Bóg w drzewach lub Nieskończony duch w naturze

Autoryzowane tłumaczenie z angielskiego przez Max Tlayek.

Szczęśliwy jesteś, jeśli kochasz drzewa! Szczególnie te dziko rosnące, które stoją tam, gdzie wielka twórcza siła je umieściła i które nie potrzebują ludzkiej opieki! Wszystkie rzeczy, które nazywamy „dzikimi” lub „naturalnymi”, są bliżej nieskończonego ducha niż te, które zostały podporządkowane człowiekowi, udoskonalone i ograniczone. Ponieważ są bliżej nieskończonego, mają pierwotną moc z nieskończonego, mają w sobie pierwotnego ducha! To jest powód, dla którego wśród dziczy i natury, w lesie lub w górach, odczuwasz nieopisany spokój i wolność, których próżno szukasz w innych miejscach!

Wdychasz element, który jest nieustannie emitowany przez drzewa, ptaki i zwierzęta oraz każdą manifestację nieskończonego ducha wokół ciebie. To jest dobroczynne uwolnienie! To jest więcej niż powietrze! To jest nieskończona moc, nieskończony duch, jak jest objawiony we wszystkich tych naturalnych rzeczach, które na ciebie oddziałują! Nie możesz otrzymać tej mocy w mieście, a tym bardziej w starannie pielęgnowanym ogrodzie. Tam rośliny i drzewa mają w sobie za dużo z mniejszego ducha człowieka, z tego ducha, który uważa, że może poprawić wszechświat. Człowiek jest bowiem skłonny myśleć, że Nieskończony stworzył ten świat niedokończony i całkowicie jemu pozostawił jego poprawienie!

Czy naprawdę poprawiamy świat, wycinając pierwotne lasy oraz wybijając ptaki i zwierzęta, które kiedyś w nich żyły? Czy nasze rzeki, z których wiele niesie brud kanałów ściekowych i fabryk, nasze miasta i dzielnice, które rozprzestrzeniają się, pokrywając mile cegłami i zaprawą, a ich mieszkańcy są stłoczeni w ciasnych kwaterach mieszkalnych, oferujących dziury do kanałów ściekowych poniżej i dudnienie oraz niebezpieczeństwo powyżej – czy to wszystko naprawdę „poprawia” boski i naturalny porządek rzeczy?

Szczęśliwy jesteś, jeśli dojrzewasz do żywej, czułej i poważnej miłości do dzikich drzew, zwierząt i ptaków i rozpoznajesz je wszystkie jako płynące i stworzone z tego samego serca i ducha, co ty sam! Jeśli jesteś w stanie uwierzyć, że mogą one ci zwrócić coś cennego za miłość, którą im okazujesz! Dziki drzewo nie jest głuche na twoją miłość. Ono ją czuje. Taka miłość nie jest mitem ani zwykłym uczuciem! Jest rzeczywistym elementem, rzeczywistą mocą, która przechodzi od ciebie na drzewo. Jesteś częścią i własnością nieskończonego ducha. Drzewo jest inną częścią i własnością tego ducha. Ono ma swój udział w życiu, swoje myślenie, swoją inteligencję. Ty masz znacznie większy udział i taki, który będzie się stawał coraz większy.

Miłość jest elementem, który, choć niewidoczny dla oka, jest równie rzeczywisty jak powietrze czy woda. Miłość jest aktywną, żywą, napierającą siłą; i w znacznie większym świecie życia, który nas wszędzie otacza i którego nasze cielesne zmysły nie są świadome, płynie ona falami i prądami jak te w oceanie!

Drzewo ma zmysł, który czuje twoją miłość i ją odwzajemnia.

Drzewo ma zmysł, który czuje twoją miłość i ją odwzajemnia. Jednak odwzajemnia swoją radość nie w sposób, który ty byś zrozumiał lub naśladował. Jego sposób działania jest sposobem nieskończonego ducha, którego jest częścią. Drogi Boga są niezbadane i niepojęte. Nie możemy ich w pełni zrozumieć. Są dla nas dostrzegalne i doświadczalne o tyle, o ile czynią nas szczęśliwszymi. Dla nas wszystkich nadchodzi czas jasności i pokoju umysłu, który przewyższa wszelkie zrozumienie. Jednak tego pokoju nie da się ustalić za pomocą analizy chemicznej czy operacji w laboratorium.

