(Light, 13 lipca)
Lipcowe wydanie czasopisma Broad-Views zawiera artykuł księżnej Karadji wraz z reprodukcją rysunku, który wykonała ona w 1900 roku w następujących okolicznościach:
„Podczas kolacji w Sztokholmie, w towarzystwie mojej krewnej, baronowej L.L., oraz przyjaciółki, baronowej H.F., która od lat była zagorzałą spirytystką, ktoś zaproponował, aby spróbować uzyskać rysunek lub pismo automatyczne. Wróciliśmy do jadalni, a gospodyni dostarczyła nam papier i ołówki. Na stole nie było ani linijki, ani cyrkla.
Wkrótce moja ręka zaczęła się poruszać sama i bez użycia jakichkolwiek narzędzi pomiarowych narysowałam, z zadziwiającą precyzją, tę geometryczną figurę. Rysunek był matematycznie doskonały – linie były tak wyraźne i proste, jakby zostały nakreślone przy użyciu linijki.
Jednak największą wartość rysunku stanowiło jego duchowe znaczenie, które zostało mi objawione kilka miesięcy później poprzez pismo automatyczne. Kiedy pokazałam rysunek kilku znajomym, byłam zaskoczona ich pełnymi zdumienia spojrzeniami – bez mojej wiedzy udało mi się odtworzyć jeden z tajnych symboli wolnomularstwa. Żadna kobieta na Ziemi, korzystając ze zwykłych środków, nie mogłaby wejść w posiadanie tego wzoru ani zgłębić jego ukrytego znaczenia.”
Rysunek symboliczny
Rysunek składa się z podwójnego trójkąta z okiem w centrum, znajdującego się nad piramidą, na której widnieje siedem stopni. Punkt, w którym wierzchołek trójkąta piramidy (powyżej stopni) łączy się z podwójnym trójkątem, zajmuje promieniujące słońce. Pod piramidą widnieje wąż zwinięty w spiralę, który wyrzuca z pyska „nasiona grzechu i płomienie namiętności w formie liścia figowego, symbolu wstydu.”
M. A. P. Sinnett uznaje fakt powstania tego doskonałego rysunku geometrycznego za pośrednictwem artysty z poziomu astralnego za bardziej tajemniczy niż najbardziej spektakularne zjawiska, takie jak materializacje.
źródło: Dessin symbolique automatique; La Lumiere SEPTEMBRE 1907.