Cesarzowa – III

Les Arcanes du Tarot

III – Cesarzowa

Jeśli noc i tajemnica są domeną Papieżycy (Arkan II), to Cesarzowa, która następuje po niej w kolejności Tarota, ma za zadanie wprowadzać światło i jasność.

Jako łaskawa władczyni, Cesarzowa promieniuje wszędzie urokiem swojej jasnej urody. Jej twarz, pełna spokojnej pogody ducha, ukazuje się w pełnym frontalnym ujęciu, unieruchomiona w hieratycznej nieruchomości. Lekka korona zdaje się ledwie ważyć na jej głowie, wokół której krąży dwanaście gwiazd, co stanowi aluzję do zodiaku.

Dla podkreślenia swojego niebiańskiego lub eterycznego charakteru, Cesarzowa posiada skrzydła, co utożsamia ją z Panną Zodiakalną. Po jej lewej stronie znajduje się lilia lub biały lotos – symbol czystości, zastępujący kłos pszenicy, który jest symbolem płodności i przynależy do bogini żniw.

Chociaż Cesarzowa jest Matką wszystkiego w sensie idealnym, to Królowa Niebios nie traci nic ze swojej niezmiennej dziewiczości. Unosi się ponad warunkową rzeczywistość, co symbolizuje jej stopa spoczywająca na sierpie księżyca, którego rogi są skierowane w dół. Ukazuje się w ten sposób jako twórczyni idealnych form lub archetypowych idei, według których wszystko jest stwarzane.

Jej panowanie rozciąga się, podobnie jak u Wenus Uranijskiej czy babilońskiej Isztar, nad Świetlistym Oceanem, w którym odbija się myśl stwórcza. Rządzi ona tymi Wyższymi Wodami, które – jak mówi Księga Rodzaju – firmament oddzielił od Wód Niższych. Te ostatnie odpowiadają atmosferze umysłowej, z której ludzka mądrość czerpie substancję idei, które potrafi zrozumieć.

Jednak poza naszym zasięgiem rozciąga się nieskończona przestrzeń boskiego światła, prześwitującego do nas przez błękit nieba. To tłumaczy niebiańską błękitną szatę, którą otacza się Cesarzowa, podczas gdy jej tunika jest jaskrawoczerwona i ozdobiona złotem. Barwy te przeciwstawiają sobie wewnętrzną aktywność ducha, dążącego do zrozumienia (czerwony), oraz zewnętrzną receptywną pasywność (niebieski), która jedynie przyjmuje wrażenia, sprzyjając iluminacji.

Prawą ręką Cesarzowa podtrzymuje srebrną tarczę, na której wyraźnie wyróżnia się błękitny orzeł – symbol duszy, powołanej do wznoszenia się, poprzez wyobraźnię (srebro), ku zrozumieniu najwyższych prawd.

Jeśli chodzi o złote berło, trzymane w lewej ręce, jego zwieńczeniem jest kula świata – ta sama, którą Cesarz (Arkan IV) będzie trzymał w prawej dłoni. Cesarz ma bowiem sprawować bezpośrednie i natychmiastowe panowanie nad uniwersalną duszą rzeczy, aby urzeczywistniać przemiany, które osiągnęły swój kres. Natomiast Cesarzowa ogranicza się do subtelnego wywierania wpływu na to, co znajduje się w stanie formowania.

Nie rządzi ona ostatecznym określeniem samych czynów, lecz ich przygotowaniem. Jest matką myśli, przeznaczonych do realizacji, a tym samym do budowania i przekształcania świata. W tym sensie, Kobieta z Arkana III, mimo swego wizerunku przypominającego Madonnę, nie mniej uosabia wolnomularstwo – czyli najwyższą mądrość masońską, najwyższą myśl naszej instytucji, jej kolektywną inteligencję, rozświetlającą prawdziwych Inicjowanych.

Warto zauważyć, że Panna Zodiakalna jest w Tarocie przedstawiona aż trzykrotnie:

  1. Jako Arkan III – w postaci skrzydlatej kobiety, której orzeł może astronomicznie odpowiadać gwiazdozbiorowi Kruka.
  2. Jako Arkan VIII – pod postacią Sprawiedliwości trzymającej wagę, pierwotnie utożsamianą ze znakiem Panny.
  3. Jako Arkan XI – symbolizująca Siłę ujarzmiającą Lwa, znak zodiakalny bezpośrednio poprzedzający Pannę.

Zauważmy także, że na sferze niebieskiej Panna jest powiązana z Bootesem (Wozakiem), który był postrzegany jako jej małżonek i który pojawi się ponownie w Arkanie IX, gdzie Pustelnik stanie się czymś na kształt św. Józefa – tajemniczego cieśli, przybranego ojca inicjacyjnego Logosu.

Podstawowe interpretacje

  1. Binah – Inteligencja, Zrozumienie. Abstrakcyjna koncepcja idei i form. Najwyższa idealność. Myśl jeszcze niewyrażona, lecz formująca się i przeznaczona do realizacji.
  2. Nauka o tym, co jest poznawalne i zrozumiałe (w przeciwieństwie do wiedzy tajemnej lub ezoterycznej). Refleksja, studium, obserwacja. Wiedza świecka, erudycja, wykształcenie.
  3. Bogactwo intelektualne, moralne lub materialne. Obfitość, płodność. Hojność, dobroczynność, miłosierdzie, uprzejmość, wdzięk… Również: przepych, próżność, luksus, rozrzutność, kokieteria, frywolność. Potrzeba olśniewania, fascynowania, przyciągania i uwodzenia.

Oswald Wirth

źródło:  Les Arcanes du Tarot; La Lumière Maçonnique octobre 1911.