Jeśli wielki duch stworzył wszystkie rzeczy, to czy boska istota i mądrość nie są obecne we wszystkich rzeczach? Jeśli więc kochamy drzewa, skały i wszystkie rzeczy takimi, jakie stworzył je Nieskończony, czy nie powinny one z osobna przekazywać nam swoich myśli i mądrości w zamian za naszą miłość? Czy nie powinniśmy zbliżać się do Boga poprzez miłość do tych boskich objawień w skałach i drzewach, ptakach i zwierzętach?

Czy sądzimy, że znajdziemy Boga i będziemy go coraz wyraźniej pojmować, coraz bardziej czcić potężnego i niezmierzonego ducha oraz zdobywać coraz więcej jego mocy w nas samych, jedynie trzymając się trzyliterowego słowa Bóg?

Możesz śmiać się z myśli o drzewie, które ma umysł i myśli. Ale drzewo ma organizację w wielu aspektach podobną do twojej. Ma sok zamiast krwi. Ma krążenie. Ma korę zamiast skóry. Liście zamiast płuc. Musi mieć pożywienie, które czerpie z ziemi, powietrza i słońca. Adaptuje się do warunków. Dąb, który rośnie w niezabezpieczonych miejscach, zapuszcza swoje korzenie głębiej w ziemię, aby oprzeć się burzom. Świerki, które rosną blisko siebie, mają słabe korzenie, ponieważ liczą na swoją liczebność, by złamać siłę burzy. Roślina wrażliwa cofa się na dotyk ludzkiej ręki; wiele dzikich roślin, podobnie jak Indianie, nie chce rosnąć i rozwijać się w warunkach kulturowych.

Mimo wszystkich tych fizycznych podobieństw do twojego własnego ciała, czy chcesz odmówić drzewu lub roślinie tej części duszy, którą Nieskończony mu dał? Nie, nic z tych rzeczy! Drzewo jest częścią duszy wszechświata (nieskończonego ducha), tak samo jak ty! Jest jednym z niezliczonych myśli wszechobecnego ducha. Widzimy tylko część lub formę tej myśli, jak jest ona widoczna jako pień, korzeń, gałąź lub liść, podobnie jak widzimy tylko nasze fizyczne ciała. Nie widzimy naszej duchowej części i nie widzimy też duchowej części drzew.

Drzewo jest zatem w istocie jedną z myśli Boga.

Drzewo jest zatem w istocie jedną z myśli Boga. Ta myśl jest godna naszego badania. Zawiera mądrość, której jeszcze nie pojęliśmy. Potrzebujemy tej mądrości. Chcemy uczynić ją częścią nas samych. Potrzebujemy jej, ponieważ prawdziwa mądrość i prawda przynoszą nam siłę. Potrzebujemy tej siły, aby dała nam lepsze, zdrowsze i sprawniejsze ciała. Potrzebujemy całkowitego uwolnienia od chorób. Potrzebujemy lżejszych serc i szczęśliwszych umysłów. Chcemy nowego życia i nowej radości życia każdego dnia. Chcemy, aby nasze ciała stawały się z biegiem lat lżejsze, a nie cięższe. Chcemy religii, która daje nam pewność zamiast nadziei i teorii. Chcemy bóstwa, w którego istnienie nie sposób wątpić. Chcemy czuć nieskończonego ducha w każdym atomie naszego istnienia i zaczynać tam, gdzie wczoraj skończyliśmy, aby znaleźć coś nowego tam, gdzie wczoraj moglibyśmy powiedzieć „stare” i „przestarzałe”.

Jeśli przenikniemy w sferę nieskończonego ducha i będziemy coraz więcej z niego czerpać i czynić go częścią naszego istnienia, to nic nie może nam się wydawać „nudne, nijakie i bezużyteczne”. Chcemy mocy, które obecnie są niedostępne dla śmiertelników. Chcemy wznieść się ponad ciężar śmiertelnego ciała, ponad bóle śmiertelnego ciała, ponad śmierć śmiertelnego ciała.

Czy drzewa mogą nam to wszystko dać?

Drzewa mogą nam w tym znacznie pomóc, jeśli potrafimy przeniknąć ich ducha; jeśli coraz żywiej będziemy dostrzegać i pojmować rzeczywistość tej części Nieskończonego, którą one objawiają; jeśli przestaniemy patrzeć na nie jak na bezduszne istoty!

