Jeśli sprowadzimy postać Cesarzowej z Tarota (Arkan III) do surowego ideogramu, jej kształt odwzorowuje odwrócony symbol Merkurego (☿).
Otóż Merkury (☿) jest postrzegany jako eteryczny czynnik, płyn, który przenika wszystkie rzeczy, aby karmić i podtrzymywać wszędzie ogień życia. Jego znak (♂) odnosi się do tego samego uniwersalnego czynnika ożywiającego, jednak nie w fazie przenikania ciał, lecz w fazie uwolnienia. Nie jest to już wpływ, który zstępuje, by ożywiać i dawać życie, ale duch, który się wyzwala i wznosi, by unosić się ponad wszelką materialność w sferze najczystszej idealności.
Jak to możliwe, że ta uskrzydlona Cesarzowa, świetlista Panna, wyniesiona do najwyższego nieba przez swoją asumpcję, jest żoną mrocznego Cesarza, który panuje w centrum świata, otoczony płomieniami piekieł? Aby wyjaśnić to małżeństwo, które w mitologii odpowiada związkowi Plutona i Prozerpiny, wystarczy rozpoznać w Cesarzu uosobienie Alchemicznej Siarki.
Jeśli co do tego można mieć wątpliwości, wystarczy rzut oka na Arkan IV, by alchemik zyskał pewność. Głowa i ramiona Cesarza tworzą bowiem trójkąt, pod którym prawa noga, zgięta za lewą, kreśli krzyż. Cała sylwetka może więc zostać uproszczona do znaku Siarki (🜍).
Postać z Arkana IV symbolizuje zatem Ogień Stwórczy – wewnętrzny żar konstrukcyjny jednostek, ukrytego władcę, który rezyduje w centrum istot i kieruje ich formowaniem oraz wzrostem.
Przenikając do niego, jego merkuryczna małżonka (Arkan III) nieustannie go odnawia, jednocześnie łącząc się z nim. Jest to zatem związek między matką a synem, podobnie jak relacja między Izydą i Horusem.
Choć może wydawać się istotą piekielną, Syn ten jest w rzeczywistości tożsamy z Wcielonym Słowem, czyli Boskim Duchem zstępującym w materię, by ją rozwijać. Jest Zbawicielem, który poświęca się dla odkupienia i stopniowego przywrócenia istot do pełni prawdziwego życia.
Jednak Cesarz nie jest jedynie filozoficzną Siarką – iskrą boskiego rozumu, który oświeca każdego człowieka przychodzącego na świat.
Jako suweren, który zasiada na złotym sześcianie – symbolizującym kamień doskonały – Cesarz jest Najwyższym Twórcą. Podobnie jak Serapis i Pluton, ukrywa się pod hełmem niewidzialności. Niewidoczny dla wszystkich spojrzeń, rządzi światem, którego kulę wspiera swoją lewą ręką, podczas gdy w prawej dzierży monumentalne berło.
Berło to przypomina maczugę Herkulesa. Przy rękojeści znajduje się sierp księżyca, co wskazuje, że Cesarz panuje nad wszystkim, co zmienne i niestabilne, nad tym, co w sensie astrologiczno-hermetycznym można określić jako „lunatyczne”.
Jego niezmienna wola „nadaje kształt”, determinując organiczne formy wszelkiej życiowej konstrukcji. Trzeba więc widzieć w nim Demiurga Platoników, czyli Uniwersalnego Rzemieślnika, Budowniczego i Wielkiego Architekta Wszechświata, którego tradycyjnym symbolem jest Świetlisty Delta (Δ).
Berło cesarskie zwieńczone jest odwróconym trójkątem (∇) – symbolem wody, nad którym umieszczony jest kwiat lilii. Oznacza to władzę, która w żaden sposób nie opiera się na brutalnej sile. Jest to moc nieodparta, ponieważ wywodzi się z działania subtelnego, ale stałego – podobnego do siły, która przewodniczy wzrostowi i rozwojowi istot, zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych.
Pancerz Cesarza symbolizuje ochronne powłoki, które zabezpieczają zalążek i pozwalają mu rozwijać się bez ingerencji zewnętrznych sił (jest to alegoria zamknięcia w „komnacie refleksji” podczas inicjacji).
