonymi wzdłuż ciała, w relaksie, przy otwartym oknie, i wykonywanie od czterech do sześciu oddechów jest tak skuteczne, jak wszystko, co do tej pory próbowałam.
Dodatkowo zauważyłam, że jeśli zatrzymuję każdy oddech po pełnym wdechu na krótką grzeczną pauzę – na przykład licząc do trzech – pojawia się dobre samopoczucie, co może zwiększyć ilość zgromadzonej many. W rzeczywistości, jeśli czuję się zmęczona, zwłaszcza w gorące dni, ta procedura natychmiast mnie ożywia, dając energię do dalszych działań.
Jeśli mam długą sesję modlitwy Kahuny, zauważyłam, że przerwa na doładowanie many w środku modlitwy jest często potrzebna, mimo wcześniejszych przygotowań. Jednak cztery do sześciu oddechów działa na mnie równie skutecznie jak większa ich liczba. Wydaje się, że istnieje górny limit skuteczności”.
(Dodam, że może to być związane z indywidualną zdolnością do przechowywania many w ciele aka – MFL).
CZTEROFAZOWE ODDYCHANIE
Możliwe, że rytm czterech oddechów ma związek z innymi aspektami, które znajdujemy w literaturze okultystycznej, zarówno przeszłości, jak i współczesności. Cztery kierunki były w starożytności ważnym symbolem, podczas gdy kierunki „góra” i „dół” były zarezerwowane dla nieba i piekła.
W astrologii cztery kwadranty roku były istotne i dobrze oznaczone na horoskopach. W Kościele Świętym znak krzyża obejmuje również cztery główne punkty. Jeśli dodamy do krzyża okrąg, możemy otrzymać urządzenie Vitic z czterema różnymi wskazaniami energii po jego bokach.
Ciekawie jest spekulować, ile z tej wiedzy odkryto w starożytności, a następnie zapomniano – tylko po to, by zostało to ponownie odkryte we fragmentach.
RYTMICZNE ODDYCHANIE W RYTUALE HA
Jesteśmy wdzięczni panu Longowi za udostępnienie analizy wahadełka w kontekście urządzenia Vitic, wzbogacając naszą wiedzę o tej dawnej-nowej metodzie generowania dodatkowej witalności. Rytmiczne oddychanie było istotnym elementem rytuału Ha kahunów.
Siostra Theresa Vandenberg, członkini wewnętrznego kręgu BSRA, mówi przez Marka Proberta z San Diego:
„‘Przekazanie Ducha Świętego’ – myślę, że znajdziecie w wielu naukach okultystycznych sposób, w jaki Mistrzowie lub Adepci przekazują swoją moc tym, których akceptują jako uczniów. Dr Layne w naukach Huny podkreślał, że Mistrzowie Huny mogą przekazać swoim wyznawcom moc chodzenia po ogniu, prawda? To jest przekazanie części ich Wyższego Ja innemu. Jest to przebudzenie Wyższego Ja drugiej osoby. Widzicie, wiem trochę o Hunie”.
„Czy to odpowiada witalnej energii Wyższego Ja?” – zapytał Meade.
„Tak, a sposób na rewitalizację tej energii polega na odpowiednim zwróceniu uwagi na oddech. Oddech to życie, a w momentach medytacji, jak się dowiedziałam, oddychanie jest jedną z dróg do złotej wiedzy. Pobudza mózg i uwalnia go od toksycznych trucizn”.
„Czy masz na myśli rytmiczne oddychanie?” – zapytał Meade.
„Tak”.
„Liczenie i wstrzymywanie oddechu?”
„Tak. Trzymanie palca przy jednym nozdrzu, oddychanie przez drugie, a następnie wydychanie naprzemiennie z przeciwnej strony to dobry sposób. W ten sposób wytwarzasz stan mentalny równowagi między pozytywem i negatywem”.
źródło: WHAT IS MANA? By Max Freedom Long Condensed from his „Huna Vistas” bulletin for November 1964; Round Robin, California JAN-FEB 1965.