Jeśli patrzysz na drzewa tylko pod kątem ich przydatności jako drewno opałowe lub budowlane, otrzymasz od nich bardzo niewiele życia. One wtedy odczuwają w stosunku do ciebie to samo, co ty odczuwałbyś wobec człowieka, który traktowałby cię jako rzecz bez ducha czy zmysłu, jedynie wartą pocięcia na drewno opałowe lub budowlane.

Kiedy osiągniemy prawdziwą miłość do Boga lub nieskończonego ducha Boga, wtedy pokochamy każde objawienie Boga. Drzewo jest objawieniem Boga. Jeśli zdołamy przekazać mu naszą miłość, ono odwzajemni się swoją miłością, a ta miłość, ta realna siła umysłu lub element, który od drzewa do nas płynie, wejdzie w nasze życie, pomnoży się i da nam swoją wiedzę oraz siłę. Powie nam, że duch i moc Nieskończonego, które reprezentuje, mają znacznie lepsze zastosowania dla człowieka niż przemiana w drewno opałowe lub budowlane. Jego miłość powie nam, że lasy, które przenikają powietrze swoimi miliardami gałęzi i liści, są prawdziwymi przewodnikami rzeczywistego elementu, który przynoszą na ziemię. Ten element jest dla człowieka życiodajny w takim stopniu, w jakim jest on zdolny go przyswoić.

Im bliżej jesteśmy rozpoznania nieskończonego ducha, tym wyraźniej widzimy, że ten duch przenika wszystkie rzeczy, i im głębiej czujemy nasze pokrewieństwo z drzewem, ptakiem czy zwierzęciem jako naszymi współstworzeniami, tym więcej jesteśmy w stanie czerpać z życiodajnego elementu, który wypływa z tych wszystkich objawień ducha. Człowiek, który patrzy na drzewa tylko pod kątem ich przydatności jako drewno opałowe lub budowlane, może otrzymać tylko niewiele z tego elementu, który dla bardziej subtelnego umysłu jest eliksirem życia.

Duch, który w drzewie, ptaku, zwierzęciu, rybie lub owadzie widzi tylko rzecz pozbawioną inteligencji i wydaje się stworzona jedynie po to, aby być zniszczona lub uczyniona służebną dla jego przyjemności, odrzuca ducha lub element z tych wszystkich rzeczy, który, rozpoznany, przyswojony i wchłonięty, przyniósłby nowe życie i nową siłę ciału i duchowi.

Element miłości zdobywamy tylko w takim stopniu, w jakim go w sobie mamy. Możemy przyciągać ten element tylko z najwyższej mocy. Robimy to proporcjonalnie do tego, jak bardzo podziwiamy każde objawienie Nieskończonego, czy to objawienie jest drzewem, krzewem, owadem, ptakiem, czy jakąkolwiek formą natury. Nie możemy niszczyć i okaleczać tego, co prawdziwie kochamy. Im głębiej kochamy te wszystkie rzeczy, tym większy jest element miłości, który z nich do nas płynie. Ten element jest dla nas tak samo realnym życiem, jak drzewo dla nas jest. Im więcej tego życia w siebie przyjmujemy i przetwarzamy, tym bardziej będziemy mogli rozwijać siłę, którą możemy nazwać jedynie cudowną.

Zniszczcie lasy, a na pewien czas zmniejszycie ilość tego płynącego elementu! Zastąpcie dzikie drzewa egzotycznymi roślinami lub hodowanymi odmianami, a ten element zostanie sfałszowany, a siła, którą może przekazać, osłabiona! Pokryjcie całą ziemię dzielnicami, miastami, wioskami i uprawnymi polami, a będziemy zadowalać się substytutem życiodajnej mocy, którą lasy mogą wysyłać tylko w swoim najnaturalniejszym stanie! Jeśli będziemy obojętni na to, że drzewo jest częścią nieskończonego ducha, to będziemy obojętni i niezdolni przyjąć nieskończonego ducha, który działa przez drzewo i w nim.

Drzewa nieustannie emitują element życia.