Na wysokości piersi Cesarza widnieją Słońce i Księżyc, których wpływy łączą jednostkę ze wspólnotą. Ciała niebieskie ułożone są w trójkącie wraz z globem imperialnym, odpowiadając następującemu trynowi:
Czarny orzeł, który wyróżnia się na jednej z płaszczyzn złotego sześcianu stanowiącego tron Cesarza, odnosi się do duszy zniewolonej, zmuszonej do przetwarzania materii w celu odzyskania wolności. Można w nim również dostrzec aluzję do sublimacyjnego działania wewnętrznego ognia.
Podczas gdy Cesarzowa jest przedstawiona en face, Cesarz, dla kontrastu, ukazuje się z profilu. Różnica przejawia się także w wyrazie twarzy – z jednej strony łagodnej i uśmiechniętej, a z drugiej surowej, posępnej i zamkniętej w sobie. Zwiewne, jasne włosy Cesarzowej ustępują miejsca twardej, kruczoczarnej grzywie Cesarza.
Zamiast naszyjnika Cesarz nosi spleciony warkocz, który stanowi również ozdobę Sprawiedliwości (Arkan VIII). Jest to symbol rygorystycznego porządku, metodycznego następstwa i koordynacji.
Czerwony kolor dominuje w stroju Cesarza, co podkreśla jego tłumioną, ale potężną siłę wewnętrzną. Jednak jego ramiona są zielone, ponieważ działa jedynie poprzez ożywianie i pobudzanie przepływu energii witalnych.
U jego stóp rozwija się tulipan, który u Maga (Arkan I) był jeszcze w pąku. Kwiat ten pojawi się ponownie u Głupca, który zamyka serię Arkanów, lecz w międzyczasie zwiędnie, a jego blada korona smutno opadnie. Jest to obraz życia: dzieciństwo przechodzi w dojrzałość, a następnie w ostateczne starcze wyniszczenie.
Aspekty astronomiczne i symboliczne
Z astrologicznego punktu widzenia Cesarz doskonale odpowiada postaci Herkulesa, który po pokonaniu Smoka Polarnego – groźnego Strażnika Progu Tajemnic – mógł wkroczyć do ogrodu Hesperyd i zdobyć słynne złote jabłka.
Postać z Arkana IV symbolizuje zatem Inicjowanego, który posiadł owoce wiedzy ezoterycznej i którego twórcza, choć dyskretna działalność, wywiera nieodparty wpływ. Panuje on poprzez spełnienie dzieła doskonałej Kamiennej Kostki, której idealna forma sama z siebie przyciąga i organizuje twórcze krystalizacje.
Podstawowe interpretacje
-
CHESED – Łaska, Miłosierdzie, Dobroć, lub GEDULAH – Wielkość, Wspaniałość – nazwy czwartego sefirycznego aspektu Drzewa Życia w kabale. Władza, która daje i rozprzestrzenia życie. Dobroć stwórcza, powołująca istoty do istnienia. Zasada ożywiająca. Pierwotne światło skoncentrowane w centrum indywidualności. Archeusz, Siarka – jądro jednostki, ośrodek ognia witalnego. Słowo Stwórcze. Boska Myśl działająca w substancji duszy i powołująca ją do życia.
-
Energia umysłowa. Koncentracja intelektualna i wola. Niezłomna siła woli. Wytrwałość, stanowczość, pewność siebie. Dedukcja matematyczna. Realna władza oparta na prawie. Sprawiedliwość, precyzja, pozytywizm.
-
Postać dominująca, wpływająca na innych, ale odporna na wpływy. Umysł dedukcyjny, analityczny, kierujący się jedynie rozumowaniem i pozytywną obserwacją. Charakter nieugięty w swoich decyzjach. Upór, brak idealizmu lub intuicji. Dobroć i hojność, które nie wynikają ze słabości, ale podatność na pochlebstwa. Potężny protektor. Groźny przeciwnik. Despotyczny tyran, który może stać się igraszką w rękach sprytnych i manipulujących go słabszych jednostek.
Oswald Wirth
źródło: L’Empereur; La Lumière Maçonnique Novembre 1911.