Drzewa nieustannie emitują element życia, który jest dla człowieka tak samo potrzebny jak powietrze, którym oddycha. Praca człowieka, gdy tylko jest zakończona, wytwarza pył i rozkład. W naszych wielkich miastach wdychamy pył z każdym oddechem. Nic w tym wszechświecie nie jest nieruchome ani w absolutnym spoczynku. Nasze domy z kamienia, cegieł i zaprawy są zawsze w ruchu. Powoli i niezauważalnie ścierają się do niewyczuwalnego pyłu. Materiał, skóra, żelazo i każdy inny materiał, który człowiek nosi lub używa, stopniowo zamienia się w pył. Spójrz na pył, który gromadzi się w twoim pokoju w ciągu jednego dnia, na półkach i stołach, czy na twojej odzieży, nawet jeśli okna są zamknięte! Ogromna, zawsze ruchoma siła działa, niszcząc wszystko, co znajduje się w jej zasięgu! Pozwól promieniowi słońca przeniknąć przez szczelinę żaluzji i zobacz niezliczone cząsteczki pyłu, które w nim wirują! Pomyśl o miliardach tych, które są zbyt małe, aby można je było uznać za atomy, które pozostają niewidoczne!

To wszystko jest elementem drugorzędnym, wdychanym i absorbowanym przez ducha i ciało. Ale drzewa i wszystkie naturalne rzeczy emitują element pełen życia!

Nasze ciała również wydzielają przez skórę substancje, których już nie mogą używać. W wielkim mieście tysiące i dziesiątki tysięcy ciał wydzielają zużyty element, który jest zbyt delikatny, aby można go było uznać za pył. Jest wydzielany przez chore ciała. To wdychamy. Nieustannie wdychamy nawzajem swoje wydzieliny.

Niewidzialna chmura substancji, która przenika gęsto zaludnione miasta, nie jest życiodajna! Ma w sobie pewne życie, jak wszystkie rzeczy są ożywione, ale nie sprzyja rozwojowi człowieka!

Jeśli mamy osiągnąć wieczne życie, zdrowie i szczęście, nasze oddanie się drzewom, ptakom, zwierzętom i wszystkim rzeczom w naturze będzie musiało ulec całkowitej zmianie. Zrozumiemy, że kochając wszystkie objawienia nieskończonego ducha: drzewo, roślinę, ptaka i zwierzę, i pozostawiając je całkowicie samym sobie, one odwzajemnią się, przekazując nam swoją część Nieskończonego. Przypłyną do nas jako nowe życie i staną się źródłem znacznie silniejszego i szczęśliwszego istnienia niż nasze obecne.

Ale jak mamy żyć,” zapyta ktoś, „jeśli nie będziemy ścinać drzew na opał i budulec, a ptaków i zwierząt na pożywienie?

Czy uważasz, że nie ma innego życia ani innego sposobu życia niż ten, którym obecnie żyjemy? Czy sądzisz, że w wyższym i oczyszczonym stanie ducha, który nazywamy „niebem,” będzie miejsce na zabijanie zwierząt, kaleczenie drzew i niszczenie jakiejkolwiek materialnej manifestacji najwyższej mądrości? Czy myślisz, że możemy wzrastać w ten wyższy i szczęśliwszy stan umysłu bez znajomości praw, dzięki którym można go osiągnąć? Tak samo dobrze można oczekiwać, że bez znajomości sztuki żeglarskiej lub nawigacji będziemy w stanie opłynąć Ziemię! Nie zostaniemy przyciągnięci do nieba w taki sam sposób, jak beczka staczająca się ze wzgórza.

Jesteśmy obecnie niezdolni do zaprzestania eksploatacji lub zabijania drzew, ptaków czy zwierząt.

Jesteśmy obecnie niezdolni do zaprzestania eksploatacji lub zabijania drzew, ptaków czy zwierząt, ani też do rezygnacji z pożywienia pochodzenia zwierzęcego. Tak długo, jak nasze ciało domaga się takiego pożywienia i uważa je za smaczne, powinno je otrzymywać. Gdy nasze ciało zostanie przekształcone przez ducha i oddanie się subtelniejszym elementom, żołądek i podniebienie będą odrzucać każdy rodzaj tego pożywienia. Nasze ciało nie będzie dążyć do tego, by pragnąć zabitych zwierząt. Kiedy duch raz oceni te rzeczy, zrobi to definitywnie i na zawsze! Błąd człowieka w przeszłości polegał często na tym, że próbował wznieść się na wyższe i subtelniejsze poziomy istnienia poprzez własną, indywidualną wolę. W tym celu narzucał sobie i innym posty, umartwienia i wstrzemięźliwość od przyjemności, za którymi tęskniła jego natura. Nigdy nie udało mu się w ten sposób uchronić przed chorobą, rozpadem i fizyczną śmiercią. Nigdy nie odmłodził ani nie odnowił swojego ciała tą metodą. Mógł stracić swoje ciało w taki sam sposób, jak utracił je łakomczuch i pijak. Asceta nie zaufał Najwyższemu, aby ten podniósł go na wyższe szczeble istnienia, lecz zaufał sobie i swoim trudom. To jest jeden z największych grzechów, ponieważ czasowo odcina takich ludzi od Najwyższego i od życia, które Najwyższy będzie im słał, jeśli mu zaufają. Nie ma wyjścia z żadnego rodzaju grzechu (rozwiązłości, zgubnych nawyków) poza całkowitym oddaniem się Najwyższej Mocy, aby ta zabrała od nas gryzące, pożądliwe pragnienie, które jest charakterystyczne dla tego nawyku. W przeciwnym razie człowiek może na zewnątrz wydawać się poprawiony, ale nigdy nie jest poprawiony wewnętrznie. Tłumienie nie jest poprawą.

Religijny fanatyk każdej epoki i wyznania zawsze był człowiekiem, który myślał, że sam może uczynić z siebie anioła. Takie założenie sprawia, że człowiek stoi w miejscu. Najwyższy nieustannie mówi: „Przyjdź do mnie! Pragnij mnie! Znajdź mnie we wszystkich stworzonych rzeczach, a dam ci zawsze nowe myśli, nowe rzeczy, nowe idee i nowy element, który zmieni twoje pragnienia i potrzeby, który stopniowo zabierze twoje pospolitości, twoje zwierzęcość, twoje nienasycone, niepohamowane pragnienia i wir twojej pasji, i przyniesie ci radości, których obecnie nie jesteś w stanie doświadczyć!

Z czasem powinniśmy coraz wyraźniej dostrzegać, że dojrzewając do wyższego, subtelniejszego i bardziej znośnego życia (do czego wszyscy musimy dojść!), będziemy mieli najważniejsze powody, aby pozostawić drzewa, rośliny, ptaki i zwierzęta oraz wszystkie inne objawienia Nieskończonego ich życiu i pełnej wolności. Będziemy zmuszeni je kochać! A to, co prawdziwie kochamy, nie możemy nadużywać, zabijać ani tłumić.

Wkładamy ptaka do klatki dla naszej przyjemności, a nie dla jego. To nie jest najczystsza miłość do ptaka! Żywa miłość do wszystkich rzeczy jest dla nas poważnym źródłem życia. Im większej liczbie rzeczy w królestwie natury możemy poświęcić naszą wyższą miłość, tym więcej ich naturalnej miłości i życia otrzymamy w zamian! I w takim samym stopniu, w jakim rozwijamy, oczyszczamy i wzmacniamy tę zdolność do rozpoznania i miłości: ptaka, zwierzęcia, owada, innymi słowy, Nieskończonego we wszystkich rzeczach, otrzymamy miłość, odnowione życie, siłę, obfitość, radość i entuzjazm nie tylko od tych rzeczy, ale także od opadającej płatki śniegu, burzliwego deszczu, chmury, morza i gór! I to nie będzie tylko uczucie, ale także wielka pomoc w odmładzaniu i wzmacnianiu ciała, ponieważ wprowadza to trwałą siłę do ducha, a to, co wzmacnia ducha, wzmacnia jednocześnie ciało!

Nie jesteśmy w stanie sami z siebie wykształcić umiejętności takiej miłości i czerpania siły z wszystkich rzeczy.
Nie jesteśmy w stanie sami z siebie wykształcić umiejętności takiej miłości i czerpania siły z wszystkich rzeczy. Ta zdolność należy do nas, ale musimy jej żądać od Najwyższej Mocy. Jest naturalne, że pytamy: „Dlaczego Najwyższa Moc nie zaszczepiła nam tej wyższej miłości od samego początku? Dlaczego ta Moc tak długo pozwalała człowiekowi kontynuować niszczenie i psucie natury? Dlaczego istnieją burze, trzęsienia ziemi i wojny? Dlaczego tak wielu siłom w naturze i w człowieku pozwolono istnieć i tworzyć niezliczone nieszczęścia i cierpienia?”

Nie podejmujemy się odpowiadać w imieniu nieskończonej mądrości. Wystarczy nam wiedzieć, że istnieje droga, która prowadzi z dala od wszystkiego, co nazywamy złem. Wystarczy nam wiedzieć, że nadejdzie czas, kiedy jako nowe istoty o zmienionym duchu, całkowicie zapomnimy, że takie zło kiedykolwiek istniało. W siłach natury, czy to ognia, burzy czy jakichkolwiek innych, będziemy widzieć tylko to, co jest dobre i co może przynieść nam szczęście. Nie zawsze będziemy musieli być zbudowani z materii, którą ogień czy burza mogą uszkodzić! Płomienny piec nie dotknął trzech żydowskich dzieci, gdy przez niego przechodziły, a burza nie sprawiła Jezusowi z Nazaretu żadnych trudności, gdy chodził po morzu! To, co historia pokazuje jako możliwe dla niektórych, jest możliwe dla wszystkich!

Zjednoczenie z naturą to coś, co wykracza daleko poza uczucie! To jest zrealizowane przymierze z nieskończonym bytem! Element, który jest odbierany w takim przymierzu i działa na ducha i ciało, jest równie „rzeczywisty” jak cokolwiek, co widzimy lub czujemy.

Zdolność do łączenia się z Bogiem poprzez jego objawienia w chmurach, drzewach, górach, morzach, ptakach czy zwierzętach nie jest dana wszystkim ludziom w równym stopniu. Niektórzy czują się nieszczęśliwi, gdy są sami w lesie, na równinie czy na górze. Tacy ludzie dosłownie wyszli ze swojego elementu lub duchowego strumienia. Mogą żyć tylko w zgiełku miasta lub w towarzystwie domowych pogawędek. Mogą znaleźć życie tylko w sztucznym środowisku. Ich duchy są jakby pokryte pasożytniczym pnączem sztuczności. To odcina ich od zmysłu dla objawień Boga w samotności natury. A więc odcięci, czują się samotni w lasach. Natura wydaje im się dzika, okrutna i ponura.

Kto może od czasu do czasu wycofać się do samotności natury i cieszyć się tą samotnością, kto nie odczuwa absolutnego opuszczenia, ale radosne poczucie spokoju, wróci do ludzi obdarzony nową siłą. Bowiem on lub ona „szedł z Bogiem” lub z nieskończoną mocą dobra. Wieszcz, prorok, cudotwórcy biblijnej historii zdobywali w ten sposób swoje siły. Jezus z Nazaretu wycofywał się w góry, aby być wzmocnionym przez Nieskończoność. Wschodni mędrcy i hindusi, którzy objawili nam wzniosłe moce, kochali samotność natury. Potrafili żyć w niej z radością. Mogli rozmyślać godzinami przy skałach, potokach lub nad brzegiem morza, prawie nieświadomi swojego otoczenia, ponieważ ich duchy wędrowały daleko od ciał, chłonąc marzycielsko nowe idee Nieskończoności.

Rzadko znajdziesz człowieka, który jako władca, wojownik, wynalazca, odkrywca, poeta lub pisarz odcisnął swoje piętno na ludzkości, który nie kochał zjednoczenia z Bogiem tam, gdzie jest on najbliżej. Tam rodzi się inspiracja. Poeta nie może śpiewać o mieście, które jest zbudowane pod kątem prostym, z podziemnymi kanałami i nadziemnymi drogami, tak samo jak o postrzępionych górach, „spowitych jak Jura w swojej chmurze”.

Nie możemy sami wykształcić w sobie tej zdolności do radości pośród naturalnych rzeczy ziemi. Ani nie możemy sami czerpać z nich siły. Otrzymywanie mocy, której jeszcze nie mamy, oznacza stawanie się entuzjastycznym i głupim. Ale jeśli będziemy wytrwale błagać Nieskończonego o nowego ducha, ducha, który potrafi znaleźć i poczuć Boga w lesie czy na morzu, w burzy i w pogodzie, który nie tylko odczuwa bezpieczeństwo, ale także czerpie siłę i moc, kiedy natura jest w swoim najgorszym nastroju, wtedy ten duch stopniowo zastąpi stary, a z tym nowym duchem „wszystkie rzeczy staną się nowe” – będzie można powiedzieć słowami Biblii: Oto wszystko czynię nowe!

Prentice Mulford

źródło: Der Gott in den Bäumen oder Der unendliche Geist in der Natur Von Prentice Mulford; „Zentralblatt für Okkultismus” Miesięcznik do badania całokształtu nauk tajemnych, Juli 1914.
nazwa niemiecka: „Zentralblatt für Okkultismus” Monatsschrift zur Erforschung der gesamten Geheimwissenschaften, Juli 1914.